Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Moderator: Beheerdersteam
Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Gents,
mijn buurman heeft een print uit een laadpaal waarvan de triacs met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk defect zijn.
Ik heb ze doorgemeten (op de print, dat wel) en ze lijken allen defect te zijn.
De vraag:
Het lukt mij niet om alle soldeer te verwijderen, de warmte wordt echt weggezogen.
Zelfs met de bout op 400c niet. Met m'n soldeerzuiger is een deel verwijderd, daarna met soldeerlint nog wat verwijderd, maar niet alles...
Is hier iemand die dat zou kunnen, tegen betaling, in de omgeving van Soest?
mijn buurman heeft een print uit een laadpaal waarvan de triacs met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk defect zijn.
Ik heb ze doorgemeten (op de print, dat wel) en ze lijken allen defect te zijn.
De vraag:
Het lukt mij niet om alle soldeer te verwijderen, de warmte wordt echt weggezogen.
Zelfs met de bout op 400c niet. Met m'n soldeerzuiger is een deel verwijderd, daarna met soldeerlint nog wat verwijderd, maar niet alles...
Is hier iemand die dat zou kunnen, tegen betaling, in de omgeving van Soest?
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Als het een SMD print is: Preheaten op 150 graden. Maar zonder speciale tooling zal het lastig worden. Eigenlijk is dan een hele nieuwe print effectiever.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
De triacs kosten maar 2,50 per stuk (het zijn er 3), dus dat is wel de moeite van het proberen waard.
Ik denk dat iemand het met hete lucht het er wel vanaf krijgt.
Het zijn through-hole componenten.
Je kan zien waar ik het geprobeerd heb, maar helaas.
Ik denk dat iemand het met hete lucht het er wel vanaf krijgt.
Het zijn through-hole componenten.
Je kan zien waar ik het geprobeerd heb, maar helaas.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Ok, begreep dat het SMD was. Ja dat is een lastige. Daar heb je wel echt een goede/krachtige desoldeerbout voor nodig! Blijf echt weg met tinzuigers, die vernielen de print alleen maar! Je enige optie anders is desoldeerlitze
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Als je de triacs nog kunt kopen kun je wellicht de pootjes boven de print doorknippen of doorsnijden en dan de losse pootjes uitsolderen.
Weet niet of je er voldoende bij kunt.
Weet niet of je er voldoende bij kunt.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Maar de grote vraag is : waardoor zijn die triac's opgeblazen ? en hoe weet je zeker dat er niet nog meer componenten wijlen zijn ?
In de afdeling grof geweld, een elektrische verfbrander. hier heb ik wel eens wat koelblokjes mee van een sloopprint afgehaald.
Voor iets wat nog moet werken is dat niet aan te raden...
In de afdeling grof geweld, een elektrische verfbrander. hier heb ik wel eens wat koelblokjes mee van een sloopprint afgehaald.
Voor iets wat nog moet werken is dat niet aan te raden...
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Kan goed nog een dikke groundplane als tussenlayer in de print verborgen zitten. Lastig om daar genoeg temperatuur in te krijgen. Zo dik mogelijke punt op de bout zetten scheelt vaak wel iets, zoveel mogelijk thermische massa. Bout heel heet zetten zou ik mee oppassen vanwege het risico op beschadiging van de print.
Ik grijp met zo iets wel eens naar low melt soldeer, dat werkt echt super voor dit soort klusjes als je geen dure desoldeer apparatuur hebt.
Ik grijp met zo iets wel eens naar low melt soldeer, dat werkt echt super voor dit soort klusjes als je geen dure desoldeer apparatuur hebt.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Losknippen indien mogelijk zoals Ray aangaf en pootje voor pootje uit solderen is eigenlijk dan de beste optie. Of als het kan met wat heen en weer buigen bij de body losbreken en de losse pootjes uit solderen. Dan de de gaatjes een voor een beetje vertinnen voor een goede warmtegeleiding en daarna met desoldeerlitze in een keer leegzuigen.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Wat nog wel eens wil helpen is juist heel veel tin toevoegen zo dat je en echt grote klodder krijgt, die blijft lang de wamte vasthouden en kan je op die manier door wisselend de warmte over de verschillende pootjes toe te voegen alles vloeibaar houden.
Het component han je dan vaak wel los halen.
Je hebt wel een zware bout nodig voor dat klusje
Het component han je dan vaak wel los halen.
Je hebt wel een zware bout nodig voor dat klusje
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Met low melt lukt het met een gewoon boutje ook, zonder de print bloedheet te moeten stoken. Dat spul heeft een smeltpunt van ver onder de 100C, ook nadat het gemengd is met het oorspronkelijke loodvrije soldeer op de print. Blijft daardoor echt seconden lang vloeibaar. Dus je kan de pootjes rustig één voor één verhitten zonder dat het gelijk weer stolt als je naar de volgende gaat. Met alles eenmaal vloeibaar pak je de component er zo uit.
Ik haal er zelfs een 256 pins QFP mee van een print zonder schade, met gewoon een temperatuur geregeld boutje op 340C. Low melt en flux toevoegen, dan de bout keertje rondom trekken langs alle pootjes en je schuift hem er zo af.
Het spul is niet goedkoop maar je gebruikt er maar weinig van. Eleshop heeft het onder andere.
Ik haal er zelfs een 256 pins QFP mee van een print zonder schade, met gewoon een temperatuur geregeld boutje op 340C. Low melt en flux toevoegen, dan de bout keertje rondom trekken langs alle pootjes en je schuift hem er zo af.
Het spul is niet goedkoop maar je gebruikt er maar weinig van. Eleshop heeft het onder andere.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Heb geen ervaring met low-melt, wil het wel eens proberen, stukje besteld bij Eleshop. Doe dit tot nu met hete lucht, ben benieuwd, goede tip!
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Als je hete lucht hebt, heb je het eigenlijk niet snel nodig. Maar dan is het wel heel handig als je bv iets wilt desolderen net naast een plastic connector die je heel wilt houden.
Na gebruik wel goed alle restjes weghalen, doe ik met litze en flux. Het lage smeltpunt is het enige goede eraan, voor de rest is het raar spul zonder enige mechanische sterkte. Dus dat wil je niet op de print laten zitten.
Ik was er nogal sceptisch over toen ik er voor het eerst van hoorde. Maar nadat ik het een keer geprobeerd had, was ik wel om, geweldig handig spul.
Na gebruik wel goed alle restjes weghalen, doe ik met litze en flux. Het lage smeltpunt is het enige goede eraan, voor de rest is het raar spul zonder enige mechanische sterkte. Dus dat wil je niet op de print laten zitten.
Ik was er nogal sceptisch over toen ik er voor het eerst van hoorde. Maar nadat ik het een keer geprobeerd had, was ik wel om, geweldig handig spul.
Laatst gewijzigd door 90000006 op vr 14 nov 2025, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Ik kan met lucht wel redelijk lokaal verwarmen, maar een kristal naast een ucontroller (ik noem maar wat) wil je ontzien.
Goed schoonmaken zal nodig zijn idd. Nee ken het gewoon niet, eens proberen.
Goed schoonmaken zal nodig zijn idd. Nee ken het gewoon niet, eens proberen.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Shit, ik heb je laatste bericht totaal gemist @Barry2001: excuses...
Hopelijk is de buurman niet al bezig met de verfbrander, dat was zijn laatste idee.
Ik overweeg ook zo'n apparaat. Kost de kop niet en ik heb ook mijn soldeerstation van Yihua en die voldoet prima.
Vraag is alleen: ga ik het vaak gebruiken en het is wéér een apparaat om op te bergen (plus m'n vrouw overtuigen dat ik het ECHT nodig heb).
Hopelijk is de buurman niet al bezig met de verfbrander, dat was zijn laatste idee.
Ik overweeg ook zo'n apparaat. Kost de kop niet en ik heb ook mijn soldeerstation van Yihua en die voldoet prima.
Vraag is alleen: ga ik het vaak gebruiken en het is wéér een apparaat om op te bergen (plus m'n vrouw overtuigen dat ik het ECHT nodig heb).
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Voor jouw doel veel te klein, staat alleen maar in de weg. Buurmans idee is zo gek nog niet. Koop gewoon een regelbare 2000W Steinel heatgun met smalle opzetstukken en diverse schermstukjes voor krimpkouskrimpen! Heb je veel meer lol van!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Als je zegt dat je er ook me kan bruleren zal de keukenprinses meteen om zijn...
Mijn devies is echter destructief verwijderen van de triacs (pootjes doorknippen) en met een keramieke pincet en een zuigbout de pennetjes eruit trekken en de gaten schoon zuigen. Vooraf wat goed vloeiend soldeer toevoegen wil vaak ook helpen.
Kees
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Ja, te klein?
Zit een mondstukje van 12mm bij.
Of is het vermogen te beperkt? 500 graden is 500 graden of zie ik dat verkeerd?
Helaas zijn ze omgeven door grote relais en kan je er vanaf boven helemaal niet bij, anders was dat inderdaad een optie.audiomanics schreef: ↑za 22 nov 2025, 10:55Mijn devies is echter destructief verwijderen van de triacs (pootjes doorknippen) en met een keramieke pincet en een zuigbout de pennetjes eruit trekken en de gaten schoon zuigen. Vooraf wat goed vloeiend soldeer toevoegen wil vaak ook helpen.
Kees
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Yep, het vermogen is te klein. Been there done that met die goedkope Chinezen, plus dat ik er eentje dead on arrival heb gehad. Die vloog meteen in de fik bij aanzetten. Je hebt in korte tijd veel warmte nodig en dat trekken ze niet.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Meer over zitten lezen en kijken en inderdaad heb je gelijk. Het is leuk voor klein SMD spul.
Wil je dit desolderen, dan kom je op minimaal deze uit:
https://www.eleshop.nl/atten-st-862d-he ... ation.html
De buurman, gaat hem dan opsturen naar iemand die het voor 40 euro ex. verzenden wil doen incl. vervangen van de triacs.
Dan is dat de goedkopere en slimmere oplossing.
Wil je dit desolderen, dan kom je op minimaal deze uit:
https://www.eleshop.nl/atten-st-862d-he ... ation.html
De buurman, gaat hem dan opsturen naar iemand die het voor 40 euro ex. verzenden wil doen incl. vervangen van de triacs.
Dan is dat de goedkopere en slimmere oplossing.
Re: Hulp gevraagd bij het de-solderen van triacs
Al een beetje ouder topic , maar wil toch nog wat toevoegen.
Het kan al met een simpele bout. 500 graden is veels te heet. Met 400 graden moet het al te doen zijn, met een beetje marge 450 is max !.
Hetelucht is overbodig hier.
Of je gebruikt een tinzuiger of desoldeerlitze. Maar ik denk dat deze volgende tip het handigst is.
Je knipt een stukje koperdraad, 2,5 mm2 ter breedte van de triac. legt dit over de 3 poten, en als je de bout in het midden houd,
zouden links en rechts ook mee moeten gaan en trek je de triac er zo uit.. zonder veel gedoe.
zelf heb ik een bout met verwisselbare tips en pak een met een breed vlak er aan. Maar ja.. zonder dat lukt een stukje draad ook heel goed.
Het kan al met een simpele bout. 500 graden is veels te heet. Met 400 graden moet het al te doen zijn, met een beetje marge 450 is max !.
Hetelucht is overbodig hier.
Of je gebruikt een tinzuiger of desoldeerlitze. Maar ik denk dat deze volgende tip het handigst is.
Je knipt een stukje koperdraad, 2,5 mm2 ter breedte van de triac. legt dit over de 3 poten, en als je de bout in het midden houd,
zouden links en rechts ook mee moeten gaan en trek je de triac er zo uit.. zonder veel gedoe.
zelf heb ik een bout met verwisselbare tips en pak een met een breed vlak er aan. Maar ja.. zonder dat lukt een stukje draad ook heel goed.
