Nog even afwachten tot een Chinees, zoals Topping, dit moois in een betaalbaar kastje gaat stoppen
New kid on the block
Moderator: Beheerdersteam
New kid on the block
https://www.akm.com/eu/en/about-us/news ... ZY8GzoEfGg
Nog even afwachten tot een Chinees, zoals Topping, dit moois in een betaalbaar kastje gaat stoppen
Nog even afwachten tot een Chinees, zoals Topping, dit moois in een betaalbaar kastje gaat stoppen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: New kid on the block
Of een fabrikant die er dan ook een mooie discrete output stage achter bouwt met mooie componenten in plaats van alleen maar één of twee opampjes, kost wat meer maar je hoort het goed terug.
Hoe dan ook, deze ontwikkeling zal ook ik gaan volgen.
Hoe dan ook, deze ontwikkeling zal ook ik gaan volgen.
Re: New kid on the block
Van AKM hebben ze ook de AK4499 en dan parallel board.
https://nl.aliexpress.com/item/10050095 ... ry_from%3A
Ben ook wel benieuwd hoe dat zal klinken.
https://nl.aliexpress.com/item/10050095 ... ry_from%3A
Ben ook wel benieuwd hoe dat zal klinken.
Re: New kid on the block
Ja er zijn meer van die bordjes bij Ali Hans. Zijn allemaal wel alleen I2S in. En als je goed kijkt zijn dat alleen PCB's met wat basic Chinese losse componenten. Hier moet je zelf niet aan gaan beginnen om te gaan solderen.
Er is al een complete DAC van Eversolo zie ik maar die is wel rond de 2K. Denk dat het bij hooguit €500 interessanter wordt. Kom je bij deze FiiO K9:
https://hifigo.com/products/fiio-k9-akm ... ZzP0DoWIkb
Met discrete componenten of op-amps? Met beide bouw je top spullen als het goed gedaan wordt.
Er is al een complete DAC van Eversolo zie ik maar die is wel rond de 2K. Denk dat het bij hooguit €500 interessanter wordt. Kom je bij deze FiiO K9:
https://hifigo.com/products/fiio-k9-akm ... ZzP0DoWIkb
Met discrete componenten of op-amps? Met beide bouw je top spullen als het goed gedaan wordt.
Re: New kid on the block
Het ding heeft een 10-Band PEQ aan boord. Vraag is dan even of er ook een lintwitz transform bij zit (vast niet). Dan passief filteren met een gesloten doosje dat je een bump geeft in het laag met de lwt.
Re: New kid on the block
Tussen laag en mid wil je niet passief filteren. En voor het laag heeft Hypex al een DSP in zijn UcD varianten gestopt. Al is dat geen FP processor.
Re: New kid on the block
In jouw situatie zou je wellicht daarmee een eind kunnen komen, zeker. Zou je eens wat verder moeten uitzoeken of je de biquad coëfficiënten niet rechtstreeks zou kunnen inlezen. Ben nu zelf bezig de minimonitors met de subs verder te integreren en dat crossed ergens op 100Hz. Gaat heel goed met de FLEX-Digi.
Voor Olaf:
https://www.magnahifi.com/nl/shop/sx-sd ... lues=75,58
Met discrete uitgangscircuit!
Voor Olaf:
https://www.magnahifi.com/nl/shop/sx-sd ... lues=75,58
Met discrete uitgangscircuit!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: New kid on the block
Dat begint er op te lijken, de prijs valt me erg mee trouwens.
Zet deze naast een Topping oplossing met slechts twee opampjes als output stage en hoor de verschillen.
Dat is met mijn huidige dac net zo, het is nog niemand gelukt om er iets naast te zetten wat het daar bij haalt.
Het gaat namelijk niet alleen om de dac chip zelf, de implementatie ervan is minimaal net zo belangrijk.
De bordjes van Ali kun je al helemaal gewoon laten liggen, hoe laag ze ook geprijsd zijn, het blijft geld weggooien.
Zet deze naast een Topping oplossing met slechts twee opampjes als output stage en hoor de verschillen.
Dat is met mijn huidige dac net zo, het is nog niemand gelukt om er iets naast te zetten wat het daar bij haalt.
Het gaat namelijk niet alleen om de dac chip zelf, de implementatie ervan is minimaal net zo belangrijk.
De bordjes van Ali kun je al helemaal gewoon laten liggen, hoe laag ze ook geprijsd zijn, het blijft geld weggooien.
Re: New kid on the block
Het lijkt er niet op. Wel de usual suspects natuurlijk als de HP, LP, LS en HS etc, maar het ziet er allemaal simpel uit. Daarnaast werkt de EQ functie niet als je DSD speelt bijvoorbeeld.
Ik vroeg af of het niet mogelijk is om een opamp gebaseerde Linkwitz Transform (balanced) circuit te maken? Ik heb daar niet voldoende verstand van, maar zoiets zou dan tussen de DAC en de Nilais geplaatst kunnen worden?
groet,
Satefan
Re: New kid on the block
In het DSD domein kun je sowieso iedere vorm digitaal filteren vergeten. En aangezien 90% van het muziekaanbod in dat format toch van PCM afkomstig is, laat ik dat maar verder voor wat het is. Qua LT was ik 30 jaar geleden al niet tevreden met de beperkingen van het oorspronkelijk 1-opamp filtertje van Linkwitz. Ik heb toen een analoog biquad met op-amps gemaakt wat de beperkingen niet heeft. Dat is qua componenten wel veel uitgebreider maar qua dimensionering een stuk simpeler en afregelbaar. Dus als je de analoge route wilt volgen, zie bijlage.
Ga je toch digitaal filteren dan heeft een LT op zich niet zo heel veel nut merk ik. Voor een betere basweergave moet je toch ook de room modes aan gaan pakken. Met een paar notches en evt. wat shelving kom je dan een stuk verder en heb je een LT helemaal niet nodig. Kom je met REW een stuk verder. En dan hang je kwalitatief hele goede DACs achter je DSP.
Ga je toch digitaal filteren dan heeft een LT op zich niet zo heel veel nut merk ik. Voor een betere basweergave moet je toch ook de room modes aan gaan pakken. Met een paar notches en evt. wat shelving kom je dan een stuk verder en heb je een LT helemaal niet nodig. Kom je met REW een stuk verder. En dan hang je kwalitatief hele goede DACs achter je DSP.
- Bijlagen
-
- Biquad_Filter.zip
- (417.29 KiB) 23 keer gedownload
Re: New kid on the block
Duidelijk. Zou voor mij een zeer ambitieus project zijn zijn. Als je dit balanced zou willen doen, dan heb je er 2 nodig per kanaal? Of is het niet zo simpel?
Re: New kid on the block
Nog afgezien of je gebalanceerd wel nodig hebt in jouw situatie, het is dan slimmer om bal --> unbal en vv converters te gebruiken aan ingang en uitgang. Ik heb het destijds op gaatjesprint gebouwd en er veel lol mee gehad, maar ik zou met de huidige stand van de techniek de route van een al dan niet analoge LT, niet meer kiezen.
Re: New kid on the block
HQPlayer kan filteren in het DSD domein.Pjotr schreef: ↑wo 06 aug 2025, 9:06In het DSD domein kun je sowieso iedere vorm digitaal filteren vergeten. En aangezien 90% van het muziekaanbod in dat format toch van PCM afkomstig is, laat ik dat maar verder voor wat het is. Qua LT was ik 30 jaar geleden al niet tevreden met de beperkingen van het oorspronkelijk 1-opamp filtertje van Linkwitz. Ik heb toen een analoog biquad met op-amps gemaakt wat de beperkingen niet heeft. Dat is qua componenten wel veel uitgebreider maar qua dimensionering een stuk simpeler en afregelbaar. Dus als je de analoge route wilt volgen, zie bijlage.
Ga je toch digitaal filteren dan heeft een LT op zich niet zo heel veel nut merk ik. Voor een betere basweergave moet je toch ook de room modes aan gaan pakken. Met een paar notches en evt. wat shelving kom je dan een stuk verder en heb je een LT helemaal niet nodig. Kom je met REW een stuk verder. En dan hang je kwalitatief hele goede DACs achter je DSP.
Re: New kid on the block
Parametrisch, LT, LR x-overs, shelving enz? Volgens mij filteren ze alleen bij het upsamplen zoals gebruikelijk en dan in het PCM domein. HQP is toch bedoeld als PCM DA converter? Dus waarom zouden ze überhaupt moeilijk gaan doen en niet eerst gaan filteren in het PCM domein voor frequentieaanpassing? Geloof er niks van dat ze de gebruikelijke parametrische aanpassingen (PEQ) op het binnenkomende pure DSD signaal doen zonder tussenconversie.
Re: New kid on the block
Uiteraard niet met direct DSD. Maar wel als je HQPlayer remodulatie toestaat. De EQ blijft in het DSD Domein, alles wat je noemt. Roon kan dit trouwens ook tegenwoordig. Wel beetje bijblijven Peter!
Verder, HQPlayer is helemaal niet bedoelt als PCM DA converter. Er komt niks analoogs uit. Het is bedoeld om samplerate conversie in het PMC domein veel beter te doen dan dat de DAC dat kan. Ook inderdaad PCM naar DSD conversie en in dat geval wordt EQ en parametrische filtering op de samplerate van de bron gedaan voordat er samplerate conversie plaatsvindt. Maar ook voor SACD (DSD64) naar DSD256 is het heel nuttig voor een betere geluidskwaliteit. En in die laatste toepassing kun je nog steeds alle parametrische en crossover filter digitaal doen op het bronmateriaal op een grote hoeveelheid kanalen. Uiteraard afhankelijk van de processor kracht.
Verder, HQPlayer is helemaal niet bedoelt als PCM DA converter. Er komt niks analoogs uit. Het is bedoeld om samplerate conversie in het PMC domein veel beter te doen dan dat de DAC dat kan. Ook inderdaad PCM naar DSD conversie en in dat geval wordt EQ en parametrische filtering op de samplerate van de bron gedaan voordat er samplerate conversie plaatsvindt. Maar ook voor SACD (DSD64) naar DSD256 is het heel nuttig voor een betere geluidskwaliteit. En in die laatste toepassing kun je nog steeds alle parametrische en crossover filter digitaal doen op het bronmateriaal op een grote hoeveelheid kanalen. Uiteraard afhankelijk van de processor kracht.
Re: New kid on the block
Even on-topic, waarom bouw je niet zelf een DAC met de nieuwe AK chip?
Re: New kid on the block
Kunnen ze het wel duur remodulatie noemen, het is dus gewoon equalizen in het PCM domein als tussenstap als je dat met een DSD signaal zou willen doen.
P.s. Hoeveel schokt dat nou Jeroen, dat HQP influenzen? :
