Pagina 1 van 2

Menig over ontwerp

Geplaatst: vr 25 apr 2025, 18:34
door shovel
Beste allen,

Ik ben jaren in het bezit geweest van een 4 tal Db technologies DVA S30 maar ik heb deze moeten weg doen omdat ik op mezelf ging wonen.
Nou gebruikte ik ze eigenlijk alleen voor eigen feestjes (2 keer per jaar) alleen nou heb ik dus geen subwoofers meer en nog wel een paar topjes en er komen van de zomer weer 2 feesten aan van tussen de 100 en 200 mensen dus ik dacht misschien is het een goed idee om iets zelf te bouwen.
Omdat ik er niet zo veel verstand van heb dat ik dat allemaal zelf kan uitrekenen dacht ik dat een bestaand plan wel interessant zou zijn.
Nou vind ik zelf het geluid wat de DVA S30 produceerde erg goed en hoop ik een beetje het zelfde te bereiken alleen wil ik liever maar 2 sub kasten bouwen vanwege de ruimte die ze innemen.

Ik dacht zelf aan het 1ste ontwerp omdat het met 1 kast per kant ongeveer net zo veel conus oppervlak heeft als 2 dubbel 18 inch subwoofers die ik eerst had

Nou heb ik een 3 tal ontwerpen gevonden die me wel interessant lijken.
Optie 1
https://www.precision-devices.com/wp-co ... 141123.pdf
Optie 2
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... y5wZGYiXV0
Optie 3
https://www.eighteensound.it/media/W1si ... C5wZGYiXV0

Nou ben ik benieuwd naar jullie mening over deze ontwerpen en of jullie mij iets heel anders aan raden. Ik sta open voor suggesties.
Ik heb op dit moment een UCD 2k zelfbouw versterker om de subs aan te sturen.

Alvast bedankt voor je input

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: za 26 apr 2025, 19:36
door Walt
Die dubbel 24 inch is wel echt enorm lomp. Misschien wat saai maar 1 of 2 enkele 18 inch reflex per kant is wel veel flexibeler in te zetten.

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 2:30
door shovel
Ik snap wat je bedoelt. Maar het formaat en het flexibel inzetten zijn juist allebei dingen die ik niet nodig heb. Ik gebruik ze zeg maar 2 keer per jaar en daarna komen ze weer in de berging te staan.

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 9:32
door Walt
Had je al naar de prijs van zo’n 24 inch PD woofer gekeken?

Zou dan eerder voor 2e hands van bekend merkt gaan, standaard 2x18 bin.

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 18:26
door shovel
Daar heb ik inderdaad na gekeken. Maar als ik een set tweedehands koop dan heb ik geen ontwerp vandaar deze keuze

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 19:19
door Walt
Ik begrijp je niet, koop gewoon een tweedehands compleet setje van twee dubbel 18 bins van een bekend merk.

Als je die 2x24 inch kasten compleet nieuw moet opbouwen met nieuwe drivers, zal je schrikken hoe duur dat wordt, daar koop je makkelijk 8x dubbel 18 kast voor tweedehands goed merk.

Groetjes Walter

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 20:38
door shovel
Schrikken van de prijs doe ik niet want ik heb dat al uitgerekend wat het me ongeveer zou kosten.
Maar er zijn ook mensen die het leuk vinden om iets zelf te bouwen en daarom zo iets willen doen.

Maar ik zal naar je advies luisteren en is rond gaan kijken wat er te koop staat.
Ik had je eerdere antwoord niet helemaal goed begrepen vandaar mijn antwoord wat niet helemaal strookte met jou antwoord

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 21:52
door beijert
Yep, dat is het hele idee van zelf bouwen. En dan kan natuurlijk ook met tweedehands onderdelen, maar je doet het omdat je iets wil bouwen/ontwerpen. Niet omdat het goedkoper gaat zijn.

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 27 apr 2025, 22:43
door Walt
Als je het leuk vind om die 2x24 te bouwen, en het geld en tijd ervoor hebt, gelijk doen! Zo’n bruut project hebben we hier nog niet eerder gezien denk ik…

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 19:04
door Chocomel
Bij een subwoofer moet je een afweging maken tussen grootte, diepgang en rendement. Bij optie 1 en 3 ligt de nadruk op hard, optie 2 gaat dieper.

Nog eentje, iets kleiner: de SkHorn met 2x 18". Ook een uitdaging om te bouwen.

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 17:11
door shovel
Bedankt voor je reactie

We gaan toch voor ontwerp 2. ik heb de drivers besteld en ben bezig met het hout plan uit te werken
Schermafbeelding 2025-05-04 122510.jpg
Schermafbeelding 2025-05-04 171328.jpg

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: za 17 mei 2025, 14:14
door shovel
Het begin is gemaakt.
Alle kleine planken zijn opmaat.
De grote planken hoop ik van de week ‘s avonds af te kunnen maken.
De planken waar de drivers in komen worden van aluminium gemaakt dus deze staan niet op de foto
Ook de drivers zijn binnen en de overige onderdelen.
Ben alleen nog op zoek naar mooie grote rubber voeten voor onder de subwoofer

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: za 17 mei 2025, 16:11
door architect
lekker bezig :)

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 18 mei 2025, 8:06
door Walt
Dat ziet er profi uit, cnc laten frezen?

Heeft Penn niks geschikts voor je?

https://www.penn-elcom.com/nl/flight-ca ... ubber-feet

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: zo 18 mei 2025, 11:12
door shovel
Dankjewel voor jullie reactie.

Bedankt voor de link ik zal is even kijken.
Het liefste heb ik iets zoals onderstaande foto
Heb ik zelf gefreesd. Ik heb er niet echt geschikte machines voor maar het werkt wel

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 20:36
door shovel
Weer wat verder gekomen vandaag
De zijpanelen zijn ook klaar

Ik heb overigens al een leverancier gevonden voor de rubbers voeten

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 20:51
door Walt
Ben niet zo’n fan van die grepen, kans op ratelen…

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 21:02
door shovel
We gaan het zien. Er zit een behoorlijk sterke veer in die hem terug duwt

Achterwanden zijn ook klaar

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: di 20 mei 2025, 15:00
door wouter
Walt schreef: ma 19 mei 2025, 20:51
Ben niet zo’n fan van die grepen, kans op ratelen…
Met een 2x8" krijgen wij die al aan het ratelen. Groter probleem is dat ze door de kleine greepdiameter pijnlijk tillen bij een zwaardere kast.
Daarom gebruik ik altijd graag deze: viewtopic.php?p=1985266#p1985266

Verder tof om te zien dat je lekker bezig bent.

Ik had laatst een verzoek voor 2x21 of 2x24" subkasten. Ik heb dat afgewezen, dat is gewoon niet te doen qua materiaalformaat/bouw etc. Dus dat is opgedeeld in stackbare 21" kasten met RCF LX21451 maar uiteindelijk is de opdracht (nog) niet doorgezet - wel een mooi ontwerp voor gemaakt :rock:

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: di 20 mei 2025, 20:52
door shovel
Bedankt voor je reactie.
Ik ken de handvaten en ik had deze ook liever gehad maar ik was bang dat ik het ontwerp dan te veel aan moest passen.
Vandaar deze keuze. En voor het eigen gebruik zal ik de handvaten toch niet vaak gebruiken.
Vanavond bezig met de laatste platen

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: wo 21 mei 2025, 20:58
door shovel
Alle platen zijn nou af.
Nou ligt het project nog een weekje stil.
Dan gaan we hem eind volgende week als het goed is in mekaar zetten

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: za 31 mei 2025, 13:10
door shovel
De eerste zit in mekaar.
Komen nog profielen op de hoeken en dan nog afwerken

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 21:48
door shovel
Vanavond nummer 2 afgemaakt tot het zelfde punt als die andere
Hierna gaan ze naar huis om te verfen en de hoeklijnen er op te zetten. En dan komt het leukste het testen
Nog een foto daar licht hij op een euro pallet

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 21:56
door beijert
Heel gaaf met aluminium :goeie:

Re: Menig over ontwerp

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 22:29
door Barry2001
Ja vind het ook wat hebben, mooi gedaan!