Hoi, mijn eerste post op dit forum.
Ik heb twee stuks 24W100 woofers overkregen uit een nalatenschap van een vriend. We hebben daar in de jaren 80 samen speakers mee gebouwd. De mijne heb ik ooit weggedaan en hij is er ook mee aan het knutselen geweest.
De woofers wil ik weer in ere herstellen: er komt een nieuwe foamrand op (die heb ik al binnen), want die was compleet vergaan.
Maar aan de achterkant zit in de spreekspoel (voice coil) een soort ventilatiegat waar ook schuim in zit. Dit valt al uit elkaar als je ernaar kijkt, dus dit moet ook vervangen worden. Ik kan echter nergens op internet hier iets over vinden.
Kan ik hier willekeurig schuim in plaatsen? Een beetje open celstructuur? Ik las wel iets over een stuk wol, maar dat is ook weer zo wat.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en heeft wat tips voor mij?
Dank!
Ken
Dynaudio 24W100 repair
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dynaudio 24W100 repair
Bij mijn 15w75 van de Dynaudio Gemini’s was het ook vergaan maar ,welk doel het dient?
Ik heb het weggelaten , volgens mij doet het niets !
Ik heb het weggelaten , volgens mij doet het niets !
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dynaudio 24W100 repair
Lijkt me een bescherming, dat er geen troep in het magneet systeem en de spreekspoel komt.
Wat ik wel gezien heb is dat er gewoon een stukje speakerfoam in gestopt wordt
Als ik de diameter weet kan ik wel wat voor je lasersnijden uit 10mm zwart foam en in een enveloppe versturen. Het originele spul is nog meer open, maar dat heb ik niet liggen.
Wat ik wel gezien heb is dat er gewoon een stukje speakerfoam in gestopt wordt
Als ik de diameter weet kan ik wel wat voor je lasersnijden uit 10mm zwart foam en in een enveloppe versturen. Het originele spul is nog meer open, maar dat heb ik niet liggen.
Re: Dynaudio 24W100 repair
Is gewoon stof en spinnen bescherming. Doet verder niets. Je kunt ook achter op de magneet een stukje horrengaas o.i.d. lijmen over het gat. Of simpelweg weg laten.
Re: Dynaudio 24W100 repair
Dank voor jullie reacties! Ik dacht dat het nog een soort van dempende werking zou hebben, maar als het functioneel niks toevoegd, pulk ik de restanten eruit en monteer er een gaasje over ofzo. 
Re: Dynaudio 24W100 repair
Dank je Wouter! Ik ga er eerdaags weer mee aan de slag en als ik besluit er toch een stukje foam in te doen dan kom ik wel even bij je terug. Top!wouter schreef: ↑do 20 feb 2025, 9:25Lijkt me een bescherming, dat er geen troep in het magneet systeem en de spreekspoel komt.
Wat ik wel gezien heb is dat er gewoon een stukje speakerfoam in gestopt wordt
Als ik de diameter weet kan ik wel wat voor je lasersnijden uit 10mm zwart foam en in een enveloppe versturen. Het originele spul is nog meer open, maar dat heb ik niet liggen.
