Pagina 1 van 1

3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 16:09
door olafk
Hoi,

mijn eerste post hier en sinds decenia ook mijn eerste build weer :)

ik ben een poging gestart om een setje boekshelfs in elkaar te zetten voor als desktops. Met behulp van verschillende AI’s en een aantal calculators ben ik op een ontwerp beland met een ‘slotted bass poort’ (in het Nederlands?).
side open back up_2sm.jpg
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/iiNz30H.jpeg[/graag-bijvoegen]

Ik zit nog in de ontwerpfase en had het idee om 3d geprinte bochten te gebruiken om hoeken in de flow te voorkomen.

Als ik de fill rate van de print redelijk hoog hou, en aan de binnen bocht nog een dun laagje Vibrofiltr of zo plak, dan zou de vibratie van het plastic toch geen groot issue zijn toch?

Ik had hier even een poc in elkaar gezet.
20251106_150405sm.jpg
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/2MlCYGZ.jpeg[/graag-bijvoegen]

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 16:50
door MichaelB
Ik zou me daar echt nul komma nul zorgen over maken en zelfs de vibrofit achterwege laten.
Het zit toch opgesloten tussen het hout + het heeft een curve. Wordt naar mijn mening voldoende gedempt.

Daarbij als je bijvoorbeeld 3-4 walls gebruikt met een niet al te hoge infill dan combineer je 2 verschillende vormen van stijfheden en verspreidt je de eventuele (als die er al zijn) resonanties.

100% infill is gek genoeg de minst interessante optie. De sweetspot zou liggen op 4 walls en 30-60% infill, daarboven is het eigenlijk zonde van het materiaal.

Oh en welkom uiteraard! :goedzo:

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 17:18
door John P
Over het nut van zo'n bocht ipv gewoon een rechte verbinding zijn de meningen ook verdeeld. Een rechte hoek zou hogere tonen tegenhouden, een bocht zou de veerwerking van de luchtkolom verbeteren. Het is niet goed of het deugt niet.

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 17:25
door Pjotr
De redenatie deugt niet. Geluid is in een drukgolfverschijnsel, geen wapperende lucht! De momentane stroming van de lucht is maar heel klein.

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 17:33
door EnjoyProg
Mocht je in de toekomst meer willen printen dan kan je +/-2mm wanddikte toepassen met gyriod infill van 15% en dan vullen met zilverzand. Goedkope en degelijke oplossing.

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 21:14
door olafk
Bedankt voor alle tips.
Dus de bocht zo afronden is misschien niet eens wenselijk? Ik kan mij nog herinneren aan transmission line systemen met ronde bochten, maar dat is natuurlijk een heel ander concept.

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: do 06 nov 2025, 21:15
door olafk
EnjoyProg schreef: do 06 nov 2025, 17:33
Mocht je in de toekomst meer willen printen dan kan je +/-2mm wanddikte toepassen met gyriod infill van 15% en dan vullen met zilverzand. Goedkope en degelijke oplossing.
je vult het achteraf door wat gaatjes te boren? Of tijdens de print even pauseren?

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: vr 07 nov 2025, 13:38
door MichaelB
Ik heb dat ook gedaan bij een speaker en dan in de slicer de bovenkant verwijdert, volgegoten met zilverzand en een deksel geprint.
IMG_2838.JPEG
B2293647-137A-42A2-899B-2ACE40A8BEBE.jpeg
Tijdens het printen stoppen en volgieten kan ook, maar dan kan je het 1. niet aankloppen, 2. de kans op je printer vol zand en 3. zand op de randjes waar de print verder gaat.

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: vr 07 nov 2025, 14:25
door Shadow
Nice!

Re: 3d prints in de speaker kast.

Geplaatst: vr 07 nov 2025, 18:42
door EnjoyProg
olafk schreef: do 06 nov 2025, 21:15
EnjoyProg schreef: do 06 nov 2025, 17:33
Mocht je in de toekomst meer willen printen dan kan je +/-2mm wanddikte toepassen met gyriod infill van 15% en dan vullen met zilverzand. Goedkope en degelijke oplossing.
je vult het achteraf door wat gaatjes te boren? Of tijdens de print even pauseren?
Ja gaatje van 8mm en dan met een trechter. Wel droog zilverzand gebruiken :). Goed kloppen op de zijkant en dan aan het eind dicht maken. Die van mij was uit het zicht dus ik heb hem simpelweg afgekit.

Optie van MichaelB kan ook.