Ik ben Ferdy en begin steeds meer en meer in deze hobby te rollen. Zonder in details te treden; mijn persoonlijke situatie is nogal veranderd en daardoor ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws om me mee bezig te houden. Vooral de oudere spullen hebben mijn interesse merk ik. Dit is m'n eerste post hier dus hopelijk in het juiste onderwerp etc. De zoekfunctie leverde in ieder geval niets op (naar mijn weten).
Ik heb een REL Quake MK1 op de kop kunnen tikken voor €10. Foam helemaal vergaan maar verder leek er niks mis, ook niet met het versterkergedeelte zo op het oog. Na het aansluiten speelde de sub prima, en was ook prima in te stellen. Waarschijnlijk ging het mis bij een poging de sub aan te sluiten via de high-level speakon ingang. Ik heb twee monoblocks en las later dat REL dat afraad, omdat er anders iets stuk zou kunnen gaan
Na wat 'magic smoke' en het snel afkoppelen van de sub (maar altijd te laat natuurlijk) bleek dat de weerstand bij de Speakon ingang zichtbaar verbrand was. Zie bijlagen. Ik kan daar alleen een gouden band, en naar wat ik dénk twee zwarte kleurbanden op zien. Maar dat kan net zo goed iets anders zijn.
Ik heb online geen schema's kunnen vinden van dit versterker circuit, en verder ook geen afbeeldingen van de pcb zodat ik de juiste waarde kan aflezen. Weet iemand misschien wat de waarde moet zijn van deze weerstand? Of heeft iemand dezelfde sub en kan diegene misschien een foto maken van de printplaat?
Alle online adviezen over het reverse-engineeren van een weerstand waarde van een doorgebrande weerstand kwamen mij nogal dubieus over. Als ik de weerstand zo doormeet kom ik op 10Ω of 9.9Ω uit.
Alle hulp is welkom!