Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Moderator: Beheerdersteam
Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Hallo,
Ik heb een Elac Discovery waarvan de analoge outputs het wel doen maar de digitale niet.
Er zit een Coax en spdif (toslink) output op. Het rode licht stroomt door het kabeltje (te zien wanneer ik de kabel op de vloer richt)
De coax output geeft signaal; te horen wanneer ik het met een tulp stekkkertje op een versterker input aansluit.
En kennenlijk zijn deze signalen niet krachtig genoeg om door de DAC gesignaleerd te kunnen gaan worden (DAC geeft aan; geen signaal).
(Aan de DAC ligt het niet; zowel de spdif als coax inputs doen het wanneer ik m'n raspberry Pi er op aansluit).
Nu dacht ik aan; een output board bij bijv. Aliexpress of Audiofonics aanschaffen en het signaal van de interne dac aftappen.
Hij heeft 2 analoge outputs en dus ook twee CS4350 chips.
Ik had gehoopt dezelfde afkortingen van digitale bron signalen te kunnen zien; zo de nodige digitale bron signalen te traceren en deze aan te sluiten op een mooi digitaal nieuw output board...maar helaas...
Kan iemand mij vertellen welke outputs, welke op de inputs van de CS4350 aangesloten zijn, nodig zijn voor een ander extern digitale output board?
Het is de bovenste (rechthoekig model0 chip op pagina 6;
https://statics.cirrus.com/pubs/proData ... S691F5.pdf
(linker zijde)
DIF2(AD1/CDOUT) 1
DEM(AD0/CS) 2
DIF0(SDA/CDIN) 3
DIF1(SCL/CCLK) 4
VLC 5
VD_FILT 6
GND 7
RMCK 8
VLS 9
SCLK 10
SDIN 11
LRCK 12
(rechter zijde)
RST 24
AOUTB – 23
AOUTB+ 22
BMUTEC 21
VQ 20
GND 19
VA 18
VBIAS+ 17
AMUTEC 16
AOUTA+ 15
AOUTA- 14
TSTO 13
Bij voorbaat dank (!!)
Ik heb een Elac Discovery waarvan de analoge outputs het wel doen maar de digitale niet.
Er zit een Coax en spdif (toslink) output op. Het rode licht stroomt door het kabeltje (te zien wanneer ik de kabel op de vloer richt)
De coax output geeft signaal; te horen wanneer ik het met een tulp stekkkertje op een versterker input aansluit.
En kennenlijk zijn deze signalen niet krachtig genoeg om door de DAC gesignaleerd te kunnen gaan worden (DAC geeft aan; geen signaal).
(Aan de DAC ligt het niet; zowel de spdif als coax inputs doen het wanneer ik m'n raspberry Pi er op aansluit).
Nu dacht ik aan; een output board bij bijv. Aliexpress of Audiofonics aanschaffen en het signaal van de interne dac aftappen.
Hij heeft 2 analoge outputs en dus ook twee CS4350 chips.
Ik had gehoopt dezelfde afkortingen van digitale bron signalen te kunnen zien; zo de nodige digitale bron signalen te traceren en deze aan te sluiten op een mooi digitaal nieuw output board...maar helaas...
Kan iemand mij vertellen welke outputs, welke op de inputs van de CS4350 aangesloten zijn, nodig zijn voor een ander extern digitale output board?
Het is de bovenste (rechthoekig model0 chip op pagina 6;
https://statics.cirrus.com/pubs/proData ... S691F5.pdf
(linker zijde)
DIF2(AD1/CDOUT) 1
DEM(AD0/CS) 2
DIF0(SDA/CDIN) 3
DIF1(SCL/CCLK) 4
VLC 5
VD_FILT 6
GND 7
RMCK 8
VLS 9
SCLK 10
SDIN 11
LRCK 12
(rechter zijde)
RST 24
AOUTB – 23
AOUTB+ 22
BMUTEC 21
VQ 20
GND 19
VA 18
VBIAS+ 17
AMUTEC 16
AOUTA+ 15
AOUTA- 14
TSTO 13
Bij voorbaat dank (!!)
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Welke DAC heb je?
Misschien is de bemonsteringsfrequentie of bitdiepte te hoog voor de DAC. Je kan eens proberen om de ELAC op 16 bit / 44.1 kHz of 48 kHz in te stellen.
Misschien is de bemonsteringsfrequentie of bitdiepte te hoog voor de DAC. Je kan eens proberen om de ELAC op 16 bit / 44.1 kHz of 48 kHz in te stellen.
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Het is een streamer (met ingebouwde DAC) ; de Elac Discovery DS-s101-G .
Ja; resets, verschillende instellingen; allemaal meerdere malen gedaan, geen verschil.
Ik zat nog te bedenken; misschien dat de adapter te weinig stroom geeft, maar nee; dat is ook in orde.
Bedankt voor het meedenken i.i.g.
Ja; resets, verschillende instellingen; allemaal meerdere malen gedaan, geen verschil.
Ik zat nog te bedenken; misschien dat de adapter te weinig stroom geeft, maar nee; dat is ook in orde.
Bedankt voor het meedenken i.i.g.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Begrijp ik goed dat je hier luisterde naar een klik o.i.d. tijdens het aansluiten van de digitale uitgang van de streamer op een analoge ingang van een versterker?
Als het analoge signaal van de Elac streamer in orde is, werkt de interne DAC naar behoren en is die verder niet relevant. Welke externe DAC probeerde je er tevergeefs op aan te sluiten? Zoals Chocomel al aangaf, kan er heel goed sprake zijn van een mismatch tussen de streamer en die DAC. Met name omdat je zegt dat die DAC wel werkt met het digitale signaal vanaf een Raspberry Pi. Is dat signaal eveneens 24-bit/192 kHz?
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
>> Begrijp ik goed dat je hier luisterde naar een klik o.i.d. tijdens het aansluiten van de digitale uitgang van de streamer op een analoge ingang van een versterker? >> een doorgaand digitaal geluid, (dus meerdere klikjes doorgaand a.h.w.)
>> Is dat signaal eveneens 24-bit/192 kHz? Op de Elac heb ik dat signaal ook zo kunnen instellen, maar de externe DAC gaf aan geen input signaal te ontvangen.
>> Is dat signaal eveneens 24-bit/192 kHz? Op de Elac heb ik dat signaal ook zo kunnen instellen, maar de externe DAC gaf aan geen input signaal te ontvangen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
In dat geval kan een te hoge resolutie wel worden uitgesloten. Waarschijnlijk had je die conclusie al getrokken, maar dat was niet geheel duidelijk. Dan zal je ook de kabels wel hebben uitgesloten als boosdoener, al ligt het weinig voor de hand dat zowel met de coax als toslink iets mis zou zijn.
Heb je jezelf ook ervan vergewist dat aan de digitale uigangen de juiste stream is toegewezen? Op Audio Creative las ik namelijk dat die per uitgang toewijsbaar is:
Heb je jezelf ook ervan vergewist dat aan de digitale uigangen de juiste stream is toegewezen? Op Audio Creative las ik namelijk dat die per uitgang toewijsbaar is:
....., S/PDIF digitaal uit in zowel optisch en coaxiaal en dubbele analoge uitgangen. En die zijn echt dubbel en dus apart uit te sturen als verschillende zones. Er zijn daarvoor twee DAC’s aan boord. Gaat via een kabel door een gaatje in de muur en je kunt naar wens de aanpalende ruimte ook van muziek voorzien. We gaan nog verder: iedere uitgang, digitaal en/of analoog kan een eigen stream toegewezen krijgen. Maximaal kunnen er maar liefst 8 (!) verschillende streams worden aangestuurd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Hieronder wat uiteenlopende aanduidingen, met in het groen zoals vermeld in de datasheet van de CS4350:
VCC: VA (18), +5V
Ground: GND (7)
Serial Data: SDIN(11) , SDATA, SD, DATA, SDOUT, DACDAT, ADCDAT
Word Select of Word Clock of Left/Right Clock of Frame Sync: LRCK (12), WS, WCK, LRCLK, FS
Serial Clock of Bit Clock: SCLK {10), SCK, BCLK
Master Clock: RMCK (8), MCK, MCLK
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Dank je voor de lay out van de afkortingen.
Het selecteren van de outputs van de streams was me duidelijk. Ook nog het batterijtje nagemeten; deze ga ik vervangen; het was zo goed als leeg. (maar ik verwacht niet dat dit verandering in de prestaties zal gaan geven)
Het selecteren van de outputs van de streams was me duidelijk. Ook nog het batterijtje nagemeten; deze ga ik vervangen; het was zo goed als leeg. (maar ik verwacht niet dat dit verandering in de prestaties zal gaan geven)
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Elac antwoorde ; (i.d.d. de optie van geen goede match tussen een streamer en een DAC);
Maar eerst zou ik iets anders uitproberen. Het kan zijn, weet ik uit ervaring, dat er soms geen handshake tot stand komt tussen een digitale uitgang en de digitale ingang van een DAC. Daar doe je in principe niets aan, want is vrijwel onoplosbaar.
Ik raad aan om de DS-S101 eens aan te sluiten op een andere DAC om te ondervinden of er sprake is van een handshake probleem. Doet hij het wel op een andere DAC, dan is er sprake van een handshake probleem.
Maar eerst zou ik iets anders uitproberen. Het kan zijn, weet ik uit ervaring, dat er soms geen handshake tot stand komt tussen een digitale uitgang en de digitale ingang van een DAC. Daar doe je in principe niets aan, want is vrijwel onoplosbaar.
Ik raad aan om de DS-S101 eens aan te sluiten op een andere DAC om te ondervinden of er sprake is van een handshake probleem. Doet hij het wel op een andere DAC, dan is er sprake van een handshake probleem.
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
'opgelost'
Op een andere DAC doet de Elac het... het is dus een 'handshake probleem'.
Nooit gehoord van dit probleem.
En nu;
Weet iemand een oplossing ? Ik heb zelf nog niet gezocht op internet maar ben wel erg benieuwd of bijv een Reclocker dit probleem zou kunnen oplossen. (AUDIOPHONICS DIGIRESCUE Reclocker SPDIF Optical Coaxial )
Op een andere DAC doet de Elac het... het is dus een 'handshake probleem'.
Nooit gehoord van dit probleem.
En nu;
Weet iemand een oplossing ? Ik heb zelf nog niet gezocht op internet maar ben wel erg benieuwd of bijv een Reclocker dit probleem zou kunnen oplossen. (AUDIOPHONICS DIGIRESCUE Reclocker SPDIF Optical Coaxial )
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
S/PDIF kent geen handshake. De bron verstuurt zijn signaal as-is, en de ontvanger moet maar zien dat hij het herkent. Compatibiteitsproblemen komen gelukkig niet heel vaak voor. Ook mijn eerste gedachte was daarom om te proberen er een apparaat tussen te plaatsen dat het signaal ontvangt en opnieuw verstuurt. Zelf dacht ik aan een converter, bijv. van coax naar toslink, maar een reclocker zou ook best kunnen.
Punt is alleen dat dit soort apparaatjes vaak dienen als doorgeefluik, waarbij mogelijk ook een eventuele afwijking in het protocol wordt doorgesluisd. Het liefst vind je een apparaat dat intern omzet naar i2s, alvorens het als S/PDIF door te sturen. Ik zie steeds vaker simpele printjes opduiken met daarop een spdif/i2s-converter of i2s/spdif-converter. Zoiets zou ook kunnen.
Ps: ik zag simpelere printjes, maar bijv. deze van Sure bevat een tranceiver van Cirrus Logic (WM8804) die beiden doet. Het zou mooi zijn als dat gelijktijdig kan, maar gezien deze omschrijving vermoed ik van wel:
Punt is alleen dat dit soort apparaatjes vaak dienen als doorgeefluik, waarbij mogelijk ook een eventuele afwijking in het protocol wordt doorgesluisd. Het liefst vind je een apparaat dat intern omzet naar i2s, alvorens het als S/PDIF door te sturen. Ik zie steeds vaker simpele printjes opduiken met daarop een spdif/i2s-converter of i2s/spdif-converter. Zoiets zou ook kunnen.
Ps: ik zag simpelere printjes, maar bijv. deze van Sure bevat een tranceiver van Cirrus Logic (WM8804) die beiden doet. Het zou mooi zijn als dat gelijktijdig kan, maar gezien deze omschrijving vermoed ik van wel:
DigiKey schreef:Cirrus Logic's WM8804 and WM8805 are high-performance digital interface transceivers for S/PDIF data recovery, routing, and data transfer. These ICs are simple and flexible to use and allow recovery of highly degraded input data and attenuates unwanted jitter to reduce the impact of a range of problems caused by jitter.
Re: Hulp gevraagd voor Elac Discovery DS-s101-G
Het is gelukt !! Via 2 omvorm bordtjes/printplaatjes;
1). spdif to i2s (ouder model chip voor gekozen ; DIR 9001 )
2). i2s to spdif
Het nieuwe output signaal met een oxco clock er op, als ik het goed begrijp wordt het signaal dus ook ge-reclockt (doel).
Dit kaartje heet op een chinese site ; CDPRO2 CDM3/4/9 draaitafel digitale uitgangskaart IIS naar coaxiale I2S naar SPDIF OCXO klok
1). spdif to i2s (ouder model chip voor gekozen ; DIR 9001 )
2). i2s to spdif
Het nieuwe output signaal met een oxco clock er op, als ik het goed begrijp wordt het signaal dus ook ge-reclockt (doel).
Dit kaartje heet op een chinese site ; CDPRO2 CDM3/4/9 draaitafel digitale uitgangskaart IIS naar coaxiale I2S naar SPDIF OCXO klok
