Sure bordjes klasse D
Moderator: Beheerdersteam
Sure bordjes klasse D
Ik zie er een paar hits over, maar hebber er meer mensen ervaring met de bordjes zoals soundimports die aanbied;
https://cdn.webshopapp.com/shops/188510 ... klasse.jpg
In combinatie met een 6 of 8 kanaals dsp kun je snel ff wat smurfen om te kijken of wat je bedacht hebt ook werkt...
https://cdn.webshopapp.com/shops/188510 ... klasse.jpg
In combinatie met een 6 of 8 kanaals dsp kun je snel ff wat smurfen om te kijken of wat je bedacht hebt ook werkt...
Re: Sure bordjes klasse D
Ik heb de GAB-8 en die was mee naar de luisterdag in Assen. Dat is de achtkanaals versterker op basis van de prima TPA3244. Er zit een usb-geluidskaart in geprikt die op laag volume best wel ruist, want je kan het volume alleen digitaal regelen. Je kan hem eraf halen en iets anders in de header met de acht single ended ingangen steken. Ik zie net dat daar zelfs een printje voor bestaat: AA-AA11479. Het subwooferkanaal gaat naar drie eindversterkers, dus je kan hem niet als tienkanaals versterker gebruiken. De printplaat is mooi dik. De versterker wordt gekoeld door een klein koelblok met lawaaiige temperatuurgestuurde ventilator, die pas aanspringt als het koelblok warm wordt. Het koelblok moet verticaal staan als je passieve koeling wilt, want anders springt de ventilator telkens kort aan, zelfs als er geen muziek speelt.
Bestel de bijpassemde kabelset mee, dan kan je direct aan de slag.
Bestel de bijpassemde kabelset mee, dan kan je direct aan de slag.
Dat is precies waar ik hem voor had gekocht. In eerste instantie met EqualizerAPO en de meegeleverde geluidskaart, nu met een losse ADAU1452 en een nette codec. Ik zit nog wel even te puzzelen of dat laatste goed gaat qua aardlussen, want een SMPS van 200+ W is meestal geaard en de versterkeringangen zijn single ended.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sure bordjes klasse D
Hoezo moet er een ventilator op een klasse D versterker? Of wordt de voeding zo warm?
Re: Sure bordjes klasse D
Heel weinig thermische massa t.o.v. het vermogen wat eruit gehaald wordt...denk dat een 180W UcD net zoveel aluminium aan boord heeft.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sure bordjes klasse D
Daar zit geen ventilator op. Absolute no-go wmb in een thuis-audioversterker.
Re: Sure bordjes klasse D
Zeker, maar ik denk dat als je de boel aan wat meer aluminium schroeft, het niet nodig is...
Re: Sure bordjes klasse D
Sinds wanneer moeten thuis-audioversterkers een ventilator hebben?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sure bordjes klasse D
Ik wil helemaal geen ventilator in de audio keten. Een streamer met een ventilator, zo'n ding doet toch haast niets.
Re: Sure bordjes klasse D
Ik heb gisteren een paar JAB5 bordjes besteld direct bij Sure. 4 keer 100W uit een paartje TDA7498E plus een ADAU1701 DSP en Bluetooth 5 op een bordje is niet verkeerd. Ideaal om te klooien met actieve speakers zonder je hele bureau vol printjes en apparatuur te hebben. Voeding aansluiten en gaan met die banaan. Met de bijbehorende programmeertool (wel apart erbij bestellen) is het ding direct vanuit SigmaStudio te programmeren, dus je bent niet beperkt tot de functionaliteit die Sure erin bouwt.
Ik zal ze aan de tand voelen wanneer ik ze heb. Maar wat verwacht je voor iets meer dan € 50 per bordje ex. BTW? Voor dat geld mag je eigenlijk al blij zijn als ze niet meteen in rook opgaan bij het aansluiten. Mijn ervaring met andere Sure bordjes is dat ze over het algemeen werken zoals beloofd, maar dat er soms wat slordigheidjes in het ontwerp zitten. We gaan zien of het hier ook zo is. Ook moet je er een "functional cable kit" bij bestellen, of anders zelf stekkertjes krimpen, want standaard zitten er alleen luidspreker- en voedingskabels bij.
Ik zal ze aan de tand voelen wanneer ik ze heb. Maar wat verwacht je voor iets meer dan € 50 per bordje ex. BTW? Voor dat geld mag je eigenlijk al blij zijn als ze niet meteen in rook opgaan bij het aansluiten. Mijn ervaring met andere Sure bordjes is dat ze over het algemeen werken zoals beloofd, maar dat er soms wat slordigheidjes in het ontwerp zitten. We gaan zien of het hier ook zo is. Ook moet je er een "functional cable kit" bij bestellen, of anders zelf stekkertjes krimpen, want standaard zitten er alleen luidspreker- en voedingskabels bij.
Re: Sure bordjes klasse D
Ben benieuwd. Mijn ervaring met die Surebordjes (zonder DSP) is dat je toch minimaal een 36V@10A SMPS nodig hebt voor een enkele 100W in 4 ohm. Een losse sub sturen ze wel gewoon goed aan met een 5A blokje.
Re: Sure bordjes klasse D
Het bordje is vierkanaals, maar niet alle kanalen hoeven even hard te werken. Ik verwacht dat ik met de 20A die ik op tap heb wel weg kom in combinatie met 8 ohm drivers.
Maar ik ken het probleem, en ik heb het ook gezien met een "gewone" Mean-Well voeding waarvan ik dacht dat 'ie ruim genoeg bemeten was, maar die toch in hiccup ging bij wat harder spelen. Er zijn ook voedingen, zoals de HRP-x00N3 en de LRS-x00N2, die een flinke piekbelasting wel gewoon kunnen leveren zonder morren.
Maar ik ken het probleem, en ik heb het ook gezien met een "gewone" Mean-Well voeding waarvan ik dacht dat 'ie ruim genoeg bemeten was, maar die toch in hiccup ging bij wat harder spelen. Er zijn ook voedingen, zoals de HRP-x00N3 en de LRS-x00N2, die een flinke piekbelasting wel gewoon kunnen leveren zonder morren.
Re: Sure bordjes klasse D
Misschien gewoon trafo en gelijkrichter eraan knopen dan? Die 6 kanaals wil graag 36V en 18-19A zien....
Re: Sure bordjes klasse D
Dat klinkt wel interessant. Heb je enig idee waar je ze kan kopen als particulier? Ik zoek nog een voeding die 24 V / 12 Apiek kan leveren. De
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 04 dec 2025, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sure bordjes klasse D
Die hebben 'm niet.
Je moet ook echt oppassen dat je de N2/N3 versie neemt, de gewone kan geen piekstroom leveren.
Je moet ook echt oppassen dat je de N2/N3 versie neemt, de gewone kan geen piekstroom leveren.
Re: Sure bordjes klasse D
https://www.conrad.nl/nl/p/mean-well-hr ... UGEALw_wcB
Scheelt niet echt hier maar vaker is Conrad goedkope dan Mous/Nellie en consorten. Mouser heeft er overigens een leveringsbeperking op. Prijs wordt bij elkaar zo overigens wel dat je net zo goed, of beter, Hypex kunt nemen.
Scheelt niet echt hier maar vaker is Conrad goedkope dan Mous/Nellie en consorten. Mouser heeft er overigens een leveringsbeperking op. Prijs wordt bij elkaar zo overigens wel dat je net zo goed, of beter, Hypex kunt nemen.
Re: Sure bordjes klasse D
Dank je voor de tip. Helaas wil Mouser hem alleen verkopen aan zakelijke klanten die 'm in een product stoppen.
Re: Sure bordjes klasse D
We zitten naar een andere voeding te kijken, Chocomel zocht de LRS-200N2-24. Sowieso is de LRS serie goedkoper, want die heeft geen power factor correctie. De HRP serie heeft dat wel en heeft 300% piekbelastbaarheid in plaats van 200%.Pjotr schreef: ↑do 04 dec 2025, 19:35https://www.conrad.nl/nl/p/mean-well-hr ... UGEALw_wcB
Scheelt niet echt hier maar vaker is Conrad goedkope dan Mous/Nellie en consorten. Mouser heeft er overigens een leveringsbeperking op. Prijs wordt bij elkaar zo overigens wel dat je net zo goed, of beter, Hypex kunt nemen.
Als het "gewoon" 24 V moet zijn kom je al gauw uit bij Mean Well, die gespecialiseerde audio voedingen hebben bijna allemaal "rare" spanningen.
Wat stom. Maar dan is er nog Digikey. Die lijken die restrictie niet te hebben. Wel nog even de free shipping aan zien te tikken.
Re: Sure bordjes klasse D
Ik heb in, 2009 was het zie ik, 2 Sure TK2050 bordjes van Sure gekocht en die doen nog steeds dienst op een plankje met een Meanwell voeding als sub-versterkers. Wat mij betreft zijn het prima versterkers en zoals anderen al opperen: gebruik een goeie voeding.
Bij mij ruisen ze in ieder geval niet, ook niet toen ik ze nog gebruikte om normale speakers mee aan te sturen.
Re: Sure bordjes klasse D
PFC is sowieso niet van nut bij audioversterkers. Dat is dan alleen maar verspilling van moeite en kosten. Maar een overbelasting van minimaal een factor 2 is wel een must omdat de voeding dat in de pieken leveren moet maar gemiddeld veel minder.
