ScanSpeak Clissic drivers die er plots mee ophouden
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
ScanSpeak Clissic drivers die er plots mee ophouden
Mijn voorliefde voor ScanSpeak drivers is de laatste jaren afgenomen.
De reden is de vroegtijdige uitval van bepaalde type drivers uit de classic reeks van een bepaalde periode.
De Illuminator en Discovery serie zijn niet getroffen.
Het begon zo'n 5 jaar geleden met enkele 18W-8542 die er plots mee ophielden.
Die heb ik laten herstellen bij een hersteldienst. Dat kostte telkens 90€ / driver.
De oorzaak, een corroderende verbinding tussen de spreekspoel draad en de litze. Een duidelijke productiefout. ScanSpeak neemt echter geen verantwoordelijkheid omdat de drivers reeds ver buiten garantie zijn en dat stelt mij toch enigszins teleur.
Wat is er gebeurd:
- de spreekspoel is uit verkoperd aluminiumdraad (CCAW)
- de litze is verzilverd koper
- de lijm is op waterbasis en blijkbaar vocht doorlatend
Door de verbinding van een laagwaardig metaal (Aluminium draad) en een hoogwaardig edelmetaal (zilverlaag), blootgesteld aan vocht, ontstaat galavanische corrosie. De aluminiumdraad gaat nml versneld corroderen met breuk tot gevolg.
De herstelling is relatief eenvoudig, doch vereist secuur werk en juist gereedschap.
- de gecorrodeerde verbinding moet verwijderd worden. Die moet heel voorzichtig gebeuren, doch gaat beter dan verwacht.
Voor de nieuwe verbinding kan gewerkt worden met een nieuwe koper litze. Indien echter terug voor een verzilverde litze wordt gekozen kan er best een kort stukje koper tussen de CCA en de litze worden geplaatst teneinde de directe overgang van CCA naar zilver te vermijden.
De gesoldeerde verbinding moet op het membraan worden gelijmd met een neutrale, flexibele en niet watergedragen, lijmkit.
Let op, je krijgt slechts 1 kans om de verbinding te laten slagen want het stukje CCA is slecht enkele mm lang.
Op dit moment heb ik nog een handvol 18W8542 en 18W8545 drivers in bezit waar de CCAW verbinding reeds onderbroken is.
Ik heb alles zuiver gemaakt (zie foto's) en wacht nog op voldoende moed of op een ervaren persoon om de verbinding te voltooien.
Fotos:
hier is reeds een bruine verkleuring zichtbaar bij deze driver wel corrosie zichtbaar (groene verkleuring) en is de CCA doorgebroken ook deze driver heeft de geest gegeven, duidelijke corrosie (groen) onder de kit ondanks dat er geen groene aftekening was, zat ook bij deze driver reeds een draadbreuk. lichtjes open snijden en met een pincet de kit oprollen, vond ik de eenvoudigste manier om te verwijderen
De reden is de vroegtijdige uitval van bepaalde type drivers uit de classic reeks van een bepaalde periode.
De Illuminator en Discovery serie zijn niet getroffen.
Het begon zo'n 5 jaar geleden met enkele 18W-8542 die er plots mee ophielden.
Die heb ik laten herstellen bij een hersteldienst. Dat kostte telkens 90€ / driver.
De oorzaak, een corroderende verbinding tussen de spreekspoel draad en de litze. Een duidelijke productiefout. ScanSpeak neemt echter geen verantwoordelijkheid omdat de drivers reeds ver buiten garantie zijn en dat stelt mij toch enigszins teleur.
Wat is er gebeurd:
- de spreekspoel is uit verkoperd aluminiumdraad (CCAW)
- de litze is verzilverd koper
- de lijm is op waterbasis en blijkbaar vocht doorlatend
Door de verbinding van een laagwaardig metaal (Aluminium draad) en een hoogwaardig edelmetaal (zilverlaag), blootgesteld aan vocht, ontstaat galavanische corrosie. De aluminiumdraad gaat nml versneld corroderen met breuk tot gevolg.
De herstelling is relatief eenvoudig, doch vereist secuur werk en juist gereedschap.
- de gecorrodeerde verbinding moet verwijderd worden. Die moet heel voorzichtig gebeuren, doch gaat beter dan verwacht.
Voor de nieuwe verbinding kan gewerkt worden met een nieuwe koper litze. Indien echter terug voor een verzilverde litze wordt gekozen kan er best een kort stukje koper tussen de CCA en de litze worden geplaatst teneinde de directe overgang van CCA naar zilver te vermijden.
De gesoldeerde verbinding moet op het membraan worden gelijmd met een neutrale, flexibele en niet watergedragen, lijmkit.
Let op, je krijgt slechts 1 kans om de verbinding te laten slagen want het stukje CCA is slecht enkele mm lang.
Op dit moment heb ik nog een handvol 18W8542 en 18W8545 drivers in bezit waar de CCAW verbinding reeds onderbroken is.
Ik heb alles zuiver gemaakt (zie foto's) en wacht nog op voldoende moed of op een ervaren persoon om de verbinding te voltooien.
Fotos:
hier is reeds een bruine verkleuring zichtbaar bij deze driver wel corrosie zichtbaar (groene verkleuring) en is de CCA doorgebroken ook deze driver heeft de geest gegeven, duidelijke corrosie (groen) onder de kit ondanks dat er geen groene aftekening was, zat ook bij deze driver reeds een draadbreuk. lichtjes open snijden en met een pincet de kit oprollen, vond ik de eenvoudigste manier om te verwijderen
Re: ScanSpeak Clissic drivers die er plots mee ophouden
Mooi verslag Ed
Moraal van het verhaal: Droog houden die SS Classics! Focal had destijds ook last van afbrekende litzes maar dat was geen vocht verhaal maar pure moeheid van het draadje.
Dat heb ik ook een keer gehad, en ik heb zelf geprobeerd het te repareren. Niet gelukt, dus drivers rijp voor de milieustraat. Dat was voor mij ook een afknapmoment, dus dank dat je je ervaring deelt! Wie niet waagt...
Bedankt voor deze zeer duidelijke info. Weet iemand of de Revelator units ook deze problemen hebben?
Droog houden helpt helaas niet. Mijn huis was eerder te droog dan te vochtig.
Ik ben er nog niet aan toegekomen de boel terug in elkaar te plakken en solderen. Verwacht ook niet dat ik dat ga doen, ik koop ze niet weer.
Het enige wat hier nog op voorraad ligt zijn de classic passive variant. Die hebben daar niet zo'n hinder van
Ik ben er nog niet aan toegekomen de boel terug in elkaar te plakken en solderen. Verwacht ook niet dat ik dat ga doen, ik koop ze niet weer.
Het enige wat hier nog op voorraad ligt zijn de classic passive variant. Die hebben daar niet zo'n hinder van
- asterduc
- Contacteer:
zelf heb ik nog geen defecte Revelators gehad, hoewel ik er wel verschillende heb gebruikt.
Op DIYaudio las ik laatst echter wel enkele gelijkaardige gevallen met de 15M rev's.
Het probleem lijkt zich vooral te concentreren rond de 18w classic units, ik heb ook een setje 21w classic drivers en die hebben er geen last van.
Maar misschien is dat beeld ook wat vertekend doordat 18w woofers veel populairder zijn dan andere formaten.
Maar misschien is dat beeld ook wat vertekend doordat 18w woofers veel populairder zijn dan andere formaten.
Is dat wel dezelfde lijm? Die lijkt hygroscopisch.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- asterduc
- Contacteer:
inderdaad. Bij mijn eerste claim aan ScanSpeak werd als mogelijke oorzaak een vochtige ruimte genoemd. Doch dat was en is hier niet van toepassing, temperatuur en vochtigheid zijn in deze ruimte stabiel en perfect onder controle. Ook bij de klanten waar de eindproducten zijn terechtgekomen, dat zijn gewone leef en woonruimtes.beijert schreef: ↑wo 01 okt 2025, 17:52Droog houden helpt helaas niet. Mijn huis was eerder te droog dan te vochtig.
Het enige wat hier nog op voorraad ligt zijn de classic passive variant. Die hebben daar niet zo'n hinder van![]()
ScanSpeak heeft het process reeds enige tijd onder controle. Ik vermoed dat de overgang naar watergedragen producten en loodvrij soldeer mee aan de basis ligt van de problemen.
Via een gespecialliseerde zaak vernam ik dat niet alleen ScanSpeak met deze problemen te kampen heeft maar dat ook andere merken getroffen zijn. Die zaak plukt natuurlijk de vruchten hiervan en hoor je niet klagen
Hoedanook, het blijven goede drivers. Als een nieuwe verbinding wordt gelegd is de driver terug als nieuw, uiteindelijk is het 'maar' een soldeerverbinding van de spreekspoeldraad naar de litze.
Wat ik wel jammer vind is dat ScanSpeak de problematiek heeft afgewimpeld. Ze hadden beter een 'regeling' voorgesteld naar hun klanten, voor hun zou het maken van een nieuwe verbinding geen probleem mogen zijn.
- asterduc
- Contacteer:
bedankt voor de link. lijkt mij inderdaad heel vergelijkbaar.Marp schreef: ↑wo 01 okt 2025, 20:30De 13M is hier ook al eens aangehaald:
viewtopic.php?p=1848612#p1848612]
Mooi verslag.
Hiero een Discovery 22W-8534G00 uit 2018 waar de verbinding ook los lag. De problemen met de lijm zouden inmiddels opgelost moeten zijn en ik kan me ook niet herinneren dat de verbinding groen zag.
Hiero een Discovery 22W-8534G00 uit 2018 waar de verbinding ook los lag. De problemen met de lijm zouden inmiddels opgelost moeten zijn en ik kan me ook niet herinneren dat de verbinding groen zag.
- MechanicalAnimal
Even voor mijn beeldvorming.....treden deze problemen ook op met nieuwe unit? of hebben we het hier over "oudere"* drivers?.
In hoeverre lijkt ScanSpeak hier aanpassingen doorgevoerd te hebben aan hun huidige drivers die nu te koop zijn?
Allicht ga ik weer bouwen....en wat ik op het oog heb heeft SS drivers in de 15M en 22W (beide Revelator) serie
In hoeverre lijkt ScanSpeak hier aanpassingen doorgevoerd te hebben aan hun huidige drivers die nu te koop zijn?
Allicht ga ik weer bouwen....en wat ik op het oog heb heeft SS drivers in de 15M en 22W (beide Revelator) serie
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 02 okt 2025, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Welke lijm werkt goed voor de thuisreparateur?
- asterduc
- Contacteer:
Raar, ik vermoed dat dit een alleenstaand geval is. Zat er corrosie onder de kit?
Ik heb met discovery nog geen problemen gehad en er ook nergens over gelezen.
2018 lijkt mij tevens vrij laat, ik dacht dat ze toen de zaak onder controle hadden.
De corrosie hoeft niet groen verkleurd te zijn. Ze begint wit (zoals op één van de fotos te zien) en wordt na verloop van tijd groen.
- asterduc
- Contacteer:
de overgang van een solventgedragen naar een watergedragen lijmkit rond 2004 is zover ik het begrijp de oorzaak van de ellende.MechanicalAnimal schreef: ↑do 02 okt 2025, 8:54Even voor mijn beeldvorming.....treden deze problemen ook op met nieuwe unit? of hebben we het hier over "oudere"* drivers?.
Deze kit vormde geen goede weerstand voor vocht waardoor de aluminium draad versneld kon gaan oxideren.
Het heeft enkele jaren geduurd vooraleer ze het resultaat daarvan zagen en hebben dan het productieproces aangepast.
- asterduc
- Contacteer:
dat is een goede vraag en ik ben zelf nog op zoek naar het juiste antwoord.
ScanSpeak geeft op, 'een flexibel blijvende, neutrale en niet watergedragen lijm'.
Welk product dat zij nu gebruiken ben ik niet te weten gekomen, dat houden ze geheim.
2K PU wellicht? B.V. Bison Combi Power?
Als het alu wit korstig uitslaat en het koper groen dan is het niet alleen vocht. Dan komt er ook een zuur bij kijken. Vloeimiddel resten?
Als het alu wit korstig uitslaat en het koper groen dan is het niet alleen vocht. Dan komt er ook een zuur bij kijken. Vloeimiddel resten?
- asterduc
- Contacteer:
@Pjotr
Allicht.
Aluminium draad heeft zowieso een speciale flux nodig.
Rond die periode is ook de overstap gemaakt van loodsoldeer naar loodvrij soldeer met mogelijk een vervangend additief.
Die problemen zien we nu eveneens terug in versterkers van die periode waar het soldeer vroegtijdig barsten vertoont en printbanen worden aangetast.
Allicht.
Aluminium draad heeft zowieso een speciale flux nodig.
Rond die periode is ook de overstap gemaakt van loodsoldeer naar loodvrij soldeer met mogelijk een vervangend additief.
Die problemen zien we nu eveneens terug in versterkers van die periode waar het soldeer vroegtijdig barsten vertoont en printbanen worden aangetast.
Ik kan me niks opvallends herinneren. Na het solderen werkte de woofer weer. De spider is door de hitte helaas beschadigd geraakt. Er is namelijk niet veel ruimte om met je soldeerbout bij de verbinding te komen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik heb het vaker gezien, zelfs bij Eminence Deltalite 12" midwoofers, verpoederd en daarmee geen contact meer, werkend weggezet en daarna vanzelf afval geworden.
Litze moet bij voorkeur van een beryllium-koper legering zijn. Dat is bestand tegen trillingen.
Koper verhardt bij trillingen en kan dan breken.
Wel nee joh, dat is leuk voor relaisveren. Focal gebruikte destijds simpel goedkoop PVC geïsoleerd montagedraad i.p.v. dun gevlochten Litze
En bij de SS is het een soldeerverhaal.