Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Ik heb voor reparatie een Sanyo draaitafel staan die het opeens niet meer deed. Na een plof stopte hij er compleet mee is het verhaal. Bij het openen werd het vermoeden snel duidelijk, namelijk twee geplofte Rita’s en een defecte zekering. Nu ik hem toch open heb pak ik meteen de elco’s van de motorstoring mee, alleen zit daar dus een 1uF 16V exemplaar tussen. Blijkbaar is dat voor elco’s nogal een ongebruikelijke waarde tegenwoordig. Nu heb de keuze om in een ander type iets te zoeken, of een 1.5uF exemplaar te pakken. Wat zou de voorkeur verdienen? Het gaat om positie C301 in het schema
IMG_5882.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door douwebakker »

Het is een filter. Daarom zou ik er een Wima PET condensator in plaatsen. Bijvoorbeeld deze: MKS-02 1,0µ
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door 90000006 »

Als een 1uF/16V elco niet te vinden is, pak je gewoon een 35 of 50V exemplaar. Hogere spanning mag altijd. Of een mkt/mks inderdaad. Mits de capaciteit maar 1uF blijft.

Bijzondere keus wel om alleen deze vervangen, heb je reden aan te nemen dat specifiek deze elco's slecht zijn?

Voor vervanging van geplofte rifa's ( ruikt geweldig hè) opletten dat je een geschikte X2 condensator van dezelfde waarde neemt.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Ik vervang preventief alle elco’s, gezien de leeftijd van het apparaat en de geringe kosten qua materiaal. Hij ligt nu toch open.

Voor de Rifa’s heb ik Wima MKP-X2 47N3 in gedachten.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door 90000006 »

Ah, vandaar. Dan zal vast het helemaal goed gaan komen :goedzo:
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Voor 8,- aan materiaal kun je het risico niet lopen naar mijn idee.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Nu lees ik over vervangen van die Rifa’s ook dat er een serieweerstand zou moeten komen worden geplaatst. Geldt dat ook als ik die Wima MKP-X2 47N3 pak? En hoe bepaal je de waarde van die weerstand eventueel?
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Condensatoren vervangen en het beestje loopt weer. Nu loop ik hem sowieso geheel na en kom ik dus onderstaande lager tegen, een exemplaar met vet smering. Zijn hier mensen die hier ook ervaring mee hebben en suggesties voor het juiste vet?
IMG_5896.jpeg
IMG_5895.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Shadow »

Als het gewoon brons of messing is dan komt het niet zo nauw...
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Daar heeft het wel de schijn van
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Shadow »

In het geval van een gesloten lagerpot kan een drupje olie of vet genoeg zijn. Met composiet en kunstof moet je voorzichtiger zijn...
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels speelt hij weer naar behoren. Voor het mooie verdient hij eigenlijk nog een paar nieuwe tulpstekkers en een knap element, maar die keuze is aan de volgende eigenaar. Het huidige element lijkt best nog wel ok, maar een sferische naald met budget element is eigenlijk zonde voor deze tafel.
IMG_5898.jpeg
IMG_5899.jpeg
IMG_5909.jpeg
IMG_5911.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Shadow »

Leuke Audio Technica erop?
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Sanyo 725 UM die aandacht verdient

Bericht door Duclaasie »

Dat is inderdaad een kandidaat. Minimaal een VM95E, maar liever nog een VM95ML of VMx745ML. Dat is echter de keuze aan de volgende eigenaar wat het wordt.
Plaats reactie