Sure bordjes klasse D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

Ik zie er een paar hits over, maar hebber er meer mensen ervaring met de bordjes zoals soundimports die aanbied;

https://cdn.webshopapp.com/shops/188510 ... klasse.jpg
sure-electronics-aa-ab34181-6x100w-tda7498-klasse.jpg
sure-electronics-aa-ab34181-6x100w-tda7498-klasse(1).jpg
sure-electronics-aa-ab34181-6x100w-tda7498-klasse(2).jpg
sure-electronics-aa-ab34181-6x100w-tda7498-klasse(3).jpg
In combinatie met een 6 of 8 kanaals dsp kun je snel ff wat smurfen om te kijken of wat je bedacht hebt ook werkt...
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Chocomel »

Ik heb de GAB-8 en die was mee naar de luisterdag in Assen. Dat is de achtkanaals versterker op basis van de prima TPA3244. Er zit een usb-geluidskaart in geprikt die op laag volume best wel ruist, want je kan het volume alleen digitaal regelen. Je kan hem eraf halen en iets anders in de header met de acht single ended ingangen steken. Ik zie net dat daar zelfs een printje voor bestaat: AA-AA11479. Het subwooferkanaal gaat naar drie eindversterkers, dus je kan hem niet als tienkanaals versterker gebruiken. De printplaat is mooi dik. De versterker wordt gekoeld door een klein koelblok met lawaaiige temperatuurgestuurde ventilator, die pas aanspringt als het koelblok warm wordt. Het koelblok moet verticaal staan als je passieve koeling wilt, want anders springt de ventilator telkens kort aan, zelfs als er geen muziek speelt.

Bestel de bijpassemde kabelset mee, dan kan je direct aan de slag.
Shadow schreef: wo 03 dec 2025, 22:37
In combinatie met een 6 of 8 kanaals dsp kun je snel ff wat smurfen om te kijken of wat je bedacht hebt ook werkt...
Dat is precies waar ik hem voor had gekocht. In eerste instantie met EqualizerAPO en de meegeleverde geluidskaart, nu met een losse ADAU1452 en een nette codec. Ik zit nog wel even te puzzelen of dat laatste goed gaat qua aardlussen, want een SMPS van 200+ W is meestal geaard en de versterkeringangen zijn single ended.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

ingangen via 100R/100nF aan aarde leggen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Barry2001 »

Hoezo moet er een ventilator op een klasse D versterker? Of wordt de voeding zo warm?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

Heel weinig thermische massa t.o.v. het vermogen wat eruit gehaald wordt...denk dat een 180W UcD net zoveel aluminium aan boord heeft.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Barry2001 »

Daar zit geen ventilator op. Absolute no-go wmb in een thuis-audioversterker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

Zeker, maar ik denk dat als je de boel aan wat meer aluminium schroeft, het niet nodig is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef: do 04 dec 2025, 8:41
Daar zit geen ventilator op. Absolute no-go wmb in een thuis-audioversterker.
Sinds wanneer moeten thuis-audioversterkers een ventilator hebben? :think: Ze zijn hier allemaal zonder en doen het prima. Er zit wel een fannetje in de streamer PC maar dat hoor je helemaal niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Barry2001 »

Ik wil helemaal geen ventilator in de audio keten. Een streamer met een ventilator, zo'n ding doet toch haast niets.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Ik heb gisteren een paar JAB5 bordjes besteld direct bij Sure. 4 keer 100W uit een paartje TDA7498E plus een ADAU1701 DSP en Bluetooth 5 op een bordje is niet verkeerd. Ideaal om te klooien met actieve speakers zonder je hele bureau vol printjes en apparatuur te hebben. Voeding aansluiten en gaan met die banaan. Met de bijbehorende programmeertool (wel apart erbij bestellen) is het ding direct vanuit SigmaStudio te programmeren, dus je bent niet beperkt tot de functionaliteit die Sure erin bouwt.

Ik zal ze aan de tand voelen wanneer ik ze heb. Maar wat verwacht je voor iets meer dan € 50 per bordje ex. BTW? Voor dat geld mag je eigenlijk al blij zijn als ze niet meteen in rook opgaan bij het aansluiten. Mijn ervaring met andere Sure bordjes is dat ze over het algemeen werken zoals beloofd, maar dat er soms wat slordigheidjes in het ontwerp zitten. We gaan zien of het hier ook zo is. Ook moet je er een "functional cable kit" bij bestellen, of anders zelf stekkertjes krimpen, want standaard zitten er alleen luidspreker- en voedingskabels bij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd. Mijn ervaring met die Surebordjes (zonder DSP) is dat je toch minimaal een 36V@10A SMPS nodig hebt voor een enkele 100W in 4 ohm. Een losse sub sturen ze wel gewoon goed aan met een 5A blokje.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Het bordje is vierkanaals, maar niet alle kanalen hoeven even hard te werken. Ik verwacht dat ik met de 20A die ik op tap heb wel weg kom in combinatie met 8 ohm drivers.

Maar ik ken het probleem, en ik heb het ook gezien met een "gewone" Mean-Well voeding waarvan ik dacht dat 'ie ruim genoeg bemeten was, maar die toch in hiccup ging bij wat harder spelen. Er zijn ook voedingen, zoals de HRP-x00N3 en de LRS-x00N2, die een flinke piekbelasting wel gewoon kunnen leveren zonder morren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

Misschien gewoon trafo en gelijkrichter eraan knopen dan? Die 6 kanaals wil graag 36V en 18-19A zien....
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Dan ben je met een HRP-600N3-36 waarschijnlijk beter geholpen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Chocomel »

timpert schreef: do 04 dec 2025, 15:14
Er zijn ook voedingen, zoals de HRP-x00N3 en de LRS-x00N2, die een flinke piekbelasting wel gewoon kunnen leveren zonder morren.
Dat klinkt wel interessant. Heb je enig idee waar je ze kan kopen als particulier? Ik zoek nog een voeding die 24 V / 12 Apiek kan leveren. De LRS-200N2-24 LRS-350N2-24 zou perfect zijn.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 04 dec 2025, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Barry gaat bij Mouser bestellen! Kan je meeliften.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

Conrad is goedkoper en gratis levering... :D
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Die hebben 'm niet.

Je moet ook echt oppassen dat je de N2/N3 versie neemt, de gewone kan geen piekstroom leveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

https://www.conrad.nl/nl/p/mean-well-hr ... UGEALw_wcB

Scheelt niet echt hier maar vaker is Conrad goedkope dan Mous/Nellie en consorten. Mouser heeft er overigens een leveringsbeperking op. Prijs wordt bij elkaar zo overigens wel dat je net zo goed, of beter, Hypex kunt nemen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Shadow schreef: do 04 dec 2025, 16:13
Misschien gewoon trafo en gelijkrichter eraan knopen dan? Die 6 kanaals wil graag 36V en 18-19A zien....
De LRS-600N2-36 is 55 euro ex BTW. Daar heb je geen trafo plus gelijkrichter plus elco's voor.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Chocomel »

Dank je voor de tip. Helaas wil Mouser hem alleen verkopen aan zakelijke klanten die 'm in een product stoppen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: do 04 dec 2025, 19:35
https://www.conrad.nl/nl/p/mean-well-hr ... UGEALw_wcB

Scheelt niet echt hier maar vaker is Conrad goedkope dan Mous/Nellie en consorten. Mouser heeft er overigens een leveringsbeperking op. Prijs wordt bij elkaar zo overigens wel dat je net zo goed, of beter, Hypex kunt nemen.
We zitten naar een andere voeding te kijken, Chocomel zocht de LRS-200N2-24. Sowieso is de LRS serie goedkoper, want die heeft geen power factor correctie. De HRP serie heeft dat wel en heeft 300% piekbelastbaarheid in plaats van 200%.

Als het "gewoon" 24 V moet zijn kom je al gauw uit bij Mean Well, die gespecialiseerde audio voedingen hebben bijna allemaal "rare" spanningen.
Chocomel schreef: do 04 dec 2025, 19:52
Dank je voor de tip. Helaas wil Mouser hem alleen verkopen aan zakelijke klanten die 'm in een product stoppen.
Wat stom. Maar dan is er nog Digikey. Die lijken die restrictie niet te hebben. Wel nog even de free shipping aan zien te tikken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door MichaelB »

Shadow schreef: wo 03 dec 2025, 22:37
Ik zie er een paar hits over, maar hebber er meer mensen ervaring met de bordjes zoals soundimports die aanbied;


In combinatie met een 6 of 8 kanaals dsp kun je snel ff wat smurfen om te kijken of wat je bedacht hebt ook werkt...
Ik heb in, 2009 was het zie ik, 2 Sure TK2050 bordjes van Sure gekocht en die doen nog steeds dienst op een plankje met een Meanwell voeding als sub-versterkers. Wat mij betreft zijn het prima versterkers en zoals anderen al opperen: gebruik een goeie voeding.
Bij mij ruisen ze in ieder geval niet, ook niet toen ik ze nog gebruikte om normale speakers mee aan te sturen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 04 dec 2025, 19:54
de LRS serie goedkoper, want die heeft geen power factor correctie. De HRP serie heeft dat wel en heeft 300% piekbelastbaarheid in plaats van 200%.
PFC is sowieso niet van nut bij audioversterkers. Dat is dan alleen maar verspilling van moeite en kosten. Maar een overbelasting van minimaal een factor 2 is wel een must omdat de voeding dat in de pieken leveren moet maar gemiddeld veel minder.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sure bordjes klasse D

Bericht door Shadow »

timpert schreef: do 04 dec 2025, 17:28
Dan ben je met een HRP-600N3-36 waarschijnlijk beter geholpen.
Dat is een topper idd. :goedzo:
Plaats reactie