REL Quake MK1 - Doorgebrande weerstand waarde gezocht

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Pullens

REL Quake MK1 - Doorgebrande weerstand waarde gezocht

Bericht door Pullens »

Beste forumleden,

Ik ben Ferdy en begin steeds meer en meer in deze hobby te rollen. Zonder in details te treden; mijn persoonlijke situatie is nogal veranderd en daardoor ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws om me mee bezig te houden. Vooral de oudere spullen hebben mijn interesse merk ik. Dit is m'n eerste post hier dus hopelijk in het juiste onderwerp etc. De zoekfunctie leverde in ieder geval niets op (naar mijn weten).

Ik heb een REL Quake MK1 op de kop kunnen tikken voor €10. Foam helemaal vergaan maar verder leek er niks mis, ook niet met het versterkergedeelte zo op het oog. Na het aansluiten speelde de sub prima, en was ook prima in te stellen. Waarschijnlijk ging het mis bij een poging de sub aan te sluiten via de high-level speakon ingang. Ik heb twee monoblocks en las later dat REL dat afraad, omdat er anders iets stuk zou kunnen gaan :lol: Wellicht niet zo slim, wel de manier waarop je het snelst leert.

Na wat 'magic smoke' en het snel afkoppelen van de sub (maar altijd te laat natuurlijk) bleek dat de weerstand bij de Speakon ingang zichtbaar verbrand was. Zie bijlagen. Ik kan daar alleen een gouden band, en naar wat ik dénk twee zwarte kleurbanden op zien. Maar dat kan net zo goed iets anders zijn.

Ik heb online geen schema's kunnen vinden van dit versterker circuit, en verder ook geen afbeeldingen van de pcb zodat ik de juiste waarde kan aflezen. Weet iemand misschien wat de waarde moet zijn van deze weerstand? Of heeft iemand dezelfde sub en kan diegene misschien een foto maken van de printplaat?

Alle online adviezen over het reverse-engineeren van een weerstand waarde van een doorgebrande weerstand kwamen mij nogal dubieus over. Als ik de weerstand zo doormeet kom ik op 10Ω of 9.9Ω uit.

Alle hulp is welkom!
Bijlagen
image4.png
De verbrande weerstand
De verbrande weerstand
De verbrande weerstand, iets dichterbij :)
De verbrande weerstand, iets dichterbij :)
Het resultaat van m'n re-foam en re-coat inspanningen
Het resultaat van m'n re-foam en re-coat inspanningen
De weerstand zit normaal op de plek van het groene rechthoekje links boven in de afbeelding
De weerstand zit normaal op de plek van het groene rechthoekje links boven in de afbeelding
9.9Ω of 10Ω op de DMM
9.9Ω of 10Ω op de DMM
Shadow

Re: REL Quake MK1 - Doorgebrande weerstand waarde gezocht

Bericht door Shadow »

Als ik het goed zie is het zwart-bruin-zwart met goud op tolerantie wat neer komt op 10 Ohm en 5% tolerantie, je meting klopt dan ook.
jvenema

Bericht door jvenema »

Zwart bruin zwart (+ goud). Is een rare combinatie en zal niet 10 Ohm zijn volgens de kleur code tabellen maar 1 Ohm, maar 1 Ohm geef je meestal weer door bruin, zwart en dan goud plus nog een keer goud (of iets anders) voor de tolerantie.
Als ik kijk dan lijkt de eerste bruin te zijn, dan iets wat ik niet kan zien en dan zwart. Dit klopt wel met gebruiikelijke kleur codes.
Met een gebruikelijke E reeks, kan de tweede niet alles zijn. Dit kan zwart zijn, rood, groen of grijs.
De weerstand waarde kan dan 10, 12, 15 of 18 ohm zijn, afhankelijk wat de kleur van de middelste was. De weerstand is wat groter en was een 2 of 5 watt versie. Ik zou dan voor de zekerheid een 5 watt versie pakken, voor de zekerheid.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welkom op t forum Ferdy
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”