Diy robuuste bouwradio met versterker
Geplaatst: zo 24 aug 2025, 19:11
Goedemiddag,
Momenteel ben ik bezig met het maken/bouwen van een robuuste bouwradio die ik mee kan nemen naar het werk. Als sloper ben ik werkzaam door het hele land en zelf vind ik het fijn om tijdens het werk radio en muziek te luisteren waar mogelijk.
Chatgpt heeft mij geholpen met een mooi ontwerp en die gebruik ik als voorbeeld om zo goed mogelijk na te maken. Zo goed als alle benodigdheden had ik al in huis om dit project te realiseren.
Ik zal alles zo gedetailleerd mogelijk uitleggen over wat ik heb en waar ik advies bij kan gebruiken.
Alle bedrading is van OFC koper.
Ik heb 2 cooling fans ter beschikking.
Als autoradio heb ik een Pioneer DEH-X8700DAB
Versterker is een Caliber CA 160V4, bij 14,4V 4 X 80 watt RMS en 4 X 250 watt max.
De omvormer die ik heb levert 13,8V.
Als speakers heb ik;
Ground Zero GTZF13, impedance van 3 ohm en leveren 80 watt RMS en 110 watt max. Dit is een 2 way coaxial system.
Emphaser ECX130-S6, impedance van 4 ohm en leveren 120 watt RMS. Max staat er niet bij vermeld vreemd genoeg . Ook dit is een 2 way coaxial system.
Mijn bedoeling en gedachtengang is om de Emphaser speakers in de onderste ringen te plaatsen en de Ground Zero in de bovenste. Omdat de Emphaser meer kunnen leveren hou ik deze laag en wil ik hiermee een soort bass klankkast mee imiteren en te poorten. Het maximale eruit halen voor de mid bass. De Ground Zero wil ik meer voor de hogere tonen inzetten.
Hetgeen waar ik graag jullie ervaringen en/of adviezen bij kan gebruiken is de volume inhoud voor de speaker enclosures. Ik heb nergens info kunnen vinden hierover. Over het algemeen worden deze speakers ook niet in een enclosure geplaatst. Op chatgpt heb ik als "berekening" voor de Emphaser een inhoud gekregen van tussen de 7 en 10 liter en een poort van 50mm doorsnee en lengte van 7cm.
Ik heb een enclosure in elkaar gezet met die specificaties en het resultaat is verre van wat ik graag wil bereiken. Zeer waarschijnlijk zijn ze te zwak om in een gepoorte enclosure te zitten met deze volume inhoud.
Ik begrijp heel goed dat ik geen bass van een subwoofer hoef te verwachten. Wel zou ik graag het maximale uit de lagere tonen willen halen. Kan ik beter een sealed enclosure aanhouden voor alle 4 de speakers, hoeveel volume inhoud aanhouden etc om alles maximaal te benutten.
De enclosures doe ik allemaal afkitten van binnen, 45* hoekjes waar kan in de inwendige hoeken, sound deadening en akoestische isolatie komt er aan de binnenkant bij de speakers.
De voorkant van de bouwradio ga ik afwerken met fleece en epoxy en uiteindelijk spuiten.
Voor ik hieraan ga beginnen moeten de enclosures eerst klaar zijn.
Kan ik beter voor kleinere enclosures gaan, wel of niet poorten????
Alle informatie is welkom
Momenteel ben ik bezig met het maken/bouwen van een robuuste bouwradio die ik mee kan nemen naar het werk. Als sloper ben ik werkzaam door het hele land en zelf vind ik het fijn om tijdens het werk radio en muziek te luisteren waar mogelijk.
Chatgpt heeft mij geholpen met een mooi ontwerp en die gebruik ik als voorbeeld om zo goed mogelijk na te maken. Zo goed als alle benodigdheden had ik al in huis om dit project te realiseren.
Ik zal alles zo gedetailleerd mogelijk uitleggen over wat ik heb en waar ik advies bij kan gebruiken.
Alle bedrading is van OFC koper.
Ik heb 2 cooling fans ter beschikking.
Als autoradio heb ik een Pioneer DEH-X8700DAB
Versterker is een Caliber CA 160V4, bij 14,4V 4 X 80 watt RMS en 4 X 250 watt max.
De omvormer die ik heb levert 13,8V.
Als speakers heb ik;
Ground Zero GTZF13, impedance van 3 ohm en leveren 80 watt RMS en 110 watt max. Dit is een 2 way coaxial system.
Emphaser ECX130-S6, impedance van 4 ohm en leveren 120 watt RMS. Max staat er niet bij vermeld vreemd genoeg . Ook dit is een 2 way coaxial system.
Mijn bedoeling en gedachtengang is om de Emphaser speakers in de onderste ringen te plaatsen en de Ground Zero in de bovenste. Omdat de Emphaser meer kunnen leveren hou ik deze laag en wil ik hiermee een soort bass klankkast mee imiteren en te poorten. Het maximale eruit halen voor de mid bass. De Ground Zero wil ik meer voor de hogere tonen inzetten.
Hetgeen waar ik graag jullie ervaringen en/of adviezen bij kan gebruiken is de volume inhoud voor de speaker enclosures. Ik heb nergens info kunnen vinden hierover. Over het algemeen worden deze speakers ook niet in een enclosure geplaatst. Op chatgpt heb ik als "berekening" voor de Emphaser een inhoud gekregen van tussen de 7 en 10 liter en een poort van 50mm doorsnee en lengte van 7cm.
Ik heb een enclosure in elkaar gezet met die specificaties en het resultaat is verre van wat ik graag wil bereiken. Zeer waarschijnlijk zijn ze te zwak om in een gepoorte enclosure te zitten met deze volume inhoud.
Ik begrijp heel goed dat ik geen bass van een subwoofer hoef te verwachten. Wel zou ik graag het maximale uit de lagere tonen willen halen. Kan ik beter een sealed enclosure aanhouden voor alle 4 de speakers, hoeveel volume inhoud aanhouden etc om alles maximaal te benutten.
De enclosures doe ik allemaal afkitten van binnen, 45* hoekjes waar kan in de inwendige hoeken, sound deadening en akoestische isolatie komt er aan de binnenkant bij de speakers.
De voorkant van de bouwradio ga ik afwerken met fleece en epoxy en uiteindelijk spuiten.
Voor ik hieraan ga beginnen moeten de enclosures eerst klaar zijn.
Kan ik beter voor kleinere enclosures gaan, wel of niet poorten????
Alle informatie is welkom