Pagina 1 van 2

Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 14:45
door Meridian
Beste forumleden, bestaat er een of ander programma waarmee je op en simpele manier een ontwerp kan omzetten naar een een CAD bestand? Ik weet dat niet zo eenvoudig is of kan zijn maar welllicht dat iemand hier tips over kan geven. Alle maten staan in de tekening opgegeven, het inbrengen van deze gegevens in een CAD programma gaat me de pet te boven :roll:

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:13
door Kappa7
Is het in 2d of naar 3d toe,
En wat is het huidige formaat?
En in welk formaat wil je het hebben?
Er zijn best wel veel verschillende cad formaten

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:19
door Ronkel
Er zijn AI tools die obv een prompt of afbeelding STL of STEP files kunnen genereren. Hoe goed dat werkt weet ik niet, geen ervaring mee.

Google op AI STEP tool of iets dergelijks.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:28
door Meridian
Hieronder het ontwerp

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:40
door satefan
Dat kan ik wel voor je maken hoor. In FreeCAD is dat niet heel moeilijk en de maten zijn goed te intepreteren. Ik neem aan dat je dit met een CNC freesmachine uit een houten paneel wil laten frezen?

De mid en de woofer lijken over elkaar heen te liggen? Heb je een foto van het ontwerp ook?

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:53
door Meridian
Die zitten niet over elkaar heen. Het is een kopie van de LS5/9 van Rogers. Er zal ook nog bij de basreflexpijp een uitsparing in het paneel gemaakt moeten worden waarin de pijp iets verzonken ligt.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 18:56
door Meridian
Deze foto heb ik op internet gevonden maar geeft een en ander goed weer.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 19:48
door satefan
Even voor het beeld. Niet alles gaatjes zitten er in, en de afstanden van de drivers tov de onderkant staat niet op de technische tekening. Ook de bevestingsgaten voor de drivers zijn zo te zien niet helemaal gespecificeerd, maar als je de drivers hebt kun je het uit die datasheets halen (of opmeten).
Screenshot 2025-12-11 at 19.46.43.png
Kortom, projectje "doe meer met ongeveer" - maar dat dondert niet.

Technisch is het te doen om een baffle te maken hiervoor op deze manier...

Grt

Satefan

Edit: afstanden van de driverbevesting staat er wel in. Kwestie van goed kijken. ](*,)

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:04
door Meridian
Dat gaat snel, lijkt...wel en ziet er goed uit!

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:07
door Meridian
Ik kom op internet veel mensen tegen die het als een dxf formaat wegschrijven. Gebruik jij dit formaat ook? Ik neem aan dat je dan nog op zoek moet gaan naar iemand met een cnc frees en dit bestand in doet laden.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:19
door satefan
Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:07
Ik kom op internet veel mensen tegen die het als een dxf formaat wegschrijven. Gebruik jij dit formaat ook? Ik neem aan dat je dan nog op zoek moet gaan naar iemand met een cnc frees en dit bestand in doet laden.
Ik sla het op in het standaard Freecad formaat. Je hebt een .step file nodig om het in de CNC machine in te voeten. Maar dat kan Freecad ook produceren. En er zijn hier op het forum mensen met lasercutters of freesmachines. Online (commercieel dus) zijn er ook mogelijkheden te over. Maar je moet dan wel zeker weten dat het bestand 100% goed is. Zo van een tekening is altijd ff pielen en klooien. Of Frøbelen. Kan ook.

Nu met alle gaatjes denk ik:
Screenshot 2025-12-11 at 20.15.52.png
Edit: naar DXF exporteren kan ook.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:22
door satefan
dxf bestand.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:28
door Meridian
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:29
door Meridian
Overigens wil ik je even een pluim op je hoed zetten voor het werk. Alvast bedankt ️

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 20:30
door satefan
Geen idee. Kun je vaak online checken. Maar nogmaals... ik kan niet garanderen of de file 100% goed is zo. De diepte voor de basreflexpijp heb ik niet etc.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 23:16
door satefan
Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:29
Overigens wil ik je even een pluim op je hoed zetten voor het werk. Alvast bedankt ️
We benne op de wereld om mekaar te hellupuh nie woar? :yeah:

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: do 11 dec 2025, 23:41
door wouter
Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:28
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
Beuken? Bedoel je misschien berken multiplex?

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: vr 12 dec 2025, 4:56
door Meridian
Klopt, bedoel ik ook. Het liefst had ik het van pantzerholz maar gaat moeilijk worden denk ik vanwege beschikbaarheid.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: vr 12 dec 2025, 9:14
door satefan
Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:28
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
Als je de drivers hebt, zou ik eerst eens een versie uit de hand maken. Het lijkt op de tekening complex, maar het is eigenlijk een plank met 3 gaten voor de drivers en de reflexpijp, en een stapel schroefgaten. Op de juiste maat uitprinten, op een plank overtekenen en uitzagen en dan heb je een veel beter beeld.

Satefan

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: vr 12 dec 2025, 19:23
door Meridian
Inderdaad, dat is een goede tip!

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: za 13 dec 2025, 7:57
door SARK
Als je de tekening gaat printen dan kun je het over meerdere A4-pagina's verdelen:
De samengestelde poster kun je vervolgens op de plank bevestigen (choose your poison:

Wat een redelijk makkelijke manier van bevestigen is (mijn mening) is om op strategische plekken gaten / uitsparingen in het papier te maken en van bovenaf met goed klevend schilderstape de boel op de plank te bevestigen.
baffle.jpg
Geel = uitsparingen
Paars = schilderstape

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: za 13 dec 2025, 11:44
door Meridian
Ik heb het programma FreeCad gedownload en het bestand als PDF afgedrukt. Vervolgens open ik hem in Acrobat Pro maar kan slechts 2 pagina`s laten afdrukken ( zie afbeelding ) waardoor de werkelijke afmetingen niet kloppen op papier. Kan ik hierin een aanpassing maken waardoor het wel klopt?

Overigens heb ik de tekening wel op schaal in verhouding nagemeten. Zo te zien komt dit overeen met de tekening. Ik wil het natuurlijk wel zeker weten voordat ik het laat frezen.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: za 13 dec 2025, 12:40
door SARK
Kun je de PDF delen?

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: za 13 dec 2025, 12:44
door ds23man
Even een blonde vraag, waarom heb je hier een CNC voor nodig?
Knipsel.PNG
Dit had ik in een paar uurtjes met mijn bovenfrees gedaan. Gevalletje moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan.

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Geplaatst: za 13 dec 2025, 13:07
door Pjotr
Ik denk dat het bewustzijn dat zoiets ook zou kunnen verdampt is Gerhard :mrgreen: