DATS, Vas en phase plug

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MickRS

DATS, Vas en phase plug

Bericht door MickRS »

Goed, heb ik eindelijk een DATS v3 aangeschaft om zo de ts parameters te bepalen van mijn field coil driver, gaat er iets verkeerd met de Vas die de DATS berekent. Want als ik de diameter van de driver invoer, gaat DATS ervan uit dat ook de dust cap meebeweegt. Maar de driver heeft een phase plug en die beweegt dus niet. En aangezien ik een veel te hoge Vas (rond de 250 liter) krijg, denk ik dat dat de oorzaak is. En die hoge Vas is best vervelend, want vervolgens kom ik in WinISD uit op een sealed volume van zo'n 650 liter... :roll:

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
beijert

Re: DATS, Vas en phase plug

Bericht door beijert »

Je phase plug beweegt niet mee, maar de whizzer dan weer wel. En als het goed is weet Dats dat ook niet.

Wat doet Dats met de diameter?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt wel. Naar verhouding van het conusoppervlak is het maar weinig op het totaal. Heeft niet heel veel invloed. I.i.g. niet zoveel dat je uit koers zou raken.
MickRS

Bericht door MickRS »

Inmiddels wat verder gekomen. Heb de nu 'added mass' methode gebruikt, want de Mmd was een soort benadering. Dat de conus licht is, is wel duidelijk. Dit is bij 8,5 Volt. Met deze Q zit je redelijk vast aan open baffle. Morgen wat verschillende voltages meten en luisteren. Hoger voltage geeft een lagere Q. Wie weet kan ik daar wat mee.
nieuwe meting added mass.JPG
Plaats reactie