LG subwoofer defect

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Goedemiddag,

Een vriend schoof zijn LG sub, model NOSPJ9B-W (35W) door de deur met de mededeling: hij doet het niet meer...

Het is een kubus, ongeveer 30 x 30 x 30 cm, aangeschaft in 2018 (samen met de bijbehorende soundbar).
Online is er bedroevend weinig (meer) over te vinden, dus de boel opengeschroefd.
Zekering op de voedingsprint is heel.
Als ik meet over de gelijkrichter na de ingangs onderdelen, meet ik 30V DC

Op de pennen die naar de versterkerprint gaan, is daar 17,7V van over...

Op de versterkerprint zit een TAS 5624A chip met een bescheiden koellichaampje.
Als ik de datasheet bekijk: https://www.ti.com/product/TAS5624A is veel meer ook niet nodig en zou de 17,7V voldoende moeten zijn om de zaak te laten werken.

Helaas heb ik de soundbar er niet bij en kan dus niet zien of de bluetooth verbinding überhaupt werkt.

Daar ik geen verstand heb van schakelende voedingen, weet ik niet of hier nog iets aan te doen is, zoals een regelbare voeding gebruiken als voeding om te kijken of de versterkerprint nog werkt. Bottleneck is het feit, dat behalve de flatcable van de bluetooth module er geen audio ingang is.

Ideeën, suggesties?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LG subwoofer defect

Bericht door Henkjan »

doe eens wat foto's?

ik heb nu op de werkbank een Bose subwoofer van een collega liggen, en daar is (zeer waarschijnlijk) de schuldige een overleden diode
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Foto's.
LG Sub Henk01.jpg
IMG_7911.JPG
IMG_7912.JPG
Laat me maar weten of er nog meer foto's moeten komen.

Groeten, Jan.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: LG subwoofer defect

Bericht door Chocomel »

Op de SMPS staat naast de stekker WCN901 een lijst van de pinnen. Welke spanning meet je bij welke pin?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Er zijn vier pinnen voor Gnd (1-4) en drie pinnen voor PVDD (5-8)
Tussen deze pinnen meet ik 17,7V. (17,68 om precies te zijn).

Pin 5 en 9 zijn NC en op pin 10 meet ik niks.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LG subwoofer defect

Bericht door Henkjan »

van die bose woof waren wel een aantal foutzoek filmpjes op yt te vinden, mss ook van deze? als je dan de zelfde metingen doet
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Ik vind wel filmpjes over LG subs, maar niet met hetzelfde type versterkerprint.
Er is dan sprake van óf het flashen van de firmware, of het vervangen van de Eeprom.

Behalve de constatering, dat de boel niet aan gaat, zag ik geen metingen, die ik kan herhalen.

Dat zijn zaken waar ik absoluut niks van af weet...

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Piccolo update: ik heb de voedingsprint doorgesoldeerd en weer gemonteerd, bij het inschakelen gaat de led knipperen, zoals 'ie volgens de eigenaar moet doen.
De sub is opgehaald door de eigenaar en thuis aangesloten en gepared met de soundbar.
Als de soundbar aangezet wordt, schakelt de sub een fractie later ook in en speelt (YEAH!) even en schakelt dan weer uit...

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: LG subwoofer defect

Bericht door Regenpak »

Maak eens een closeup van die WCN901. Er staat bij wat elke pin moet doen. Daar start je met foutzoeken. Het zou zomaar kunnen zijn dat de PSU in protect gaat of er om andere redenen geen zin in heeft. Elco's lijken goed maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dat ook zijn.

Wat ook veel inzicht kan geven is de stroomopname van de voeding. Sluit het ding eens aan via zo'n energiemeter van een tientje en kijk wat-ie trekt als het LEDje stopt met knipperen.

Tjerk
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

De sub staat weer bij de eigenaar (niks te doen), maar ik heb een lijstje van WCN 901:
1 GND
2 GND
3 GND
4 GND
5 NC
6 PVDD
7 PVDD
8 PVDD
9 NC
10 P-CTR

Over 1-4 zijn doorverbonden en meet ik 17,68V DC t.o.v. 6-8 (ook doorverbonden).
10 0V.

Over de gelijkrichter na de ingang meet ik 30,1V

Groeten, Jan.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: LG subwoofer defect

Bericht door 90000006 »

Die laatste meting klopt niet denk ik. Het is een smps dus na de gelijkrichter zou ca 320Vdc moeten staan.

Die pin 10 zal een aan/uit schakel signaal zijn.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

Dan is er iets stuk, want ik meet daar maar 30,1 V DC.
Voeding 01.jpg
Groeten, Jan.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: LG subwoofer defect

Bericht door 90000006 »

Da's vreemd. Zoveel zit er niet voor, alleen wat filtering en een zekering. Heb je de gelijkrichter doorgemeten? En de zekering? Wat meet je over de 400V elco, dat zal die grote onderaan zijn.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: LG subwoofer defect

Bericht door pompebled »

De zekering is heel.
Hoe meet je een gelijkrichter door?
Het meten over de elco zal even moeten wachten, want de eigenaar heeft de sub gisteren weer mee naar huis genomen, waarschijnlijk om een poging te doen m.b.v. de LG App, waarmee je de fabrieksinstellingen o.i.d zou moeten kunnen resetten. Ik wacht het af.

Groeten, Jan.
Plaats reactie