Pagina 1 van 1

Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 03 aug 2025, 13:03
door Bootanker
Goedemorgen, ik lees al langer mee in dit forum, heeft mij al vaak verder geholpen. Nu wil ik graag weten of ik een choke tussen de centertap van de transformator en aarde kan zetten. Een tekening heb ik als bijlage aangevoegd. Heeft deze schakeling de zelfde werking als de gewoonlijke met de choke aan de positive zijde ??
Center tap choke 5.png
Groetjes, Marcel

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 03 aug 2025, 15:02
door douwebakker
Het is een beetje anders dan wat we gewent zijn maar het zal net zo goed werken lijkt me.

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 03 aug 2025, 16:40
door Bootanker
Dankjewel, het idee is de hoge spanning van de smoorspoel weg te houden. Ik vraag me alleen waarom ik dit eigenlijk nog nooit zo gezien heb, tenminste niet bij een trafo met middenaftakking.
Ik heb al wel voedingen gebouwt met bruggelijkrichter en
choke-input en smoorspoel aan de onderkant, werkt prima.
Groetjes, Marcel

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 03 aug 2025, 18:26
door douwebakker
De reden daarvan is wellicht dat men vroeger bekerelco's gebruikte waarbij de -pool contact met het chassis maakte. Met een elco van bijvoorbeeld 50+50uF kun je het helemaal niet realiseren.

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: wo 06 aug 2025, 15:56
door Robert Gribnau
Dag Marcel,

Zie het artikel op bladzijden 1040 en 1041 in bijlage (Proceedings of the IRE, August 1934).

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: wo 06 aug 2025, 23:33
door Bootanker
Hallo Robert, zeer interessant, bijna 100 jaar geleden. In principe werkt het dus met de choke aan de onderkant. In het artikel word gemeten met een kondensator van 8 mfd. Vandaag hebben we veel grotere kondensatoren, maakt mischien een verschil. De luistertest zal dan de uitslag geven. Ik geef dan bericht.
Goeten, Marcel

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: vr 08 aug 2025, 22:38
door Bootanker
Goedenavond, een tussenberichtje met een paar fotos. Het eerste monoblok is klaar, binnenkort de eerste luistertest. Ik heb de choke aan de negative zijde gelaten, is als het nodig is snel gewijzigd. Max output is 40 Watt sinus aan 8 Ohm in klasse A2 !!
Groetjes, Marcel
20250808_220553.jpg
20250808_220617.jpg
20250808_211629.jpg

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: vr 08 aug 2025, 22:52
door VintageHarry
Dat ziet er indrukwekkend uit! :goedzo:. Maar wat is klasse A2?

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: za 09 aug 2025, 10:01
door Shadow

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: za 09 aug 2025, 11:36
door VintageHarry
Uiteraard weet ik wel wat een klasse A of AB is, maar over die 2 kan ik niets vinden?

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: za 09 aug 2025, 11:43
door cool
Marcel is ook een Rohde & Schwartz liefhebber zo te zien...

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: za 09 aug 2025, 12:46
door Bootanker
Hallo VintageHarry, klasse A2 (dus met fixed bias net als bij A1) betekent dat het grid ook positief wordt aangestuurt. Daardoor ontstaat er een
grid-stroom die door de driver gelevert moet kunnen worden. Dat is hier opgelost door een FET source-follower die word aangestuurt door een EL34 in triode. Die 2 grote groene weerstanden zetten de bias-strom voor de FET. De overgang van A1 naar A2 is dan vloeiend en de max output is veel groter.
(Nederlands schrijven is al langer geleden...)
BG, Marcel

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: za 09 aug 2025, 13:27
door VintageHarry
Hartelijk dank voor je uitleg! Heb ik weer wat bijgeleerd vandaag. Ik zit niet zo in de buizen, vandaar ook de vraag.

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 10 aug 2025, 0:37
door Shadow
VintageHarry schreef: za 09 aug 2025, 11:36
Uiteraard weet ik wel wat een klasse A of AB is, maar over die 2 kan ik niets vinden?
Het staat potdikke op die Wikilink beschreven! ](*,)

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 10 aug 2025, 8:57
door VintageHarry
Oeps, excuses, dat had ik even gemist :oops: :oops: :oops:. Hoewel ik via dit forum al wel iets over buizen heb geleerd was het de eerste keer dat ik een cijfer na de A zag. Zal voortaan geen domme vragen meer proberen te stellen maar alleen nog maar met respect toekijken bij dit type projecten!

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: zo 10 aug 2025, 10:44
door Shadow
Geeft niet maar ik denk 'ik post gewoon de link dan kan je het hele artikel lezen'

Re: Voeding 845 SE

Geplaatst: ma 11 aug 2025, 23:36
door Henkjan
VintageHarry schreef: zo 10 aug 2025, 8:57
...Zal voortaan geen domme vragen meer proberen te stellen ...
blijf dat vooral wel doen, dat scheelt mij (en vele anderen) weer