New kid on the block

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

New kid on the block

Bericht door Pjotr »

https://www.akm.com/eu/en/about-us/news ... ZY8GzoEfGg
r600-400-ak4497svq-board.jpg
Nog even afwachten tot een Chinees, zoals Topping, dit moois in een betaalbaar kastje gaat stoppen :sure:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: New kid on the block

Bericht door Olaf Analogue »

Of een fabrikant die er dan ook een mooie discrete output stage achter bouwt met mooie componenten in plaats van alleen maar één of twee opampjes, kost wat meer maar je hoort het goed terug.
Hoe dan ook, deze ontwikkeling zal ook ik gaan volgen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: New kid on the block

Bericht door hannesie »

Van AKM hebben ze ook de AK4499 en dan parallel board.

https://nl.aliexpress.com/item/10050095 ... ry_from%3A

Ben ook wel benieuwd hoe dat zal klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

Ja er zijn meer van die bordjes bij Ali Hans. Zijn allemaal wel alleen I2S in. En als je goed kijkt zijn dat alleen PCB's met wat basic Chinese losse componenten. Hier moet je zelf niet aan gaan beginnen om te gaan solderen.

Er is al een complete DAC van Eversolo zie ik maar die is wel rond de 2K. Denk dat het bij hooguit €500 interessanter wordt. Kom je bij deze FiiO K9:
fiio-k9-akm-ak4191eqak4499ex-bluetooth-51-desktop-dac-and-headphone-amplifier-hifigo-k9-eu-plug-496160_695x695.jpg
https://hifigo.com/products/fiio-k9-akm ... ZzP0DoWIkb

Met discrete componenten of op-amps? Met beide bouw je top spullen als het goed gedaan wordt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: New kid on the block

Bericht door satefan »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk zou een quad voor achter de FLEX-Digi wel leuk zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: New kid on the block

Bericht door satefan »

Het ding heeft een 10-Band PEQ aan boord. Vraag is dan even of er ook een lintwitz transform bij zit (vast niet). Dan passief filteren met een gesloten doosje dat je een bump geeft in het laag met de lwt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

Tussen laag en mid wil je niet passief filteren. En voor het laag heeft Hypex al een DSP in zijn UcD varianten gestopt. Al is dat geen FP processor.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: New kid on the block

Bericht door satefan »

Ik bedoel meer met de huidige 2-weg :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

In jouw situatie zou je wellicht daarmee een eind kunnen komen, zeker. Zou je eens wat verder moeten uitzoeken of je de biquad coëfficiënten niet rechtstreeks zou kunnen inlezen. Ben nu zelf bezig de minimonitors met de subs verder te integreren en dat crossed ergens op 100Hz. Gaat heel goed met de FLEX-Digi.

Voor Olaf:
AKM DAC – SDA-6 PRO2 Balanced SINGXER.jpg
https://www.magnahifi.com/nl/shop/sx-sd ... lues=75,58
Met discrete uitgangscircuit!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: New kid on the block

Bericht door Olaf Analogue »

Dat begint er op te lijken, de prijs valt me erg mee trouwens.
Zet deze naast een Topping oplossing met slechts twee opampjes als output stage en hoor de verschillen.
Dat is met mijn huidige dac net zo, het is nog niemand gelukt om er iets naast te zetten wat het daar bij haalt.
Het gaat namelijk niet alleen om de dac chip zelf, de implementatie ervan is minimaal net zo belangrijk.
De bordjes van Ali kun je al helemaal gewoon laten liggen, hoe laag ze ook geprijsd zijn, het blijft geld weggooien.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: New kid on the block

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: di 05 aug 2025, 20:36
In jouw situatie zou je wellicht daarmee een eind kunnen komen, zeker. Zou je eens wat verder moeten uitzoeken of je de biquad coëfficiënten niet rechtstreeks zou kunnen inlezen.
Het lijkt er niet op. Wel de usual suspects natuurlijk als de HP, LP, LS en HS etc, maar het ziet er allemaal simpel uit. Daarnaast werkt de EQ functie niet als je DSD speelt bijvoorbeeld.
Screenshot 2025-08-06 at 08.17.47.png
Ik vroeg af of het niet mogelijk is om een opamp gebaseerde Linkwitz Transform (balanced) circuit te maken? Ik heb daar niet voldoende verstand van, maar zoiets zou dan tussen de DAC en de Nilais geplaatst kunnen worden?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

In het DSD domein kun je sowieso iedere vorm digitaal filteren vergeten. En aangezien 90% van het muziekaanbod in dat format toch van PCM afkomstig is, laat ik dat maar verder voor wat het is. Qua LT was ik 30 jaar geleden al niet tevreden met de beperkingen van het oorspronkelijk 1-opamp filtertje van Linkwitz. Ik heb toen een analoog biquad met op-amps gemaakt wat de beperkingen niet heeft. Dat is qua componenten wel veel uitgebreider maar qua dimensionering een stuk simpeler en afregelbaar. Dus als je de analoge route wilt volgen, zie bijlage.

Ga je toch digitaal filteren dan heeft een LT op zich niet zo heel veel nut merk ik. Voor een betere basweergave moet je toch ook de room modes aan gaan pakken. Met een paar notches en evt. wat shelving kom je dan een stuk verder en heb je een LT helemaal niet nodig. Kom je met REW een stuk verder. En dan hang je kwalitatief hele goede DACs achter je DSP.
Bijlagen
Biquad_Filter.zip
(417.29 KiB) 23 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: New kid on the block

Bericht door satefan »

Duidelijk. Zou voor mij een zeer ambitieus project zijn zijn. Als je dit balanced zou willen doen, dan heb je er 2 nodig per kanaal? Of is het niet zo simpel?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

Nog afgezien of je gebalanceerd wel nodig hebt in jouw situatie, het is dan slimmer om bal --> unbal en vv converters te gebruiken aan ingang en uitgang. Ik heb het destijds op gaatjesprint gebouwd en er veel lol mee gehad, maar ik zou met de huidige stand van de techniek de route van een al dan niet analoge LT, niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: New kid on the block

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: wo 06 aug 2025, 9:06
In het DSD domein kun je sowieso iedere vorm digitaal filteren vergeten. En aangezien 90% van het muziekaanbod in dat format toch van PCM afkomstig is, laat ik dat maar verder voor wat het is. Qua LT was ik 30 jaar geleden al niet tevreden met de beperkingen van het oorspronkelijk 1-opamp filtertje van Linkwitz. Ik heb toen een analoog biquad met op-amps gemaakt wat de beperkingen niet heeft. Dat is qua componenten wel veel uitgebreider maar qua dimensionering een stuk simpeler en afregelbaar. Dus als je de analoge route wilt volgen, zie bijlage.

Ga je toch digitaal filteren dan heeft een LT op zich niet zo heel veel nut merk ik. Voor een betere basweergave moet je toch ook de room modes aan gaan pakken. Met een paar notches en evt. wat shelving kom je dan een stuk verder en heb je een LT helemaal niet nodig. Kom je met REW een stuk verder. En dan hang je kwalitatief hele goede DACs achter je DSP.
HQPlayer kan filteren in het DSD domein.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

Parametrisch, LT, LR x-overs, shelving enz? Volgens mij filteren ze alleen bij het upsamplen zoals gebruikelijk en dan in het PCM domein. HQP is toch bedoeld als PCM DA converter? Dus waarom zouden ze überhaupt moeilijk gaan doen en niet eerst gaan filteren in het PCM domein voor frequentieaanpassing? Geloof er niks van dat ze de gebruikelijke parametrische aanpassingen (PEQ) op het binnenkomende pure DSD signaal doen zonder tussenconversie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: New kid on the block

Bericht door jeroen_d »

Uiteraard niet met direct DSD. Maar wel als je HQPlayer remodulatie toestaat. De EQ blijft in het DSD Domein, alles wat je noemt. Roon kan dit trouwens ook tegenwoordig. Wel beetje bijblijven Peter!
IMG_0365.png
Verder, HQPlayer is helemaal niet bedoelt als PCM DA converter. Er komt niks analoogs uit. Het is bedoeld om samplerate conversie in het PMC domein veel beter te doen dan dat de DAC dat kan. Ook inderdaad PCM naar DSD conversie en in dat geval wordt EQ en parametrische filtering op de samplerate van de bron gedaan voordat er samplerate conversie plaatsvindt. Maar ook voor SACD (DSD64) naar DSD256 is het heel nuttig voor een betere geluidskwaliteit. En in die laatste toepassing kun je nog steeds alle parametrische en crossover filter digitaal doen op het bronmateriaal op een grote hoeveelheid kanalen. Uiteraard afhankelijk van de processor kracht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: New kid on the block

Bericht door jeroen_d »

Even on-topic, waarom bouw je niet zelf een DAC met de nieuwe AK chip?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: New kid on the block

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250806_210042_Roon.jpg
Klopt, had het nog niet gezien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: New kid on the block

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: wo 06 aug 2025, 20:09
Uiteraard niet met direct DSD. Maar wel als je HQPlayer remodulatie toestaat. De EQ blijft in het DSD Domein, alles wat je noemt. Roon kan dit trouwens ook tegenwoordig. Wel beetje bijblijven Peter!
Kunnen ze het wel duur remodulatie noemen, het is dus gewoon equalizen in het PCM domein als tussenstap als je dat met een DSD signaal zou willen doen.

P.s. Hoeveel schokt dat nou Jeroen, dat HQP influenzen? : :D
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”