Diy robuuste bouwradio met versterker

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roy1980

Diy robuuste bouwradio met versterker

Bericht door Roy1980 »

Goedendag allemaal,,

Als nieuw lid wil ik mezelf even voorstellen en mijn naam is Roy.

Momenteel ben ik bezig met het maken/bouwen van een bouwradio.
Als er een topic is waarin besproken wordt over het maken van enclosures voor 130mm speakers zie ik graag een verwijzing.

Om het even in het kort uit te leggen ben ik bezig met een bouwradio te bouwen.
Hier zit een versterker in en er komen 2 sets speakers in van 130mm. Voor deze 2 sets ben ik op zoek naar de ideale inhoud/volume en ik zit eraan te denken om bij 1 set de enclosures te poorten. Wordt dit aan of misschien wel af geraden?

Als ik een nieuwe topic hierover start zal ik specifieker op alle details ingaan.

Bedankt voor de acceptatie en ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

Gr,

Roy
Chocomel

Re: Diy robuuste bouwradio met versterker

Bericht door Chocomel »

Welkom! En een leuk project om mee binnen te komen. Als je een nieuw topic start kunnen je vragen daar vast beantwoord worden. Heb je nog mooie klussen waar je de radio bij zal gebruiken?
richard

Bericht door richard »

Welkom!

Bij een zelfgebouwde bouwradio denk ik aan een bierkrat met autoradio en ingebouwde auto luidsprekers.
Zijn die laatste 4 Ohm, 2 x 2 zal dan te veel van het goede zijn voor een gemiddelde autoradio. Ook de voeding voor de radio zal een dingetje zijn, maar niet onoverkomelijk.

Zijn de moderne bouwradio's van Makita, Parkside of DeWalt een makkelijker oplossing, maar vast niet zo leuk voor een echte (zelf)bouwer...

Wat betreft het volume van de behuizing of het al dan niet poorten moet je wel de zogenaamde Thiele Small gegevens van de luidsprekers weten
Zal dat voor een luidspreker die het ook goed doet in een autodeur niet zo spannend zijn. Die zijn ontworpen om goed te presteren in minder optimale omstandigheden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welkom Roy!
Roy1980

Bericht door Roy1980 »

Dank je wel Henkjan !

Dank je wel voor je reactie Richard.
Tot op heden heb ik geen info kunnen vinden over de T/S parameters, ook zitten deze niet bij de speakers erbij.
Het is dat ik alles in huis heb, autoradio, omvormer, versterker speakers etc. Anders was het idd makkelijker geweest om een kant en klare te kopen.
Daarbij mag ik graag creatief bezig zijn. Als ik bezig ben met zulke projectjes zit ik helemaal in mijn element en heb ik geen "last" van mijn adhd, meer profijt zelfs lijkt het wel .
Bij zwaardere speakers en subwoofers worden de T/S parameters er vaak standaard bijgeleverd. Als ik die had gehad zou het ook overbodig zijn om hier dan naar info te vragen.
Om een hoop tijd, werk en geluidsoverlast van het zagen voor de buren te besparen, kan ik alle info gebruiken.
Zoals ik al aangaf is het verkleinen van de enclosure van +/- 9 liter naar 5,25 liter een wereld van verschil en komt aardig in de richting van het gewenste resultaat.
Is er een minimum van volume waar ik niet onder moet gaan zitten? Bijvoorbeeld niet minder dan 2 of 4 liter per enclosure om een voorbeeld te noemen.
Als ik de poort korter maak, wat voor effect geeft dat etc?

Mijn bedoeling is om het maximale eruit te halen zonder dat de kwaliteit van het geluid achteruit gaat. Ik kan er niet goed tegen als geluid begint te vervormen, het moet zuiver blijven klinken .

Wat de bouwradio zelf betreft, zodra ik de juiste inhoud heb gevonden kan ik de speakers plaatsen, al het overtollige hout weg zagen om wat gewicht te besparen. Het wordt hoe dan ook een zeer robuuste bouwradio.
De speakers bevestig ik aan de achterkant van de ringen die op de foto te zien zijn. Daar komt nog een ring op waar een speaker mesh grill op wordt bevestigd. Omdat ik als sloper werk moet ie wel tegen een stootje kunnen en niet dat er iets kapot gaat als er een stukje steen of beton tegenaan komt. (risico is altijd aanwezig).

Qua formaat valt het bijna onder de categorie stereotoren . De bodem is 70x35cm en de totale hoogte is ongeveer 50cm. Dit komt door de grootte van de versterker. Er komen 2 wieltjes onder en aan de achterzijde komt een soort handvat die vaak bij koffers zitten, zo'n telescopische.

In de tussentijd blijf ik ermee verder gaan en zal zo nu en dan een update plaatsen.

Groetjes Roy
Roy1980

Bericht door Roy1980 »

De Emphaser zijn 4 ohm en de Ground Zero zijn 3 ohm speakers, de versterker kan 2 tot 16 ohm speakers aan.
Roy1980

Bericht door Roy1980 »

Chocomel schreef: zo 24 aug 2025, 8:26
Welkom! En een leuk project om mee binnen te komen. Als je een nieuw topic start kunnen je vragen daar vast beantwoord worden. Heb je nog mooie klussen waar je de radio bij zal gebruiken?
Goedenavond Chocomel,

Dank je wel. Ondertussen heb ik een nieuwe topic gestart en heb ook al een paar reacties gehad
Voor het slopen zit ik door het hele land en er zijn klussen waar ik hem heel goed erbij kan gebruiken. Dat is voornamelijk in kantoorpanden die van binnen helemaal gestript moeten worden of bij supermarkten die van eigenaar wisselen. Daar kan ik hem bij meenemen.
Bij de klussen waar alles tegen de grond gaat of betonnen muren of vloeren eruit gehakt moeten worden is de kans te groot op beschadigingen en dat zou zonde zijn.
En niet te vergeten uiteraard, ben momenteel thuis ook bezig met alles te veranderen.
Ga een cinewall bouwen, andere vloer erin, alles schilderen etc. Daar zal ik hem ook zeker bij gebruiken .

Groetjes Roy
Plaats reactie