Philips 341 MKC gezocht
Philips 341 MKC gezocht
Heeft er iemand “toevallig” 4 stuks 2,2 uF 250V of 400V en 2 stuks 0,47uF 400V? Onderstaande afbeelding is ter indicatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Philips 341 MKC gezocht
Ik heb 2x 2,2uF/10/250 met 341-M A-WA7 tekst voor je.
Bedankt voor je aanbod, maar ik zoek echt specifiek MKC / MC
Dit type is allemaal MKC , oftewel polycarbonaat....
Volgens het Philips handboek zowel MKT als MKC
Kan inderdaad zie ik nu , handig naslagwerk!
Kweenie waarvoor het bedoeld is maar polycarbonaat is voor audio minder dan polyester. Al ontloopt het elkaar niet veel. Polycarbonaat C's zijn vooral temperatuur stabieler wat bij kritische timers en oscillatoren van belang kan zijn. Volgens mij worden polycarbonaat C's al lang niet meer gemaakt.
Ze worden gebruikt als koppel en ontkoppel condensatoren in een phono pre.
Is juist wat Pjotr zegt. De 341 serie werd uitgebreid met de 344 serie, die meer geschikt was voor printmontage. Op de laatste versie 344 werd reeds MKT vermeld. Deze serie werd opgevolgd door de 373 MKT serie (blauw). Dit waren stabiele condensatoren, die nu nog een vergelijkbare kwaliteit hebben als recente MKT condensatoren.
En tóch wil ik de MKC 341 hebben. Betere specs en beter meten wil niet zeggen dat het ook beter klinkt. Discussie over moderne condensatoren heeft dan ook geen zin. De moderne alternatieven die er voor in aanmerking komen zijn allemaal te groot qua bouwvorm.
Moet het echt 250 of 400 Volt zijn, of volstaat 100 Volt?
De moderne Panasonic/TDK/Epcos PP film C's zijn anders helemaal zo groot niet hoor. Ok, als je een uitgesproken voorkeur voor de vervorming van 341 polycarbonaat C's hebt, prima hoor. Succes met de verdere zoektocht dan.Duclaasie schreef: ↑wo 30 jul 2025, 19:40En tóch wil ik de MKC 341 hebben. Betere specs en beter meten wil niet zeggen dat het ook beter klinkt. Discussie over moderne condensatoren heeft dan ook geen zin. De moderne alternatieven die er voor in aanmerking komen zijn allemaal te groot qua bouwvorm.
Dat mag niet beschouwd worden als algemene regel. Zeker niet bij film condensatoren. Bij elco’s kan dat wel eens het geval zijn. Er is geen enkele reden om van eenzelfde type condensator sowieso een hogere spanningswaarde te nemen omdat de geluidskwaliteit daardoor beter zou zijn.
U spreekt over de verlieshoek van een condensator. Vergeet niet dat deze waarde in gebruik en met de ouderdom nogal veel kan variëren. Het is niet omdat u een nieuwe superieure condensator gebruikt met een heel goede tangens delta, dat deze na een bepaalde tijd nog even goed blijft. Om de echte kwaliteit van een condensator te bepalen zouden we in feite metingen moeten doen op condensatoren die reeds enkele jaren in gebruik waren, dus niet de waardes als deze nieuw zijn. Bij Philips werden daarom ook testen gedaan op condensatoren die continu geladen en ontladen werden en gedurende lange tijd op een hogere temperatuur werden gehouden. Veroudering of niet is voor mij ook één van de belangrijkste zaken waarop ik een condensator beoordeel.
U spreekt over de verlieshoek van een condensator. Vergeet niet dat deze waarde in gebruik en met de ouderdom nogal veel kan variëren. Het is niet omdat u een nieuwe superieure condensator gebruikt met een heel goede tangens delta, dat deze na een bepaalde tijd nog even goed blijft. Om de echte kwaliteit van een condensator te bepalen zouden we in feite metingen moeten doen op condensatoren die reeds enkele jaren in gebruik waren, dus niet de waardes als deze nieuw zijn. Bij Philips werden daarom ook testen gedaan op condensatoren die continu geladen en ontladen werden en gedurende lange tijd op een hogere temperatuur werden gehouden. Veroudering of niet is voor mij ook één van de belangrijkste zaken waarop ik een condensator beoordeel.
Bij de signaalniveaus van een phonotrap waar er nauwelijks wisselspanning over de koppelcondensatoren staat en er vrijwel geen stroom doorloopt, zal het gehoormatig allemaal weinig tot geen verschil maken.
Ik heb eventueel nog wel 4 stuks 1,5uF/400V of 4 stuks 2,2uF/100V voor je liggen