Tikra64
Moderator: Beheerdersteam
Tikra64
Hallo,
naar zeker meer dan 25 jaar heb ik mijn laatste zelfbouw luidspreker van de zolder gehaald en in mijn "muziek" kamer (2,5 x 4) weer in gebruik genomen.
Een transmission lijn 1100 x 225 x 300 twee speakers MW166 en MDT 33 van Morel in de oude jaren aangedreven door verschillende Rotel versterkers of pre- en eindversterker van Rotel en later AVM pre plus AVM monoblokken. Komend van zelfbouw beton systemen, Dynaudio 3 wege systemen, plexiglas luidsprekers, wandspeakers (2 wege) en de laatste dan het Morel systeem.
Hedendaags gebruik ik een NAD C388 versterker geflankeerd door mijn evenals oude Nakamichi tape deck en wer op zoek naar een platenspeler voor mijn platen verzameling (nadat mijn zoon door de LP korts is gevat (Japanse pop)).
Voor een betere bass weergave heb ik speciale luidspreker kabels gekocht - SUPRA PLY 3.4S - en ik moet zeggen ... het is een verbetering.
Mijn plannen voor de toekomst is een nieuwe luidsprekerset te bouwen voor onze woonkamer (+/- 70 m2 betonnen vloer, houten plafond) - hiervoor zoek ik in dit forum inspiratie, ideeën, vooral voor reden dat ik geen massieve luidsprekers will hebben.
gr. Helge
naar zeker meer dan 25 jaar heb ik mijn laatste zelfbouw luidspreker van de zolder gehaald en in mijn "muziek" kamer (2,5 x 4) weer in gebruik genomen.
Een transmission lijn 1100 x 225 x 300 twee speakers MW166 en MDT 33 van Morel in de oude jaren aangedreven door verschillende Rotel versterkers of pre- en eindversterker van Rotel en later AVM pre plus AVM monoblokken. Komend van zelfbouw beton systemen, Dynaudio 3 wege systemen, plexiglas luidsprekers, wandspeakers (2 wege) en de laatste dan het Morel systeem.
Hedendaags gebruik ik een NAD C388 versterker geflankeerd door mijn evenals oude Nakamichi tape deck en wer op zoek naar een platenspeler voor mijn platen verzameling (nadat mijn zoon door de LP korts is gevat (Japanse pop)).
Voor een betere bass weergave heb ik speciale luidspreker kabels gekocht - SUPRA PLY 3.4S - en ik moet zeggen ... het is een verbetering.
Mijn plannen voor de toekomst is een nieuwe luidsprekerset te bouwen voor onze woonkamer (+/- 70 m2 betonnen vloer, houten plafond) - hiervoor zoek ik in dit forum inspiratie, ideeën, vooral voor reden dat ik geen massieve luidsprekers will hebben.
gr. Helge
Laatst gewijzigd door Tikra64 op ma 09 jun 2025, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tikra64
Welkom.
Wordt de huiskamer dan de nieuwe luisterruimte, of zijn de speakers daar meer voor beschallung?
Voor een gemiddelde huiskamer is een mooi 2-weg setje al voldoende. 16cm bas en een flinke tweeter die het al bij wat lagere frequenties overneemt van de bas, zou ik voorstellen. Mooi compact, op een pootje, prima WAF.
Er circuleert hier op het forum een lijst met kandidaten voor een dergelijke set-up.
Wordt de huiskamer dan de nieuwe luisterruimte, of zijn de speakers daar meer voor beschallung?
Voor een gemiddelde huiskamer is een mooi 2-weg setje al voldoende. 16cm bas en een flinke tweeter die het al bij wat lagere frequenties overneemt van de bas, zou ik voorstellen. Mooi compact, op een pootje, prima WAF.
Er circuleert hier op het forum een lijst met kandidaten voor een dergelijke set-up.
Re: Tikra64
Welkom!
Hier een lijstje met leuke 2 weg monitors;
viewtopic.php?t=28564
Doen het prima op een stand en met een beetje spelen met de opstelling ten opzichte van de muur is meestal de bas ook prima in orde...
Hier een lijstje met leuke 2 weg monitors;
viewtopic.php?t=28564
Doen het prima op een stand en met een beetje spelen met de opstelling ten opzichte van de muur is meestal de bas ook prima in orde...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Tikra64
Welkom Helge. Wat is de precieze reden om je slanke transmissielijnen te willen vervangen?
Vind je ook deze al te massief voor in de woonkamer, en zoek je daarom iets compacters?
Of Is de laagweergave in de 70m² grote woonkamer nog niet helemaal naar wens is, ondanks dat andere kabels al verbetering gaven? Dus oriënteer je jezelf daarom op luidsprekers die dit beter doen, zonder dat ze massiever worden dan je huidige vloerstaanders?
En in beide gevallen: mogen 1 of enkele subwoofers deel uitmaken van wat je zoekt?
Ps: op het moment dat ik aan dit bericht begon, sprak je nog over "slanke" transmisslielijnen. Dat vormde de aanleiding om te denken dat je misschien niet noodzakelijk iets kleiners zoekt.
Vind je ook deze al te massief voor in de woonkamer, en zoek je daarom iets compacters?
Of Is de laagweergave in de 70m² grote woonkamer nog niet helemaal naar wens is, ondanks dat andere kabels al verbetering gaven? Dus oriënteer je jezelf daarom op luidsprekers die dit beter doen, zonder dat ze massiever worden dan je huidige vloerstaanders?
En in beide gevallen: mogen 1 of enkele subwoofers deel uitmaken van wat je zoekt?
Ps: op het moment dat ik aan dit bericht begon, sprak je nog over "slanke" transmisslielijnen. Dat vormde de aanleiding om te denken dat je misschien niet noodzakelijk iets kleiners zoekt.
Re: Tikra64
Marp,Marp schreef: ↑ma 09 jun 2025, 18:56Welkom Helge. Wat is de precieze reden om je slanke transmissielijnen te willen vervangen?
Vind je ook deze al te massief voor in de woonkamer, en zoek je daarom iets compacters?
Of Is de laagweergave in de 70m² grote woonkamer nog niet helemaal naar wens is, ondanks dat andere kabels al verbetering gaven? Dus oriënteer je jezelf daarom op luidsprekers die dit beter doen, zonder dat ze massiever worden dan je huidige vloerstaanders?
En in beide gevallen: mogen 1 of enkele subwoofers deel uitmaken van wat je zoekt?
Ps: op het moment dat ik aan dit bericht begon, sprak je nog over "slanke" transmisslielijnen. Dat vormde de aanleiding om te denken dat je misschien niet noodzakelijk iets kleiners zoekt.
dank voor je reactie - trouwens iedereen dank voor het vriendelijke welkom ...
Ik wil de transmission niet vervangen , wij willen een nieuwe set voor de woonkamer.
Mijn werkkamer / muziekkamer is perfekt voor de transmission line. Nu is de woonkamer een andere uitdaging door de afmetingen, en ja idd ook door lage toon weergave.
Ik wil zeker niet kleiner (dan moet er namelijk staanders en een sub bij maar mag wel een kombi zijn) maar ook niet veel groter.
Re: Tikra64
TTS dank, ik ben de lijst aan het doorspitten - 2 wege is zeker mijn keuze ... de luidsprekers die ik tot nu toe heb gehoord "op een pootje" missen de lage frequenties ... misschien moet ik wennen aan "het nieuwe luisteren" - meer details maar minder bassTTS schreef: ↑ma 09 jun 2025, 14:31Welkom.
Wordt de huiskamer dan de nieuwe luisterruimte, of zijn de speakers daar meer voor beschallung?
Voor een gemiddelde huiskamer is een mooi 2-weg setje al voldoende. 16cm bas en een flinke tweeter die het al bij wat lagere frequenties overneemt van de bas, zou ik voorstellen. Mooi compact, op een pootje, prima WAF.
Er circuleert hier op het forum een lijst met kandidaten voor een dergelijke set-up.
Re: Tikra64
Afgaande van de transmission line mag het dus een ranke vloerstaander worden met ca. 60 liter inhoud?
In 70m² zou ik geen kleine speakers op een standaard zetten.
In 70m² zou ik geen kleine speakers op een standaard zetten.
