Mijn Primare I20 gaat langzaam aan. Als ik de voeding aanzet duurt het een aantal minuten voordat de relais voor de luidspreker uitgangen inschakelen. En dan vallen ze in eerste instantie ook nog af en komen weer bij.
Er zit eigenlijk niet zo heel veel tussen de voedingsspanning en de aansturing van de relais. Relais zullen er in zitten om belasting van de circuits te voorkomen als deze er nog niet helemaal klaar voor zijn.
Nu gebruikte ik de versterker de laatste jaren maar weinig, en toen ik de versterker we vaak gebruikte stond die alleen uit met de afstandsbediening, maar ik kan mij niet herinneren dat de versterker zo traag was.
Zou dit opgelost worden met nieuwe condensatoren in de voeding, of is de versterker nog wat te jong (20-25 jaar) voor een recap en moet ik het probleem ergens anders zoeken??
Voor condensatoren zou het mooi zijn om weer dezelfde erin te stoppen (Rubicon 10.000uF MXR 105C 63V), maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ik vond wel Mundorf MLG063-10000. Ik moet nog controleren of de steek hetzelfde is, maar het zou ook een mooie optie zijn. Mundorf is wel prijzig (E25 per stuk), en kennelijk vond Primare ooit Rubicon goed genoeg.
Is Mundorf aan te bevelen of voegt het weinig toe?
Als ik met een voltmeter meet, dan zien de spanningen er overigens wel goed uit, gewoon de dc waarden uit de tekening. Natuurlijk heb ik ook een scope, maar daar zijn de condensatoren zeker van stuk (moet ik nog een keer vervangen).
Recap primare I20
Moderator: Beheerdersteam
Recap primare I20
- Bijlagen
-
- hfe_primare_a20_mk2_service_en.pdf
- (295.93 KiB) 63 keer gedownload
Re: Recap primare I20
Hmmm. persoonlijk ben ik van mening dat er niet echt een relatie is tussen het langzame inschakelen van de relais is, en de conditie waarin de voedingselco's zich bevinden.
Ik denk eerder dat je eens kritisch naar de schakeling moet kijken die de (uitgangs) relais aansturen :
De ervaring leert, en het is algemeen bekend dat juist kleine elco's eerder het loodje leggen dan grote voedingselco's.
Hier is te zien dat het merendeel van de kleine elco's dicht bij koelblokken zitten, warmte is niet echt bevorderlijk voor de leeftijd van die kleintjes.
Er zitten twee elco's in beveiligings schakeling, die zouden verdacht kunnen zijn.
Een goede RCL meter kost net zoveel als een nieuwe versterker, maar met zo een als deze krijg je een heel behoorlijke indicatie :
https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... ry_from%3A
(of als je dat te goedkoop lijkt staat hier ook wel wat leuks tussen :
https://www.eleshop.nl/testen-meten/lcr ... =price&p=1 )
Ik denk eerder dat je eens kritisch naar de schakeling moet kijken die de (uitgangs) relais aansturen :
De ervaring leert, en het is algemeen bekend dat juist kleine elco's eerder het loodje leggen dan grote voedingselco's.
Hier is te zien dat het merendeel van de kleine elco's dicht bij koelblokken zitten, warmte is niet echt bevorderlijk voor de leeftijd van die kleintjes.
Er zitten twee elco's in beveiligings schakeling, die zouden verdacht kunnen zijn.
Een goede RCL meter kost net zoveel als een nieuwe versterker, maar met zo een als deze krijg je een heel behoorlijke indicatie :
https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... ry_from%3A
(of als je dat te goedkoop lijkt staat hier ook wel wat leuks tussen :
https://www.eleshop.nl/testen-meten/lcr ... =price&p=1 )
Re: Recap primare I20
Ha Ray5150,
Dat lijkt mij een goed idee, eerst de kleine elco's controleren! De groene weerstanden worden best warm.
Het is mij een beetje onduidelijk hoe het nu zit met het verouderen van elco's. Ik dacht dat het vooral de grote waren die een beperkte levensduur zouden hebben omdat die door hun positie in de voeding altijd hun werk moeten doen. Een levensduur van 20 jaar is overigens ook nog best redelijk, maar ik heb veel spul staan dat veel ouder is en nog gewoon werkt (niet alles overigens).
Ik heb overigens nog een multimeter met C functie liggen, dus dat komt goed.
Het zal nog even duren maar ik la weten hoe het afloopt.
Dat lijkt mij een goed idee, eerst de kleine elco's controleren! De groene weerstanden worden best warm.
Het is mij een beetje onduidelijk hoe het nu zit met het verouderen van elco's. Ik dacht dat het vooral de grote waren die een beperkte levensduur zouden hebben omdat die door hun positie in de voeding altijd hun werk moeten doen. Een levensduur van 20 jaar is overigens ook nog best redelijk, maar ik heb veel spul staan dat veel ouder is en nog gewoon werkt (niet alles overigens).
Ik heb overigens nog een multimeter met C functie liggen, dus dat komt goed.
Het zal nog even duren maar ik la weten hoe het afloopt.
Re: Recap primare I20
Apart ontwerp dit, ze dachten zeker, laten we alles eens anders doen
Ze durven wel, zonder emitter weerstanden in de eindtrap.
Ik zou zeker niet blind condensatoren gaan vervangen. De internet hype van een recap moet en lost alles op blijft helaas hardnekkig rondwaren, maar is grote onzin. 20 jaar zegt ook niet zo veel. Ik heb versterkers uit de jaren 70 onder handen gehad waarvan alle elco's nog 100% waren. Beter gaan meten wat er gebeurt in de inschakelfase en gericht werken.
Het hoeft ook niet in de (ietwat ingewikkeld opgezette) inschakelvertraging te zitten. Ik verwacht eerder dat de eindtrap zich niet gelijk goed instelt en de beveiliging daarom even actief blijft. De eindtrap wordt deels gevoed uit een gereguleerde +/-40V, die ze maken met een spanningsverdubbelaar. Dat is echt zoiets waar het gauw misgaat. De serie condensatoren daar hebben het zwaar. En ze hebben kwistig met zeners gestrooid, die willen ook wel eens raar gaan doen. Meten is weten.
Ik zou zeker niet blind condensatoren gaan vervangen. De internet hype van een recap moet en lost alles op blijft helaas hardnekkig rondwaren, maar is grote onzin. 20 jaar zegt ook niet zo veel. Ik heb versterkers uit de jaren 70 onder handen gehad waarvan alle elco's nog 100% waren. Beter gaan meten wat er gebeurt in de inschakelfase en gericht werken.
Het hoeft ook niet in de (ietwat ingewikkeld opgezette) inschakelvertraging te zitten. Ik verwacht eerder dat de eindtrap zich niet gelijk goed instelt en de beveiliging daarom even actief blijft. De eindtrap wordt deels gevoed uit een gereguleerde +/-40V, die ze maken met een spanningsverdubbelaar. Dat is echt zoiets waar het gauw misgaat. De serie condensatoren daar hebben het zwaar. En ze hebben kwistig met zeners gestrooid, die willen ook wel eens raar gaan doen. Meten is weten.
Re: Recap primare I20
Meten is in ieder geval de mooiste aanpak. Probleem is echter dat dankzij smd het best lastig is om de punten uit het schema te vinden. Componenten vervangen is eigenlijk simpeler. Ik het de print vandaag uit de versterker gehaald. Dan kan ik er net wat beter bij. Ik zal nog eens een poging doen om te meten.
Als ik de print bekijk dan is het wel een beetje warm geworden bij de grote transistoren die tegen de koelprofielen zitten.
Zijn de serie condensatoren de grote 10000uF condensatoren?
De Primare versterker werd ooit aanbevolen toen ik Marantz wilde kopen. Zou beter bij het soort muziek passen wat ik luisterde. Ik had toen Philips FR951 en de Primare klonk veel frisser. De Philips zette je na een tijdje uit, naar de Primare blijf je luisteren.
Als ik de print bekijk dan is het wel een beetje warm geworden bij de grote transistoren die tegen de koelprofielen zitten.
Zijn de serie condensatoren de grote 10000uF condensatoren?
De Primare versterker werd ooit aanbevolen toen ik Marantz wilde kopen. Zou beter bij het soort muziek passen wat ik luisterde. Ik had toen Philips FR951 en de Primare klonk veel frisser. De Philips zette je na een tijdje uit, naar de Primare blijf je luisteren.
Re: Recap primare I20
De spanningsverdubbelaar zit helemaal rechtsboven in het schema. C22-23-24-26 en alles daar om heen. Maar begin gewoon eens alle voeding spanningen te meten direct na het inschakelen, en controleer op dc op de versterker uitgangen (voor de relais). Hagel schieten uit het onderdelen kanon zonder te weten wat er aan de hand is levert maar zelden resultaat op, kost veel geld en introduceert mogelijke nieuwe problemen die het foutzoeken alleen maar ingewikkelder maken.
Dat het heet is geworden rondom de eindtrap wil ik wel geloven. Zonder emitter weerstanden bij de eindtransistoren is het haast onmogelijk om de boel thermisch goed stabiel te houden. Ze doen dat waarschijnlijk omdat het in theorie kleinere vervorming kan opleveren maar da's echt marginaal. NAD heeft dat ook eens geprobeerd lang geleden, maar daarin zaten nog de oorspronkelijke hometaxiaal gemaakte 2N3055's die van zichzelf een wat hogere intrinsieke Re hadden. Als je die vervangt door nieuwere (die epitaxiaal zijn) moet je alsnog emitter weerstanden toevoegen anders gaat het gegarandeerd mis. Maar ook met de originele was een feestje vaak genoeg om de boel thermisch aan de haal te laten gaan met een uitgebrande eindtrap tot gevolg.
Het gaat hier al jaren goed gelukkig en ze zullen wel weten wat ze doen, maar ik zou beter slapen met een paar 0,22ohm/5W weerstandjes erin
Edit controleer ook goed op slechte of losgekomen soldeer verbindingen, vooral waar het heet is geweest en waar mechanisch belaste of zware componenten zitten.
Dat het heet is geworden rondom de eindtrap wil ik wel geloven. Zonder emitter weerstanden bij de eindtransistoren is het haast onmogelijk om de boel thermisch goed stabiel te houden. Ze doen dat waarschijnlijk omdat het in theorie kleinere vervorming kan opleveren maar da's echt marginaal. NAD heeft dat ook eens geprobeerd lang geleden, maar daarin zaten nog de oorspronkelijke hometaxiaal gemaakte 2N3055's die van zichzelf een wat hogere intrinsieke Re hadden. Als je die vervangt door nieuwere (die epitaxiaal zijn) moet je alsnog emitter weerstanden toevoegen anders gaat het gegarandeerd mis. Maar ook met de originele was een feestje vaak genoeg om de boel thermisch aan de haal te laten gaan met een uitgebrande eindtrap tot gevolg.
Het gaat hier al jaren goed gelukkig en ze zullen wel weten wat ze doen, maar ik zou beter slapen met een paar 0,22ohm/5W weerstandjes erin
Edit controleer ook goed op slechte of losgekomen soldeer verbindingen, vooral waar het heet is geweest en waar mechanisch belaste of zware componenten zitten.
