eerste order series XO voor mijn OB

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door MickRS »

Ik ben druk met het ontwerpen van mijn nieuwe Open Baffle luidsprekers. En in principe zal ik gebruik maken van het MOB3W filter dat ik nu ook gebruik en dus ook weer actief aansturen.
Maar omdat ik gewoon nieuwsgierig ben, ben ik in Boxsim aan het stoeien met een eerste order seriefilter. Op zich is dat niet zo ingewikkeld, alleen al googelennd kom ik twwe lay-outs tegen.
Deze:
1st_order_series_2way.gif
1st_order_series_2way.gif (2.53 KiB) 305 keer bekeken
Waarbij er dus gebruik gemaakt wordt van een serieweerstand voor de tweeter, waarmee je kunt fine tunen hoe luid de tweeter speelt.

Maar ook is er deze:
Screenshot from 2023-03-24 13-08-55.png
Screenshot from 2023-03-24 13-08-55.png (1.13 KiB) 305 keer bekeken
En hier is er ook nog een weerstand parallel met de tweeter/fr. Wat is de functie van deze weerstand?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door beijert »

Ik heb overigens het idee dat boxsim minder geschikt is voor het ontwerpen van een serie filter. Het reageert niet altijd op de componenten die ik toepas. :think:

Of ik moet het anders aanpakken
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door MickRS »

Ha, ook hier...
Zou zomaar kunnen. Ik had nu eenmaal mijn drivers in Boxsim staan om iig de baffle te modelleren. Ging uit van actief...
Als passief serieuser wordt, dan zal ik Xsim of zo gebruiken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door John P »

Als je met twee weerstanden werkt dan kun je de demping aanpassen zodanig dat de weerstand die de condensator ziet constant blijft. Als je een weerstand gebruikt verandert de totale weerstand, en daarmee het kantelpunt van de highpass.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door MickRS »

Dank!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door beijert »

Hoe hoog ga je crossen? Aangezien jij dezelfde conus hebt en waarschijnlijk ook zonder spider?

Qua spoel kom ik (rekentechnisch) op 160 hz uit.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door MickRS »

ik heb de lichtste verse van de conus. Die van een jaar geleden. op dit moment cross ik op 120/150 hz - 48db. (de woofers komen gaan er bij 120hz uit en de Fr komt er bij 150hz in, dus die 160 klopt wel zo'n beetje) Maar dat is natuurlijk actief. Sinds ik de Bianco's heb, vind ik de aansluiting niet meer zo goed, maar had meer headroom nodig in mijn nieuwe huis. Ik ga nu over naar 4x10 inch per kant; Lichtere conussen zouden beter moeten werken met de field coil. En als ik het zo modelleer lijkt dat te kloppen. En omdat het kan, dan ook maar een beetje spelen met passief, kijken wat dat doet. maar vooralsnog modelleert actief beter. Daar heb ik mn nieuwe woofers ook op uitgekozen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door Shadow »

Welke woofers ga je nu gebruiken Mick?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: eerste order series XO voor mijn OB

Bericht door Shadow »

Ik heb het al gevonden, de Faital Pro 10FE330, dat vond ik in dit draadje;
viewtopic.php?p=2110424&hilit=10fe330#p2110424
Het staat wel verspreid over 3-4 topics op deze manier...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”