Pagina 1 van 1

Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 14:13
door Duclaasie
Ik zit met een kleine uitdaging in mijn Ampearl Phono voorversterker. Deze inverteerd het signaal, waardoor er geen sprake is van absolute fase. Helaas kan ik dat niet op de versterker wisselen, dus zoek ik het in de phono pre. Ik speel met een MC element die via een SUT naar de Ampearl gaat. Het liefst zou ik de inputs of outputs van de phono pre wisselen, maar naar het schijnt kan dit niet altijd. Helaas schiet mijn kennis om dit goed te kunnen onderbouwen tekort, dus vandaar mijn vraag of jullie eens mee willen kijken in bijgevoegde schema.
IMG_5305.jpeg

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 14:50
door douwebakker
Het schema even bekeken. De eerste trap draait de fase 180 graden. De tweede (penthode) weer 180 graden. Daarmee is de in en uitgang in fase.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 14:59
door Duclaasie
Dat zou je denken, maar dat is in de praktijk dus niet het geval. Heb het meermaals gechecked met de osciloscoop en ook vergeleken met andere bronnen.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 16:17
door 90000006
Het riaa correctie netwerk geeft behoorlijke fase verschuivingen. Waarschijnlijk brengt dat je op het verkeerde spoor. Meet nog maar dan bij verschillende frequenties. De versterker inverteert zelf niet.

Overigens houdt er in de hele opnameketen ook niemand rekening met absolute fase dus je weet eigenlijk nooit of het goed zit. Als je denkt dat het uitmaakt, bouw dan een omschakelbaar trapje zodat je met een schakelaartje kan kiezen.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 18:36
door Duclaasie
Hoe bedoel je dat laatste precies?
Met een schakelaar als deze moet het ook wel te realiseren zijn als je die gebruikt om de inputs om te draaien. Of eventueel een 4 polig relais met wisselcontacten

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 18:39
door Duclaasie
douwebakker schreef: di 10 jun 2025, 14:50
Het schema even bekeken. De eerste trap draait de fase 180 graden. De tweede (penthode) weer 180 graden. Daarmee is de in en uitgang in fase.
Klein wereldje is het blijkbaar, want zoveel Douwe Bakkers zijn er niet. Ik weet vrij zeker dat ik mijn eerste set bij je heb gekocht dik 20 jaar geleden. Ging om een set die bestond uit Denon PMA-1500R met DCD-1450 en Tannoy Saturn S6 luidsprekers. Jarenlang met veel plezier mee gespeeld!

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 18:54
door MarcelvdG
Zijn de klemmen van die step-up transformator misschien verwisseld?

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 18:57
door MarcelvdG
90000006 schreef: di 10 jun 2025, 16:17
Het riaa correctie netwerk geeft behoorlijke fase verschuivingen. Waarschijnlijk brengt dat je op het verkeerde spoor. Meet nog maar dan bij verschillende frequenties. De versterker inverteert zelf niet.
Goed punt. Bij 1 kHz zou het wel mee moeten vallen wat die fasedraaiing betreft.
Overigens houdt er in de hele opnameketen ook niemand rekening met absolute fase dus je weet eigenlijk nooit of het goed zit. Als je denkt dat het uitmaakt, bouw dan een omschakelbaar trapje zodat je met een schakelaartje kan kiezen.
Geen idee of men zich eraan houdt, maar er bestaat wel een AES-standaard voor.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 19:53
door Pjotr
En wat houdt die standaard dan in? Het is al een heel oud verhaal en nog nooit heeft iemand mij kunnen vertellen wat het beste zou klinken.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:29
door Duclaasie
MarcelvdG schreef: di 10 jun 2025, 18:54
Zijn de klemmen van die step-up transformator misschien verwisseld?

Nee, dat had ik al uitgesloten met mijn andere phono voorversterker. Het zit echt in de voorversterker zelf.

Voor nu heb ik de ingangen gewoon omgesoldeerd en dat gaat prima. Misschien dat ik later nog een schakelaar plaats om het wisselbaar te maken.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:55
door MarcelvdG
Pjotr schreef: di 10 jun 2025, 19:53
En wat houdt die standaard dan in? Het is al een heel oud verhaal en nog nooit heeft iemand mij kunnen vertellen wat het beste zou klinken.
Voor zo'n beetje elk opnamemedium is gedefinieerd wat positief en wat negatief is. Ik heb er eens over gelezen in het blad van de AES, maar ik weet helaas niet welke jaargang en welk nummer.

Aangenomen dat je een luidspreker met een goede fasekarakteristiek hebt, een goede elektrostaat bijvoorbeeld, zou het geluid natuurlijk het natuurlijkste moeten klinken als je het niet op zijn kop zet. Het verschil is alleen zo subtiel dat je het met een klein beetje nagalm al niet meer hoort.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:26
door douwebakker
Duclaasie schreef: di 10 jun 2025, 18:39
douwebakker schreef: di 10 jun 2025, 14:50
Het schema even bekeken. De eerste trap draait de fase 180 graden. De tweede (penthode) weer 180 graden. Daarmee is de in en uitgang in fase.
Klein wereldje is het blijkbaar, want zoveel Douwe Bakkers zijn er niet. Ik weet vrij zeker dat ik mijn eerste set bij je heb gekocht dik 20 jaar geleden. Ging om een set die bestond uit Denon PMA-1500R met DCD-1450 en Tannoy Saturn S6 luidsprekers. Jarenlang met veel plezier mee gespeeld!
Oh, wat leuk om te horen. Ik heb destijds veel dergelijke sets verkocht.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:52
door Duclaasie
Dat is ook niet zo vreemd, want voor dat geld was het echt heel goed. Denk alleen niet dat er veel jongens van 16 met zo’n set op hun kamer zaten.

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 18:47
door RonnyB
Heb/moet je ook een inverse riaa netwerk op de ingang gebruiken om het fase verloop te testen?

Re: Phono staat uit absolute fase

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 19:24
door Duclaasie
Nee, ik gebruik gewoon testplaten.