Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door jwvanwijngaarden »

Ik bouwde een Sigma 11 voeding voor 15V van AMB Laboratories. In de onderdelenlijst is een condensator van 3900 pf opgenomen. Daarbij is vermeld dat het een foliecondensator moet zijn. Een keramische is kennelijk niet de bedoeling, die had ik wel liggen, maar zekerheidshalve heb ik maar een 4700pf Wima gebruikt.
Inmiddels werkt de voeding al een tijdje prima als voeding voor mijn Pro-Ject platenspeler, als vervanging voor de meegeleverde schakelende voeding, Maar terugdenkend komt bij mij de vraag op: waarom geen keramische condensator, en zou er iets mis gegaan zijn als ik wel een keramische zou hebben gemonteerd. Graag jullie ervaringen
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door Chocomel »

https://www.amb.org/audio/sigma11/
C14

De voeding bevat een verschilversterker die de daadwerkelijke uitgangsspanning vergelijkt met de spanning over de zenerdiode. Die versterker moet stabiel blijven en daarvoor moet de dominante pool op een bepaalde frequentie geplaatst worden. Daar komt de afweging bij tussen prestaties en stabiliteitsmarge. De frequentie van de pool wordt bepaald door o.a. C14. Een foliecondensator gedraagt zich voorspelbaar, terwijl de capaciteit van een keramische condensator niet constant is en afhangt van bijvoorbeeld de spanning die erover staat. Wellicht is dat de reden.

Of het echt zo krap komt, geen idee. Bij audioversterkers wordt gewoon een keramische condensator gebruikt, zie bijvoorbeeld https://sound-au.com/project3a.htm .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door Pjotr »

Staat er expliciet apart vermeld dat het een folie moet MOET zijn of alleen een vermelding in de stuklijst voor wat er gebruikt is in het ontwerp? Met dat laatste zal het niet uitmaken. Als de bedrijfsspanning maar genoeg is.
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door jwvanwijngaarden »

Pjotr, kijk maar op https://www.amb.org/audio/sigma11/ bij de parts list. Ik maak uit de lijst op dat het een foliecondensator moet zijn. Ook voor andere onderdelen staat beschreven wat het moet zijn. Maar goed, mogelijk draagt Chocomel een mogelijk antwoord aan met de opmerking over stabiliteit. Voor wat betreft de kosten: de door mij bij EOO bstelde folie C kostte €0,20, dat kan nauwelijks een probleem zijn...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door Pjotr »

Wat is dan wel het probleem? Technisch gezien maakt het niks uit, ding dient i.d.d. alleen voor de stabiliteit. Waarde en soort is helemaal niet zo kritisch.
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door jwvanwijngaarden »

Er is geen probleem, wel een vraag die ik stelde.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door timpert »

Technisch is er geen reden om daar een foliecondensator te zetten, een keramische condensator met X7R of beter diëlektricum zal het daar ook prima doen. Ik denk dat de ontwerper er een foliecondensator in heeft gezet omdat audiofielen hun neus neigen op te halen voor keramische condensatoren. En dat is niet terecht, omdat er zoveel verschillende diëlektrica worden gebruikt met sterk uiteenlopende eigenschappen.

Wikipedia geeft aardig wat inzicht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_capacitor
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door 90000006 »

Voor ontkoppeling is een keramische c vaak zelfs beter dan een folie. Folie geeft door de lage demping meer kans op opslingering effecten, die kunnen optreden in combinatie met de parasitaire inductie van de voedingslijnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnersvraag: folie- of keramische condensator

Bericht door Pjotr »

Zal hier wel loslopen. Zit direct over de basis en collector van de tor. Bij ontkoppelen van voedingslijnen is enige demping i.d.d. soms wel wenselijk ter voorkoming van opslingering. Daarvoor is de demping van keramisch ook veel te laag.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”