Pagina 1 van 1

el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 12:54
door edminus
Een poosje geleden had ik zin om wat te spelen en heb ik een printje en wat trafo's gekocht om een klein versterkertje te maken
Toen het klaar was speelde het maar wel met een brom
Ik ben toen wel wat bezig geweest om dit er uit te krijgen maar ik kom er niet uit :(
Het geluid is niet afhankelijk van het volume en is direct weg als ik de spanning er af haal
Iemand een idee wat het zou kunnen veroorzaken??

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 13:06
door douwebakker
Ook als je het stuurbuisje er af haalt?

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 13:32
door edminus
Ik heb het buisje er uit gehaald maar de brom blijft

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 15:12
door douwebakker
Dan is waarschijnlijk je voedingspanning onvoldoende afgevlakt.

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 17:52
door edminus
Hallo Douwe,
Bedoel je dan dat de gelijkrichting niet goed genoeg is of meer dat er een choke bij moet?

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 19:21
door douwebakker
Misschien moet je het zoeken rond de emitter volger in de voeding.

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: ma 24 feb 2025, 19:28
door 90000006
Merkwaardig ontwerp. Als D1 toevallig een wat lage doorlaat spanning heeft ten opzichte van de BE overgang in Q1, kan deze niets meer doen. Ontwerp is daarmee sterk afhankelijk van toleranties in parameters die enorm kunnen variëren. Dat noem je ook wel een slecht ontwerp.

Edit is dit niet gewoon een fout in het schema? Zou logischer zijn als D1 andersom zit.

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: do 27 feb 2025, 17:24
door Piet1950
D1 zou inderdaad omgedraaid moeten worden.
En wat is de waarde van de omrande weerstanden in het schema? Als de spanning op de basis te hoog is, werkt de onderdrukking door de emitter volger onvoldoende, of helemaal niet.

Piet
Schema.png
Schema.png (104.96 KiB) 213 keer bekeken

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: do 27 feb 2025, 21:38
door edminus
Dank voor de reacties!
We hebben hier wat mensen te logeren op het moment dus gaat het even duren maar ik ga er zeker naar kijken! O:)

Re: el34 printje met een brom

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 7:39
door RobertD
Zit de gloeispanning wel ergens aan massa?