Pagina 1 van 2
Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 11:19
door Zweitse
Hallo forumleden.
Een kennis heeft mij gevraagd een paar trapezium 3 speakers voor haar te verkopen, echter heb ik geen idee wat een beetje redelijke verkoopprijs is. Speakers zijn uiteraard een aantal jaren oud, maar in goede staat.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 11:54
door Barry2001
Ha Zweitse, succesvol zelfbouw verkoop moet voldoen aan 3 voorwaarden is mijn ervaring:
A Het moet er goed uitzien (dat zien ze)
B Moet goed en probleemloos werken (dit was een bouwkit, ook dat zal in orde zijn)
C Je moet niet het onderste uit de kan willen halen, onderdelen terugverdienen, etc. Ik zou zeggen E200 - E250 max.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 12:55
door VintageHarry
Zijn de randen van de bovenste driver niet verhard? Dat is bij mijn set wel het geval.
Laatst werd er een set Trapezium 3 op Marktplaats gezocht, de geïnteresseerde wilde er maximaal € 600 voor neerleggen. Maar die advertentie is inmiddels weg.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 13:21
door Zweitse
Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet, maar zal daar even naar kijken als ik daar weer ben. Eerst moet de stereo set nog verkocht worden voordat de speakers op MP gaan. Set is van een in 2020 overleden vriend en zijn vrouw wil nu afstand doen van de complete installatie.
Er zijn ook nog ongeveer 3000 cd,s.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 13:31
door Chocomel
Een zelfbouwset is de helft van de prijs van de drivers waard, als er moderne drivers in zitten, en misschien nog wat voor de filteronderdelen. Dan kan iemand altijd nog de onderdelen hergebruiken. Dit zijn echter al wat oudere drivers en daar is minder vraag naar.
Bedenk ook wie de kopers zijn. Zelfbouwers kunnen de componenten en het ontwerp op waarde schatten, maar zullen minder snel iets kopen wat al af is. Een leek gaat eerder voor een merk.
Ik zou denken aan 150. Positieve punten zijn de grote woofer, dome midrange en uiteraard dat de kast er goed uitziet.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 29 nov 2025, 23:58
door Henkjan
valt of staat bij de afwerking. is deze op t zelfde nivo als een fabrieksspeaker (en is t een "bekend" ontwerp) dan valt er beste wel een fatsoenlijk bedrag voor te krijgen.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: zo 30 nov 2025, 0:06
door Kappa7
Maar ook of de afwerking wel in je interieur past, de hier gekozen kleur lijk me niet echt prijs verhogend werken.
Ook al zit de verf er netjes op.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: zo 30 nov 2025, 0:09
door Henkjan
ja klopt. ik weet nog van Roland (Crafty) met z'n mooie kleurtjes. heeft uiteindelijk toch maar ook zwarte en eiken laten maken, die verkochten tenminste
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: zo 30 nov 2025, 8:28
door Zweitse
Kleur en grote zijn zeker van invloed op de verkoopbaarheid van de speakers.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: zo 30 nov 2025, 9:24
door pappaleo
Zeker, zelfs als ze piepklein zijn, een zeer neutrale kleur hebben, een niets op aan te merken afwerking, een sublieme geluidskwaliteit en de belofte dat het hele bedrag aan
KWF geschonken wordt was niet genoeg om iemand over de streep te trekken.
Ik vind het moeilijk om een prijs te bepalen. Alleen voor gratis komt men langs en soms zelfs dat nog niet eens.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: zo 30 nov 2025, 10:19
door Pjotr
Oftewel wat de gek er voor geeft. Alleen fabrieksspeakers die bij de introductie al positief naam hebben gemaakt en in goede staat zijn, behouden hun waarde.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 9:37
door Zweitse
Heeft iemand een idee van de gebruikte units, ik kan daar online niets over vinden.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 9:57
door VintageHarry
Overigens is het mij niet zo duidelijk of zo’n set nou Trapezium 3 of 4 heet.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 10:09
door Zweitse
Dankjewel voor de informatie Harry.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 11:39
door cool
Binnenkort komt mijn trapezium 5 in de verkoop....
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 13:12
door pappaleo
Als de markt overspoeld wordt zet dat de prijzen onder druk

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 13:35
door Zweitse
cool schreef: ↑ma 01 dec 2025, 11:39
Binnenkort komt mijn trapezium 5 in de verkoop....
Dat was één van mijn favorieten destijds bij Speaker&Co.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 17:02
door MarcoSQ
VintageHarry schreef: ↑ma 01 dec 2025, 9:57
IMG_3214.jpeg
Overigens is het mij niet zo duidelijk of zo’n set nou Trapezium 3 of 4 heet.
De speaker in de afbeelding en in jouw schema, is trapezium 4. De 3 was een drieweg met een dubbelspoels Seas woofer (ik meen dat het ding iets van sd215 heette oid) en zonder middome.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 17:29
door VintageHarry
Bedankt voor deze uitleg!
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: ma 01 dec 2025, 20:43
door Barry2001
Heb mijn Speaker & Co Scirocco’s (enigszins vergelijkbaar in de kader) toendertijd verkocht voor €200. Dat was wel een bijzonder verhaal trouwens, maar goed, wel verkocht.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 03 jan 2026, 13:33
door VintageHarry
Vandaag een nieuwe set HT300 tweeters in deze Trappezium’s gezet, één van de exemplaren was defect en de andere zwaar gedeukt. Inmiddels ook de rolranden van de laagmid-drivers met paraffine behandeld wat de zaak een stuk verbeterd heeft, de boxen spelen nu weer fijn

Daarbij moest ik aan dit topic denken, zijn er nog ontwikkelingen?
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 03 jan 2026, 14:07
door Zweitse
Nee, niet direct. Het gaat om de verkoop van een complete audio-set van een in 2020 overleden vriend. Zijn weduwe is nu ook ernstig ziek en heeft mij gevraagd de set te verkopen. Ik heb aangegeven om eerst de versterker te verkopen en daarna pas de speakers. Zo kan een koper de versterker eventueel nog beluisteren voor aankoop.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 03 jan 2026, 14:16
door VintageHarry
Ach, dat is een treurig verhaal

. Sterkte daar!
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 03 jan 2026, 17:58
door cool
In een boekje van Speaker&Co van 1998 staat bij de Trapezium 3 als bezetting: hoog Vifa HT-300D, midden Seas M14 NP, laag Seas WA211 D. Er staat geen Trapezium 4 in het overzicht, wel een type Response als duurste.
Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)
Geplaatst: za 03 jan 2026, 20:49
door VintageHarry
Dan zal de 4 een verdere ontwikkeling zijn van de 3 wellicht? De HT300 en M14 NP zijn gebleven, daartussen zit nu een Peerless dome-mid en de woofer is nu een 10” Vifa geworden.