LG subwoofer defect
Moderator: Beheerdersteam
LG subwoofer defect
Goedemiddag,
Een vriend schoof zijn LG sub, model NOSPJ9B-W (35W) door de deur met de mededeling: hij doet het niet meer...
Het is een kubus, ongeveer 30 x 30 x 30 cm, aangeschaft in 2018 (samen met de bijbehorende soundbar).
Online is er bedroevend weinig (meer) over te vinden, dus de boel opengeschroefd.
Zekering op de voedingsprint is heel.
Als ik meet over de gelijkrichter na de ingangs onderdelen, meet ik 30V DC
Op de pennen die naar de versterkerprint gaan, is daar 17,7V van over...
Op de versterkerprint zit een TAS 5624A chip met een bescheiden koellichaampje.
Als ik de datasheet bekijk: https://www.ti.com/product/TAS5624A is veel meer ook niet nodig en zou de 17,7V voldoende moeten zijn om de zaak te laten werken.
Helaas heb ik de soundbar er niet bij en kan dus niet zien of de bluetooth verbinding überhaupt werkt.
Daar ik geen verstand heb van schakelende voedingen, weet ik niet of hier nog iets aan te doen is, zoals een regelbare voeding gebruiken als voeding om te kijken of de versterkerprint nog werkt. Bottleneck is het feit, dat behalve de flatcable van de bluetooth module er geen audio ingang is.
Ideeën, suggesties?
Groeten, Jan.
Een vriend schoof zijn LG sub, model NOSPJ9B-W (35W) door de deur met de mededeling: hij doet het niet meer...
Het is een kubus, ongeveer 30 x 30 x 30 cm, aangeschaft in 2018 (samen met de bijbehorende soundbar).
Online is er bedroevend weinig (meer) over te vinden, dus de boel opengeschroefd.
Zekering op de voedingsprint is heel.
Als ik meet over de gelijkrichter na de ingangs onderdelen, meet ik 30V DC
Op de pennen die naar de versterkerprint gaan, is daar 17,7V van over...
Op de versterkerprint zit een TAS 5624A chip met een bescheiden koellichaampje.
Als ik de datasheet bekijk: https://www.ti.com/product/TAS5624A is veel meer ook niet nodig en zou de 17,7V voldoende moeten zijn om de zaak te laten werken.
Helaas heb ik de soundbar er niet bij en kan dus niet zien of de bluetooth verbinding überhaupt werkt.
Daar ik geen verstand heb van schakelende voedingen, weet ik niet of hier nog iets aan te doen is, zoals een regelbare voeding gebruiken als voeding om te kijken of de versterkerprint nog werkt. Bottleneck is het feit, dat behalve de flatcable van de bluetooth module er geen audio ingang is.
Ideeën, suggesties?
Groeten, Jan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LG subwoofer defect
doe eens wat foto's?
ik heb nu op de werkbank een Bose subwoofer van een collega liggen, en daar is (zeer waarschijnlijk) de schuldige een overleden diode
ik heb nu op de werkbank een Bose subwoofer van een collega liggen, en daar is (zeer waarschijnlijk) de schuldige een overleden diode
Re: LG subwoofer defect
Foto's.
Laat me maar weten of er nog meer foto's moeten komen.
Groeten, Jan.
Laat me maar weten of er nog meer foto's moeten komen.
Groeten, Jan.
Re: LG subwoofer defect
Op de SMPS staat naast de stekker WCN901 een lijst van de pinnen. Welke spanning meet je bij welke pin?
Re: LG subwoofer defect
Er zijn vier pinnen voor Gnd (1-4) en drie pinnen voor PVDD (5-8)
Tussen deze pinnen meet ik 17,7V. (17,68 om precies te zijn).
Pin 5 en 9 zijn NC en op pin 10 meet ik niks.
Groeten, Jan.
Tussen deze pinnen meet ik 17,7V. (17,68 om precies te zijn).
Pin 5 en 9 zijn NC en op pin 10 meet ik niks.
Groeten, Jan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LG subwoofer defect
van die bose woof waren wel een aantal foutzoek filmpjes op yt te vinden, mss ook van deze? als je dan de zelfde metingen doet
Re: LG subwoofer defect
Ik vind wel filmpjes over LG subs, maar niet met hetzelfde type versterkerprint.
Er is dan sprake van óf het flashen van de firmware, of het vervangen van de Eeprom.
Behalve de constatering, dat de boel niet aan gaat, zag ik geen metingen, die ik kan herhalen.
Dat zijn zaken waar ik absoluut niks van af weet...
Groeten, Jan.
Er is dan sprake van óf het flashen van de firmware, of het vervangen van de Eeprom.
Behalve de constatering, dat de boel niet aan gaat, zag ik geen metingen, die ik kan herhalen.
Dat zijn zaken waar ik absoluut niks van af weet...
Groeten, Jan.
Re: LG subwoofer defect
Piccolo update: ik heb de voedingsprint doorgesoldeerd en weer gemonteerd, bij het inschakelen gaat de led knipperen, zoals 'ie volgens de eigenaar moet doen.
De sub is opgehaald door de eigenaar en thuis aangesloten en gepared met de soundbar.
Als de soundbar aangezet wordt, schakelt de sub een fractie later ook in en speelt (YEAH!) even en schakelt dan weer uit...
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Groeten, Jan.
De sub is opgehaald door de eigenaar en thuis aangesloten en gepared met de soundbar.
Als de soundbar aangezet wordt, schakelt de sub een fractie later ook in en speelt (YEAH!) even en schakelt dan weer uit...
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Groeten, Jan.
Re: LG subwoofer defect
Maak eens een closeup van die WCN901. Er staat bij wat elke pin moet doen. Daar start je met foutzoeken. Het zou zomaar kunnen zijn dat de PSU in protect gaat of er om andere redenen geen zin in heeft. Elco's lijken goed maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dat ook zijn.
Wat ook veel inzicht kan geven is de stroomopname van de voeding. Sluit het ding eens aan via zo'n energiemeter van een tientje en kijk wat-ie trekt als het LEDje stopt met knipperen.
Tjerk
Wat ook veel inzicht kan geven is de stroomopname van de voeding. Sluit het ding eens aan via zo'n energiemeter van een tientje en kijk wat-ie trekt als het LEDje stopt met knipperen.
Tjerk
Re: LG subwoofer defect
De sub staat weer bij de eigenaar (niks te doen), maar ik heb een lijstje van WCN 901:
1 GND
2 GND
3 GND
4 GND
5 NC
6 PVDD
7 PVDD
8 PVDD
9 NC
10 P-CTR
Over 1-4 zijn doorverbonden en meet ik 17,68V DC t.o.v. 6-8 (ook doorverbonden).
10 0V.
Over de gelijkrichter na de ingang meet ik 30,1V
Groeten, Jan.
1 GND
2 GND
3 GND
4 GND
5 NC
6 PVDD
7 PVDD
8 PVDD
9 NC
10 P-CTR
Over 1-4 zijn doorverbonden en meet ik 17,68V DC t.o.v. 6-8 (ook doorverbonden).
10 0V.
Over de gelijkrichter na de ingang meet ik 30,1V
Groeten, Jan.
Re: LG subwoofer defect
Die laatste meting klopt niet denk ik. Het is een smps dus na de gelijkrichter zou ca 320Vdc moeten staan.
Die pin 10 zal een aan/uit schakel signaal zijn.
Die pin 10 zal een aan/uit schakel signaal zijn.
Re: LG subwoofer defect
Da's vreemd. Zoveel zit er niet voor, alleen wat filtering en een zekering. Heb je de gelijkrichter doorgemeten? En de zekering? Wat meet je over de 400V elco, dat zal die grote onderaan zijn.
Re: LG subwoofer defect
De zekering is heel.
Hoe meet je een gelijkrichter door?
Het meten over de elco zal even moeten wachten, want de eigenaar heeft de sub gisteren weer mee naar huis genomen, waarschijnlijk om een poging te doen m.b.v. de LG App, waarmee je de fabrieksinstellingen o.i.d zou moeten kunnen resetten. Ik wacht het af.
Groeten, Jan.
Hoe meet je een gelijkrichter door?
Het meten over de elco zal even moeten wachten, want de eigenaar heeft de sub gisteren weer mee naar huis genomen, waarschijnlijk om een poging te doen m.b.v. de LG App, waarmee je de fabrieksinstellingen o.i.d zou moeten kunnen resetten. Ik wacht het af.
Groeten, Jan.
