Diy robuuste bouwradio met versterker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roy1980

Diy robuuste bouwradio met versterker

Bericht door Roy1980 »

Goedemiddag,

Momenteel ben ik bezig met het maken/bouwen van een robuuste bouwradio die ik mee kan nemen naar het werk. Als sloper ben ik werkzaam door het hele land en zelf vind ik het fijn om tijdens het werk radio en muziek te luisteren waar mogelijk.

Chatgpt heeft mij geholpen met een mooi ontwerp en die gebruik ik als voorbeeld om zo goed mogelijk na te maken. Zo goed als alle benodigdheden had ik al in huis om dit project te realiseren.
Ik zal alles zo gedetailleerd mogelijk uitleggen over wat ik heb en waar ik advies bij kan gebruiken.

Alle bedrading is van OFC koper.
Ik heb 2 cooling fans ter beschikking.
Als autoradio heb ik een Pioneer DEH-X8700DAB
Versterker is een Caliber CA 160V4, bij 14,4V 4 X 80 watt RMS en 4 X 250 watt max.
De omvormer die ik heb levert 13,8V.
Als speakers heb ik;

Ground Zero GTZF13, impedance van 3 ohm en leveren 80 watt RMS en 110 watt max. Dit is een 2 way coaxial system.

Emphaser ECX130-S6, impedance van 4 ohm en leveren 120 watt RMS. Max staat er niet bij vermeld vreemd genoeg . Ook dit is een 2 way coaxial system.

Mijn bedoeling en gedachtengang is om de Emphaser speakers in de onderste ringen te plaatsen en de Ground Zero in de bovenste. Omdat de Emphaser meer kunnen leveren hou ik deze laag en wil ik hiermee een soort bass klankkast mee imiteren en te poorten. Het maximale eruit halen voor de mid bass. De Ground Zero wil ik meer voor de hogere tonen inzetten.

Hetgeen waar ik graag jullie ervaringen en/of adviezen bij kan gebruiken is de volume inhoud voor de speaker enclosures. Ik heb nergens info kunnen vinden hierover. Over het algemeen worden deze speakers ook niet in een enclosure geplaatst. Op chatgpt heb ik als "berekening" voor de Emphaser een inhoud gekregen van tussen de 7 en 10 liter en een poort van 50mm doorsnee en lengte van 7cm.

Ik heb een enclosure in elkaar gezet met die specificaties en het resultaat is verre van wat ik graag wil bereiken. Zeer waarschijnlijk zijn ze te zwak om in een gepoorte enclosure te zitten met deze volume inhoud.

Ik begrijp heel goed dat ik geen bass van een subwoofer hoef te verwachten. Wel zou ik graag het maximale uit de lagere tonen willen halen. Kan ik beter een sealed enclosure aanhouden voor alle 4 de speakers, hoeveel volume inhoud aanhouden etc om alles maximaal te benutten.

De enclosures doe ik allemaal afkitten van binnen, 45* hoekjes waar kan in de inwendige hoeken, sound deadening en akoestische isolatie komt er aan de binnenkant bij de speakers.

De voorkant van de bouwradio ga ik afwerken met fleece en epoxy en uiteindelijk spuiten.
Voor ik hieraan ga beginnen moeten de enclosures eerst klaar zijn.

Kan ik beter voor kleinere enclosures gaan, wel of niet poorten????
Alle informatie is welkom
Bijlagen
file_000000008618620a92e879e3d80917e7.png
IMG_20250809_002847_275~2.jpg
IMG_20250812_214559_235.jpg
Roy1980

Re: Diy robuuste bouwradio met versterker

Bericht door Roy1980 »

Vandaag heb ik de speakers in een kleinere enclosure geplaatst met een inhoud van 5,25 liter en dit
maakt al een wereld van verschil. Morgen maak ik er 1 met +/- 3 liter inhoud om te kijken welk resultaat
dat oplevert. Ook ga ik een beetje spelen met de lengte van de poort tot ik het gewenste resultaat heb bereikt.
SARK

Bericht door SARK »

Ik heb gezocht voor eventuele voorbeelden van kasten voor de door jou gebruikte units maar ik heb helaas niets gevonden (bar weinig technische info over deze units overigens) dus ik denk dat het experimenteren "the way to go" is.
Roy1980 schreef: zo 24 aug 2025, 19:11
Op chatgpt heb ik als "berekening" voor de Emphaser een inhoud gekregen van tussen de 7 en 10 liter en een poort van 50mm doorsnee en lengte van 7cm.
Ik ben bang dat deze AI-bot de boel bij elkaar aan het verzinnen is ... mijn grote angst voor dit soort "machines" is dat mensen klakkeloos gaan aannemen dat de uitkomst juist is :hide:
Roy1980

Bericht door Roy1980 »

Goedemiddag Sark,

Dank je wel voor je tijd en moeite!
Helaas heb ik geen T/S parameters, deze zitten er niet bij.
Wat chatgpt betreft, je hebt helemaal gelijk.
Die heeft me een aantal dingen aangeraden om aan te schaffen. Alles is overbodig, daarbij heb ik het meerdere keren geconfronteerd met onjuiste info en heb geen zin om meer tijd te verspillen aan die app. Het is leuk maar best onbetrouwbaar.

In de tussentijd blijf ik lekker hobbyen en ben benieuwd of iemand hier eerder mee te maken heeft gehad.
Zo nu en dan zal ik een update plaatsen.

Groetjes Roy
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat een gaaf ontwerp heb je gemaakt zeg.......dat wordt wel een spectaculair apparaat om te zien :goeie:

Natuurlijk is hier op dit forum al wel het een en ander te vinden aan bouw- en kratradios maar het zwaartepunt hier licht op home-audio hier.

Ik heb ook al wel eens een munitiekist-kratradio gemaakt en een DeWalt bouwradio nieuw leven ingeblazen met auto-luidsprekers en een bluetooth versterkerbordje...dat is allemaal hartstikke leuk om te doen :mrgreen:

Je kunt hier nog wat meer info weghalen....op Tweakers loopt inmiddels het 20ste topic over Kratradio's
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1708103

Ik ben vooral ook benieuwd naar je werk met epoxy.......dat zijn voor mij onbekende wateren :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk project! Ik heb er ook ooit eens 1 gemaakt, erg erg lang geleden, om mee te nemen als we met een groep gingen zwemmen, fietsen, zoiets. Was ook meer niet goed wel hard :mrgreen: Ik heb toen NiCd accu's gebruikt, voor de tijd dat NiMH en de Li-on er was en een (veel) beter alternatief zijn.
Lees je wel goed in hoe je die accu's laadt, dat kan verkeerd gaan. NiCd was gewoon een kwestie van de stroom beperken met een weerstand en dan met een tiende van de capaciteit laden, ging altijd goed als je dat deed met de spanning van de accu.
Dan zou ik je willen aanraden iets van roosters voor de speakers te maken, want zonder is het wachten op beschadigen als je 'm overal mee naar toe neemt.
Succes, ik blijf het volgen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”