Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Geplaatst: di 11 feb 2025, 20:03
Op de luisterdag in Hengelo mijn laatste project meegenomen. Een 2 maal 400Watt class D versterker met buizen ingangstrap.
Deze amp is ontstaan als spin off van de gebalanceerde buizen preamp beschreven op Diyaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7027789
Foto van Diyaudio lid Jasper84.
Als fan van buizen moet er altijd wel 1 buis in mijn audiolijn zitten. De goedkoopste/makkelijkste manier is om dit op lijnniveau te doen. Bijvoorbeeld in een voorversterker of ingangbuffer van een versterker. Voorversterken doe ik niet meer, alleen volume potmeter en bron keuze. Dus de ingang van een class D versterker module is een mooie kandidaat. Deze ingang heeft voor maximale uitsturing een signaal tussen de 8 a 10Vrms nodig. Heel veel bronnen leveren ongebalanceerd(RCA) ongeveer 1Vrms. Dus een versterking van 9 maal is gewenst.
Verder heeft de Purifi 1et400a een lage ingangsimpedantie(2k2) en vraagt dus 4ma bij volle uitsturing.
Als versterker topologie heb ik voor een buizen MU-volger gekozen, deze heeft bijna de volle versterking van de gebruikte buis en kan met behulp van feedback worden aangepast(naar 9x) wat op zijn beurt weer de uitgang impedantie van deze trap naar beneden brengt. Dit maakt het aansturen van de 2k2 ingangsimpedantie weer makkelijker. Verder heeft deze Mu-volger een goede voeding storing onderdrukking(PSRR)(40db).
Het schema is voor twee kanalen, heeft de connectoren voor gebruik van de Hypex 1200SMPS400 voeding. Maakt gebruik van Amp on en remote on signalen van deze voeding, dit om plop loos aan en uit te schakelen. Hierbij helpt ook de inschakel vertraging(15 sec) rondom T1. Tijdens het opwarmen van de buis houd de vertraging de ingang van de 1et400a kortgesloten naar massa. Na 15 sec verbreekt de kortsluiting en krijgt de 1et400a het signaal amp on, waarna deze na 1 sec aangaat en dit meld door het oplichten van D2 en 3.
Ik gebruik een smps van aliexpress deze levert 265V(min 0,05mA) en 6,3V(min 2A). Maar los gaan op een eigen ontwerp kan ook.
De 36pin connector is moeilijk verkrijgbaar, ik koop altijd een grotere b.v. 40 pin en knip er 4 pin vanaf.
Hieronder de gerberfiles om zelf de print te bestellen.
Deze amp is ontstaan als spin off van de gebalanceerde buizen preamp beschreven op Diyaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7027789
Foto van Diyaudio lid Jasper84.
Als fan van buizen moet er altijd wel 1 buis in mijn audiolijn zitten. De goedkoopste/makkelijkste manier is om dit op lijnniveau te doen. Bijvoorbeeld in een voorversterker of ingangbuffer van een versterker. Voorversterken doe ik niet meer, alleen volume potmeter en bron keuze. Dus de ingang van een class D versterker module is een mooie kandidaat. Deze ingang heeft voor maximale uitsturing een signaal tussen de 8 a 10Vrms nodig. Heel veel bronnen leveren ongebalanceerd(RCA) ongeveer 1Vrms. Dus een versterking van 9 maal is gewenst.
Verder heeft de Purifi 1et400a een lage ingangsimpedantie(2k2) en vraagt dus 4ma bij volle uitsturing.
Als versterker topologie heb ik voor een buizen MU-volger gekozen, deze heeft bijna de volle versterking van de gebruikte buis en kan met behulp van feedback worden aangepast(naar 9x) wat op zijn beurt weer de uitgang impedantie van deze trap naar beneden brengt. Dit maakt het aansturen van de 2k2 ingangsimpedantie weer makkelijker. Verder heeft deze Mu-volger een goede voeding storing onderdrukking(PSRR)(40db).
Het schema is voor twee kanalen, heeft de connectoren voor gebruik van de Hypex 1200SMPS400 voeding. Maakt gebruik van Amp on en remote on signalen van deze voeding, dit om plop loos aan en uit te schakelen. Hierbij helpt ook de inschakel vertraging(15 sec) rondom T1. Tijdens het opwarmen van de buis houd de vertraging de ingang van de 1et400a kortgesloten naar massa. Na 15 sec verbreekt de kortsluiting en krijgt de 1et400a het signaal amp on, waarna deze na 1 sec aangaat en dit meld door het oplichten van D2 en 3.
Ik gebruik een smps van aliexpress deze levert 265V(min 0,05mA) en 6,3V(min 2A). Maar los gaan op een eigen ontwerp kan ook.
De 36pin connector is moeilijk verkrijgbaar, ik koop altijd een grotere b.v. 40 pin en knip er 4 pin vanaf.
Hieronder de gerberfiles om zelf de print te bestellen.