Hallo, ik heb al sinds de vroege middeleeuwen deze voeding liggen:
Nu heb ik er eindelijk een toepassing voor alleen moet de uitgangs spanning van +18-0-18 naar +12-0-12 verandert, welke weerstand moet ik daar voor aanpassen?
en hoe reken ik uit hoe hoog die weerstand moet zijn?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Hulp bij aanpassen voltage regulator
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Hulp bij aanpassen voltage regulator
Ik zou zeggen r16 en r17. Vervangen voor meerslagen instel potmeter van 5k.
Lijkt wel op onderstaand schema.
Lijkt wel op onderstaand schema.
Re: Hulp bij aanpassen voltage regulator
Ik snap het niet. LM336-2.5 is een precisie spanningsreferentie voor 2.5 V. Hij lijkt erg op de TL431 die in dit schema ook is gebruikt maar REF is kennelijk niet aangesloten (of juist gewoon met de kathode verbonden) waardoor-ie 2.5 V maakt. Met de gegeven weerstanden R15 en R16 zou de opamp zich zo moeten instellen dat de uitgangsspanning 5.0 V wordt en geen 18 V. Hoe zit dat? Zie ik iets over het hoofd? Overigens is +/-12 V vrij ongebruikelijk als voeding voor (met name) opamps, die staan vrijwel altijd op +/-15 V.
Tjerk
Tjerk
Re: Hulp bij aanpassen voltage regulator
Ja, viel mij ook al op. Het lijkt mij eigenlijk niet helemaal het juiste schema.
