Pagina 1 van 1
Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 0:46
door Kevin.C
Hallo allemaal,
Hierbij mijn eerste post (corrigeer me als deze hier niet op z'n plaats staat).
Korte introductie.
Mijn naam is Kevin 35j en van kleinsaf altijd grote fan geweest van zelfbouw audio.
Dit door mijn oom die destijds de Vifa Basis 2.0 heeft gebouwd.
Momenteel heb ik de Vifa Delta 1ste generatie en de Basis 2.0 in mijn bezit, maar door de jaren heen heb ik nog een hoop losse drivers verzameld.
Hiermee zou ik graag (jullie verklaren me vast gek dat ik dit anno 2025 nog wil doen) de basis 95 en de 1.0 bouwen.
Maar van de Basis 1.0 die in de Elektuur Audio Special uit 1986 stond is nergens nog info te vinden zelfs niet bij Elektor / Elektuur.
ze hebben tegenwoordig de usb stick's met audio projecten maar kunnen mij niet zeggen of de basis 1.0 daar bij op staat.
Misschien weet iemand op het forum hier waar ik deze nog zou kunnen vinden ?
Bedankt alvast,
Groeten Kevin.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 7:03
door SARK
Hallo Kevin,
Als eerste welkom ... waar heb je de informatie vandaan dat in de Elektuur Audio Special uit 1986 (dit is het eerste nummer) het ontwerp van de Vifa Basis 1.0 staat? Het enige Vifa ontwerp wat in deze uitgave staat is de Vifa Filigran, zie bijgevoegd plaatje.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 10:14
door 90000006
De Basis 1 heeft bij mijn weten nooit in een Elektuur of een Elektuur Special gestaan. Als ik me goed herinner, was het een eigen ontwerp van Speakerland. Dat zal in die tijd nog Rolf Smulders geweest zijn waarschijnlijk.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 12:44
door Olaf Analogue
Ik heb alle elektuurs door zitten spitten maar ik kom de Basis 1.0 inderdaad niet tegen.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 16:10
door wouter
Let wel dat als er een tweeter in hoort die ferrofluid heeft dit waarschijnlijk niet meer zo vloeibaar is als oorspronkelijk en dat de tweeter hierdoor niet meer goed functioneert.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 18:29
door markbakk
De Basis 1 is volgens mij alleen in de Duitse zelfbouwwereld gepubliceerd. We hebben er hierover wel eens een topic gehad van (oud)lid hondasnl in 2011. Is denk ik gearchiveerd.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 18:55
door beijert
En er staat ook een hoop op diyaudio.
Maar daar is HondaSNL verbannen lijkt het wel.

Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 18:56
door Walt
Hij is op nagenoeg alle forums verbannen uiteindelijk…
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 20:13
door richard
Tsja.
Had hij wel leuke projecten.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 21:02
door Shadow
Houd er maar over op aub voor we weer 5 pogingen met vpn en aliassen afroepen voor Mario om op te ruimen...
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: di 04 nov 2025, 22:54
door Marp
markbakk schreef: ↑di 04 nov 2025, 18:29
De Basis 1 is volgens mij alleen in de Duitse zelfbouwwereld gepubliceerd.
Daar kwam inderdaad het oorspronkelijke ontwerp vandaan, wat de Status zou hebben geheten.
Ik schijn eens te hebben achterhaald dat ook de Basis 1 in een Elektuur heeft gestaan:
Marp schreef: ↑di 27 jul 2021, 3:12
Vifa Basis 1.0 (1986), publicatie in Elektuur Special: HiFi-Luidsprekers 1
Vifa Basis 2.0 (1988), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 3
Vifa Basis 95 (1994), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 9
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 0:37
door Henkjan
Marp schreef: ↑di 04 nov 2025, 22:54
Ik schijn eens te hebben achterhaald dat ook de Basis 1 in een Elektuur heeft gestaan:
in die ik op CD heb staat-ie echter niet in
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 0:49
door Henkjan
gevonden. wel 1986, maar in de duitse (en dan is het Elektor Plus #4)
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 0:50
door Kevin.C
Marp schreef: ↑di 04 nov 2025, 22:54
markbakk schreef: ↑di 04 nov 2025, 18:29
De Basis 1 is volgens mij alleen in de Duitse zelfbouwwereld gepubliceerd.
Daar kwam inderdaad het oorspronkelijke ontwerp vandaan, wat de Status zou hebben geheten.
Ik schijn eens te hebben achterhaald dat ook de Basis 1 in een Elektuur heeft gestaan:
Marp schreef: ↑di 27 jul 2021, 3:12
Vifa Basis 1.0 (1986), publicatie in Elektuur Special: HiFi-Luidsprekers 1
Vifa Basis 2.0 (1988), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 3
Vifa Basis 95 (1994), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 9
Inderdaad, het was jou post die ik onlangs tegen kwam.

Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 0:59
door Kevin.C
Henkjan schreef: ↑wo 05 nov 2025, 0:49
gevonden. wel 1986, maar in de duitse (en dan is het Elektor Plus #4)
Hoe cool is dit zeg!
Dankjewel Henkjan!!
Toch wel een totaal ander ontwerp in vergelijking met de 2.0 en 95.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 1:23
door Marp
Tof! Duitse editie heb ik gelijk toegevoegd aan dat oude bericht.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 1:33
door Kevin.C
Bedankt allemaal voor de moeite!
Vooral Henkjan die de pdf gedeeld heeft, hiermee kan ik aan mijn speurtocht van componenten beginnen.
ander vraagje, maar misschien plaats ik deze beter elders op het forum.
ik zit inderdaad bij de basis 2.0 met drivers die stilaan beginnen te slijten.
de mijne zijn ooit al een keer aangepakt geweest door één van de vorige eigenaars.
zo zit er een Vifa P17WJ-00-08 in plaats van de 17-wp-200 in (uiteraard ook met de rolranden die stug worden).
ik kwam ergens op een forum een topic tegen dat dit dezelfde drivers zijn, enkel anders benaamd door een andere importeur ?
zo heb ik ooit 4x VIFA M25WO-48-08 woofers overgekocht in uitstekende staat omdat iemand me destijds verteld heeft dat dit gewoon de 25-wn-250 zijn maar anders benaamd.
Misschien kan iemand hier dat ontkrachten ?
ik vind van de VIFA M25WO-48-08 en 25-wn-250 ook geen specificaties terug. visueel lijken ze wel identiek.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 5:58
door Marp
Dat een P17WJ-00-08 een hernoemde 17-WP-200 is, klinkt als een plausibele aanname. De parameters zijn in ieder geval identiek:
- VifaTT.pdf
- Specs 17-WP--200
- (1.21 MiB) 13 keer gedownload
Ik ben er minder stellig van overtuigd of dat ook geldt voor een 25-WN-250 en een M25WO-48-08. Van deze laatste valt op heel het internet weinig meer te vinden dan dat deze
vergelijkbaar is met een M25WO-49-08. Daarmee is niet duidelijk of de oorspronkelijke parameters worden benaderd danwel exact overeenkomen. Zie ook
deze opmerking door Richard. Komen ze exact overeen, dan kan je stellen dat een M25WO-48-08 en 25-WN-250 ook 100% uitwisselbaar zijn.
Specs 25-WN-250
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 8:36
door markbakk
De wisselende benamingen van Vifa-units zijn veroorzaakt door (ik meen) Intertechnik, dat in de jaren ‘80 begon met het verkopen van Vifa units aan consumenten. IT selecteerde ‘leuke’ units uit de standaardcatalogus van Vifa en liet er vervolgens een eigen sticker met eigen benaming op plakken door Vifa (als je er maar genoeg bestelt, kun je waarschijnlijk zelfs de drivers roze laten verven).
Die praktijk duurt tot op de dag van vandaag voort. En zo is een 17WP200 dus inderdaad een P17WJ-00-08.
Overigens zijn die 25WN250 units inderdaad behoorlijk bestand tegen de tand des tijds (de rolranden met name). Dat is bij verschillende modellen van Vifa wel anders helaas. Af en toe scoren onze repair shops de originele types bij Kurt Müller en kun je voor een habbekrats de vergane randen vervangen.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 8:43
door Ouwebok
Kevin.C schreef: ↑wo 05 nov 2025, 0:59
Henkjan schreef: ↑wo 05 nov 2025, 0:49
gevonden. wel 1986, maar in de duitse (en dan is het Elektor Plus #4)
Hoe cool is dit zeg!
Dankjewel Henkjan!!
Toch wel een totaal ander ontwerp in vergelijking met de 2.0 en 95.
Wow, dat is dus een tweeweg met sub en supertweet… dat had ik ook niet verwacht.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 9:43
door Jan Geert
interessant, dus ook geen bandpass filters inderdaad
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 9:48
door Shadow
Met zoveel oppervlak in het laag stop je wel voor de mid eruit vliegt en bovendien rolt die mooi af in die gesloten behuizing, dat is z'n bescherming ook...
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 19:39
door richard
markbakk schreef: ↑wo 05 nov 2025, 8:36
zijn veroorzaakt door (ik meen) Intertechnik, dat in de jaren ‘80 begon met het verkopen van Vifa units aan consumenten.
Met SEAS deden ze dat dan ook.
Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: vr 07 nov 2025, 0:15
door Kevin.C
markbakk schreef: ↑wo 05 nov 2025, 8:36
De wisselende benamingen van Vifa-units zijn veroorzaakt door (ik meen) Intertechnik, dat in de jaren ‘80 begon met het verkopen van Vifa units aan consumenten. IT selecteerde ‘leuke’ units uit de standaardcatalogus van Vifa en liet er vervolgens een eigen sticker met eigen benaming op plakken door Vifa (als je er maar genoeg bestelt, kun je waarschijnlijk zelfs de drivers roze laten verven).
Die praktijk duurt tot op de dag van vandaag voort. En zo is een 17WP200 dus inderdaad een P17WJ-00-08.
Overigens zijn die 25WN250 units inderdaad behoorlijk bestand tegen de tand des tijds (de rolranden met name). Dat is bij verschillende modellen van Vifa wel anders helaas. Af en toe scoren onze repair shops de originele types bij Kurt Müller en kun je voor een habbekrats de vergane randen vervangen.
Dankjewel, weer wat bijgeleerd hier

De 25WN250 drivers die ik heb lijken mij door uv van de zon geraakt te zijn.
Rolranden hebben een bruin-oranje achtige kleur gekregen en voelen wat harder / stugger aan dan de 25WN250's die wel in goede staat zijn in mijn Delta's .
Ik heb al eens bij speakerland gevraagd of er voor deze woofers nog recone kit's of rubberen rolranden te krijgen zijn (SR 231/3) maar tot nu toe zonder succes.
Misschien via de repair shops die jij kent wel verkrijgbaar ?

Re: Vifa Basis 1.0
Geplaatst: vr 07 nov 2025, 3:58
door Olaf Analogue
Misschien ten overvloede, aan de andere kant toch leuke info, andere Vifa ontwerpen: