Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bzz

Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Bericht door bzz »

Heeft iemand de filterschema's van de Double 17 en Nuance nog ergens liggen? Kan deze niet direct terugvinden. 'k Zoek zowel de variant met Esotec als Esotar tweeters. Anyone? Dank bij voorbaat!
RonnyB

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Bericht door RonnyB »

Deze.
IMG_1069.jpeg
Nuance in de pdf
Bijlagen
NL1993AS07080.pdf
(1.37 MiB) 48 keer gedownload
bzz

Bericht door bzz »

Dank je, Ronny.
Enig idee van de eventuele aanpassingen als in geval van de Double 17 de Esotar tweeter wordt toegepast i.p.v. de Esotec?
RonnyB

Bericht door RonnyB »

Weet niets van de esotar aanpassing. Er zit wel 3db verschil tussen de tweeters.
piet1955

Bericht door piet1955 »

Was er wel een Esostar in die 2 mogelijk? De Esotec kan ik me nog herinneren maar de Esostar.......
bzz

Bericht door bzz »

'Officieel' niet... maar is een interessante optie lijkt me...

't Gaat me inderdaad om die 3db extra die ter 'verzachten' zou moeten zijn..
piet1955

Bericht door piet1955 »

Doe je met een weerstand net werk zie hieronder.
https://www.lautsprechershop.de/tools/t_w_teiler_en.htm
Je hebt die dingen ook regelbaar.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/pegel_en.htm
Als de crossover op de zelfde frequentie moet gebeuren zou je er dan uit moeten kunnen komen.
In de Nuance kan wel de Esostar, zo te zien in het crossover.
bzz

Bericht door bzz »

Dank voor jullie feedback. Ik zou het ook andersom kunnen bekijken? Een Nuance met 2x17 woofers. Is dat makkelijk te doen met aanpassingen van het Nuance filter?
bzz

Bericht door bzz »

Ik heb inmiddels de Esotecs tweeters door de Esotars vervangen en dat geeft een rijker, meer gedetailleerd geluid. Met aanpassing van de weerstanden kan ik nog wat gaan spelen om te bekijken wat het beste/meest aangename resultaat geeft. Nu ook het standaard filter eens onder handen nemen. De Audyn Cap qs vervangen door betere exemplaren zou verbetering moeten brengen. Suggesties rond welke best te vervangen (alle 10 uF's in het tweeter circuit bv) of kan ik dat gerichter aanpakken?
beijert

Bericht door beijert »

Als het toch niet 100% toegespitst is op de gebruikte units zou ik kijken naar een leuke bypass condensator.
bzz

Bericht door bzz »

Het filter is volledig in lijn met wat voorgeschreven voor de woofers, heb alleen de tweeter gewijzigd. Welke bypass condensators zou je waar voorstellen te gebruiken?
bzz

Bericht door bzz »

(Het filter is exact dat zoals hierboven door Ronny gepost)
ralph

Bericht door ralph »

Nuance filter staat in een heel oud draadje download/file.php?id=49455&mode=view

Staan bij mij nog altijd in de werkkamer op een hypex ncore
piet1955

Bericht door piet1955 »

Die 10uF's zitten niet in het tweeter stuk van de Nuance wel in de double 17, in de Nuance zijn die om de impedantie van de woofer te corrigeren, daar win je niet veel. De Nuance wordt heel anders gefilterd met een delay in het tweeter stuk.
Het zullen de C's 3, 4, 5 en 6 moeten zijn daar worden al MKT en MKP's toegepast of je daar nog veel kunt winnen?
Als je de Nuance met 2 woofers uit wilt rusten zul je minstens de L1 aan moeten passen.
Maar daar heb je wel het probleem dat in de Nuance de 17W- XL06 met 6 Ohm toegepast wordt en in de double 17 de 17W-XL08 met 8 ohm.
2x 17W-XL06 parallel laat de impedantie van de woofers beneden de 3 Ohm komen....... of je versterker dat leuk gaat vinden....
bzz

Bericht door bzz »

Dank je Piet. Ik spreek hier over de 10uF condensators in de Double 17. Ik ga deze als basis houden. Mijn idee is nu de 3*10uF einde het tweeter circuit van de D17 te upgraden en eventueel met aanpassing van weerstanden de Esotar nog wat te tweaken. Ik blijf dus bij de 8 ohm woofers… Suggesties welkom!
piet1955

Bericht door piet1955 »

Ok dus de Double 17 met Esostar.
Ik gebruik deze als bypass https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... y-mkp-1837
Maar er zijn er ook wel te vinden die beter zouden klinken.
beijert

Bericht door beijert »

Afhankelijk van de waarde en de ruimte in het filter gebruik ik deze. Maar vooral omdat ik ze heb liggen. Onder het mom, baadt het, niet schaadt het niet.

De Silver mica zou al helemaal geen noemenswaardige invloed moeten hebben qua waarde.
IMG_20251025_164504.jpg
bzz

Bericht door bzz »

Dank! En als ik korter door de bocht zou gaan en de filtering van de Esotar zoals in de Esotar variant van de Nuance zou combineren met het woofer-filter van de Double 17? Zou dat een goede basis kunnen zijn, die ik dan met eventuele aanpassing van de weerstanden in het tweeter-deel verder kan tweaken? Of is dat veel te onbesuisd/onge'nuance'erd? Voordeel zou daarbij ook kunnen zijn dat het Nuance/Esotar filter minder condensatoren nodig heeft (ik heb deze steeds gemaakt zonder het vertragingsnetwerhje), en dus voordeliger van hoger(re) kwaliteit capacitors kan worden voorzien? Thoughts?
piet1955

Bericht door piet1955 »

Zou zomaar kunnen. Zijn beiden 1e orde gefilterd en allebei bij ~2kHz.
Door de 2 woofers krijg je ook wat extra dB's daar, dus misschien zijn de weerstanden voor de Esotar dan ook niet meer nodig.

Met dat vertragingsnetwerkje zorg je er wel voor dat de tweeter iets naar achteren schuift zodat het afstraal punt ongeveer gelijk met dat van de woofers komt te liggen. Zodat laag en hoog beter integreren.
bzz

Bericht door bzz »

Dank je, Piet. Ik durf het dan wel aan.
Klopt voor wat betreft het vertragingsnetwerkje. Maar ik denk dat ik in eerste instantie zonder kan en dan eens ga testen mét. De Dynaudio's worden gebruikt in een HT-setup en de timing match tussen woofer en tweeter zal daar mogelijk net iets minder impact hebben?
piet1955

Bericht door piet1955 »

Met meerdere bronnen in de zelfde ruimte zal het waarschijnlijk wel meevallen. Maar geen beter bewijs dan gewoon uit proberen.
Je bent dus eigenlijk een soort van Contour T 2.5 aan het maken, maar dan met de Esotar tweeter.
bzz

Bericht door bzz »

Inderdaad. Uit te proberen... :-)
bzz

Bericht door bzz »

Deze week nieuwe Esotar filters gemaakt met nette onderdelen en inmiddels kunnen uitproberen. In eerste instantie een beetje 'underwelmed' maar na de fase juist te hebben aangesloten ;-) blijkt er een enorme verbetering te zijn ten opzichte van het standaard filter (dat natuurlijk niet op de Esotar is ingesteld en uit minder fancy onderdelen bestond). Mooi gedetailleerd en ruimtelijk geluidsbeeld. De filter zullen nog wat moeten inspelen dus zouden er alleen maar beter op moeten worden en ik denk dat ik nu ook een upgrade van de speel voor de woofers ga overwegen om alles op hetzelfde niveau te krijgen. Heb zeker niet de indruk dat het Nuance/Esotar filter voor de tweeter en het D17 filter voor de woofers niet zou matchen. Het klinkt echt al heel fijn en gebalanceerd... :-)
piet1955

Bericht door piet1955 »

Kijk dat is goed gegaan zo.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”