Pagina 1 van 1
Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 19:52
door beijert
Ik heb een
1614-tal MCM 55-1870 liggen. Overgenomen van een forumgenoot. Maar de plannen (en vooral prive

) veranderen nog wel eens.
Leuk idee misschien om daar met meerdere forumleden daar wat mee te doen? Het maximale halen uit zeer voordelige drivers.
Verder geen prijsplafond, geen wedstrijd en geen eisen behalve het toepassen van
één twee van die (gratis) drivers. Ofwel, bouwen om het bouwen. En dan komen we ze vanzelf weer tegen tijdens luisterdagen.
Nb. Er zit wel een coating op de conus tegen de resonanties.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 20:48
door pappaleo
Bedoel je het maken van één set met meerdere forumgenoten? Of meerdere forumgenoten die ieder iets maken met één paartje?
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 21:13
door beijert
Ieder z'n eigen setje. Op z'n eigen manier en verschillende toepassingen.
Dus dan zwerven er 8 setjes rond op het forum. Of 4, als dat een beter resultaat geeft. Maar om vier woofers op te sturen die daarna op de plank blijven liggen is jammer.
Dat gebeurt vaak

Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 22:21
door pappaleo
Toch een soort competitie dus. Ik ben er wel voor te porren.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 16 nov 2025, 23:11
door Henkjan
shoot-out op de volgende Assen?
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 8:54
door beijert
Goed idee, dan hebben we ook een stok achter de deur.
Gezien de beperkingen dan deze woofers maar uitgaan gaan vier stuks per deelnemer? of toch liever twee?
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 9:03
door pappaleo
Dat weet ik pas als ik er mee geëxperimenteerd heb.
Edit: 8 ohm, dan is het met 2 per box wel mogelijk om er wat meer lawaai uit te krijgen in het laag.
Lagere bas niet, maar wel meer, zodat de hele kast wat meer rendement kan krijgen.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 9:58
door Pjotr
Ja wel wat meer, dan moet je ze wel met zijn tweeën in een BR zetten voor wat laag. MTM? Wordt dan wel een wat grotere kast. In een CB gaan ze niet erg laag en voegt 2 in een kast weinig toe. Maar voor een shootout is juist ieders eigen fantasie en differentiatie wel leuk toch? Ik heb overigens zelf geen belangstelling, heb nog genoeg op de plank liggen wat om plankjes vraagt. Maar ik vind het wel leuk om te volgen wat dit worden gaat

Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 19:21
door beijert
Ik heb ze even nagelopen en twee zijn niet helemaal lekker.
Even kijken wat ik daar mee kan, maar zo hebben we in ieder geval de andere twee over.
Koud uit de doos komen de t/s parameters in ieder geval mooi overeen met de opgave.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 19:38
door Chocomel
Leuk, ik doe mee.
Wat is er mis met die twee?
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: ma 17 nov 2025, 19:43
door beijert
Leuk! Dan is er nog een set van vier en van twee over. Mij maakt het niet zoveel uit.
Één van de twee mindere heeft een verbogen korf, de ander een vervormde rolrand die een beetje loslaat. Misschien beide te herstellen. Maar daar hou ik eerst geen rekening mee.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: za 22 nov 2025, 14:00
door pappaleo
Met dank aan Mark zijn de volgende units binnen:

- 55-1870
Even nadenken over een ontwerpje en dan open ik wel een apart topic.
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: za 22 nov 2025, 17:15
door Walt
Denk een TL ontwerpje gezien de hoge Q en hoge qts…?
Re: Minimum-Maximum
Geplaatst: zo 23 nov 2025, 0:20
door pappaleo
Doet me denken aan mijn schoonvader (RIP). Die had wel eens een beleggingsadvies. Koop dit of dat aandeel, want dat gaat het goed doen. Ik heb uiteindelijk geleerd om dan direct put opties aan te schaffen, dat heeft me geen windeieren gelegd.