Pagina 1 van 2

Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: di 07 jan 2025, 14:37
door Vhond
Iemand suggesties mbt het vervangen van componenten van een Bryston BP25

https://archive.org/details/bryston_BP25_SCHEMATICS
bryston_bp25.jpg

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: di 07 jan 2025, 14:57
door Shadow
Wat wil je precies veranderen? Ik weet niet hoe oud het apparaat is? Misschien eens beginnen met een recap?

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: di 07 jan 2025, 15:37
door ray5150
Volgens het schema rond de eeuwwisseling, dus een jaar of 25 oud ongeveer.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: di 07 jan 2025, 16:33
door 90000006
Die axiale blauwe Philips elco's zijn tamelijk berucht. Daar zou ik er eens een paar van nameten om te beginnen. Heb je een capaciteits/esr meter?

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: di 07 jan 2025, 20:26
door richard
ray5150 schreef: di 07 jan 2025, 15:37
Volgens het schema rond de eeuwwisseling, dus een jaar of 25 oud ongeveer.
Net vijf jaar buiten de garantie.

Als er niets aan mankeert zou ik er zelf niet aan beginnen. Behoorlijk degelijk gebouwd. (heb zelf een BP20)
Maar als je toch aan de gang gaat, ben ik wel geïnteresseerd in een verslagje.
Zit die van jou nog met Robertson schroeven in elkaar?

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 8:36
door Vhond
90000006 schreef: di 07 jan 2025, 16:33
Die axiale blauwe Philips elco's zijn tamelijk berucht. Daar zou ik er eens een paar van nameten om te beginnen. Heb je een capaciteits/esr meter?
Die 'verdenk' ik ook van vermindering, (heb geen capaciteits/esr meter).

Ik heb het idee dat de klank, naarmate deze voorversterker langer wat langer aanstaat, (dagen) wat minder gedefinieerd wordt dan als deze versterker net aanstaat.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 8:39
door Vhond
Shadow schreef: di 07 jan 2025, 14:57
Wat wil je precies veranderen? Ik weet niet hoe oud het apparaat is? Misschien eens beginnen met een recap?
Ja, zit ook aan een recap te enkelen, maar ben op zoek naar de meest zinvolle (zonder dat ik het hele apparaat opnieuw hoef te voorzien van nieuwe transistoren, elco's en andere condensatoren).

Misschien ook wel in de externe voeding?

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 8:40
door Vhond
richard schreef: di 07 jan 2025, 20:26
ray5150 schreef: di 07 jan 2025, 15:37
Volgens het schema rond de eeuwwisseling, dus een jaar of 25 oud ongeveer.
Net vijf jaar buiten de garantie.

Als er niets aan mankeert zou ik er zelf niet aan beginnen. Behoorlijk degelijk gebouwd. (heb zelf een BP20)
Maar als je toch aan de gang gaat, ben ik wel geïnteresseerd in een verslagje.
Zit die van jou nog met Robertson schroeven in elkaar?
Ik geloof ook niet dat het beroerd gebouwd is, alleen heb ik het idee dat er bepaalde componenten aan het degenereren zijn.

En inderdaad met die uitzonderlijke schroefjes. Heb gisteren maar een apart SQ2 bitje ervoor gekocht om er in te kunnen komen...

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 8:52
door ray5150
Waarom zou je in godsnaam transistoren in een (goed) werkend apparaat gaan vervangen ?
Het zou inderdaad verstandig kunnen zijn eens kritisch naar de blauwe axiale Philips te kijken. (capaciteit en ESR meten)
De bruine elco's zijn volgens mij Nippon Chemicon, en niks mis mee, en die blauwe potten van BC, staan ook goed bekend.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 9:10
door Pjotr
Idd Ray, de spijker op zijn kop: Doen wat nodig is! Kijk daar eerst eens naar. Voor zover ik kan zien zijn alleen die blauwe Philips elco's notoir verdacht. Maar dat zijn axiale elco's en zijn niet makkelijk meer verkrijgbaar. Vervangen voor NOS blauwe Philipsen heeft weinig zin. Die zijn dan net zo goed verouderd.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 9:15
door 90000006
+1.
Investeer in een metertje (Peak esr70, maar ook zo'n ali componenten testertje doet het prima als selectie apparaat).
Of vervang blind alle Philips axiaaltjes, kost ook de kop niet. Vooral de kleintjes zijn vaak ver heen is mijn ervaring, kom ze regelmatig tegen die nog maar een paar honderd pF capaciteit over hebben. Maar dan zijn ze meestal wel ouder dan 25 jaar.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 9:19
door Pjotr
Probleem met die blauwe Philips is is dat de afdichting gewoon slecht is. Menig exemplaar is binnen 10 jaar al uitgedroogd en hemelen. Vandaar dat NOS Philips ook geen zin heeft.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 9:28
door Barry2001
90000006 schreef: wo 08 jan 2025, 9:15
+1.
Investeer in een metertje (Peak esr70, maar ook zo'n ali componenten testertje doet het prima als selectie apparaat).
Of vervang blind alle Philips axiaaltjes, kost ook de kop niet. Vooral de kleintjes zijn vaak ver heen is mijn ervaring, kom ze regelmatig tegen die nog maar een paar honderd pF capaciteit over hebben. Maar dan zijn ze meestal wel ouder dan 25 jaar.
Heb ook dat Peak metertje, erg handig en eenvoudig ding, aanrader.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 10:05
door Vhond
ray5150 schreef: wo 08 jan 2025, 8:52
Waarom zou je in godsnaam transistoren in een (goed) werkend apparaat gaan vervangen ?
Het zou inderdaad verstandig kunnen zijn eens kritisch naar de blauwe axiale Philips te kijken. (capaciteit en ESR meten)
De bruine elco's zijn volgens mij Nippon Chemicon, en niks mis mee, en die blauwe potten van BC, staan ook goed bekend.
Ik zou het alleen in mijn eigen naam doen, maar inderdaad wil ik niet vervangen wat niet nodig is :wink:
Transistoren hebben ook wel eens een makke, maar enfin elco's staan er bekend om...

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 10:08
door Vhond
Iemand suggesties voor vervanging van de 100uF 40v axial bipolar elco's?

Het maffe vind ik dat er firma's zijn die ze zelfs helemaal achterwege laten als upgrade:

https://www.fidelityaudio.co.uk/bryston ... 5350-p.asp

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 10:34
door 90000006
Waarschijnlijk omdat dat soort clubs vooral gebakken lucht verkopen? Of mag ik dat niet zeggen...

Aanbod in axiaal is erg summier vandaag de dag. Ga in elk geval voor een bekend merk, Panasonic, Nichicon, Rubycon, Kemet, Vishay etc. Haal ze bij een vertrouwde leverancier, RS-Components, Farnell, Reichelt, Digikey etc. Niet op ebay of bij ali. Voor het overige is het niet zo spannend. Zijn waarschijnlijk maar buffer condensatoren voor de voeding.

Ik denk dat je al blij mag zijn dat je met de eis van een bekend merk iets passends vindt. Vishay maakt in elk geval nog veel axiale elco's. Je kan ook nog overwegen er radiale in te zetten, dan heb je veel meer keuze. Maar dat oogt wat minder netjes.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 11:15
door Vhond
haha, het is inderdaad wel dure lucht wat die Brit verkoopt.
Ik vermoed dat het inderdaad buffercondensatoren zijn. Misschien de externe voeding ook eens open schroeven.
Wat ik zo online vind is dat minder interessant om aan te pakken.
Bryston_MPS-1.jpg

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 11:25
door Pjotr
De Japanse Elco's zijn over het algemeen erg duurzaam. Verder zie ik nog wat druppel tantaaltjes. Die zijn of heel of stuk, is weinig tussenin. Dus als het werkt laten zitten, al horen ze alleen in de voeding en niet in de signaalweg! In de signaalweg vervang ik die ook door Panasonic FC. Die blauwe 6800uF in de voeding zijn Amerikaanse van Cornell Dubilier. Gaan doorgaans eeuwig mee, evenals de oude Mallory. Vooralsnog niets aan doen.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:13
door Vhond
@Pjotr: Voeding laat ik denk ik achterwege, maar wat zou jij kiezen voor de versterker?

Voor die blauwe Elco's?

Zelf dacht ik aan:

https://www.digikey.nl/nl/products/deta ... H4/7784543 (Elna)
https://www.digikey.nl/nl/products/deta ... AA/7427057 (Kemet)
https://www.digikey.nl/nl/products/deta ... 01/2433588 (Panasonic)
https://www.digikey.nl/nl/products/deta ... 2A/5609464 (Vishay Sprague), wel kostbaar... (zinvol bij voedingsbuffer)?

allen zijn echter niet bipolair... maar voor bipolair is er weinig keuze. Advies graag :relax:

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:26
door Pjotr
Mijn ervaring met Panasonic is dat het erg goed is en lang mee gaat. de FC serie heeft naam gemaakt in audiokringen! Maar die is al wat ouder. Als het mijn versterker zou zijn zou ik niet meer op zoek gaan naar specifiek axiale uitvoeringen en alle blauwe Philipsen vervangen voor Panasonic FC of FR. Hangt ook een beetje af van wat er direct leverbaar is. Anders kun je maanden zitten wachten. En het dan verder daar voorlopig bij laten.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:43
door Vhond
En dan wel de bipolaire versie natuurlijk ; )

Niet veel keuze dan... en Panasonic is dan geen FC of FR serie, maar ECE serie:

https://www.digikey.nl/nl/products/deta ... 01U/228298

Nichicon BP Muse wordt ook vaak genoemd, maar kan ik niet in de juiste waardes vinden...

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:50
door Shadow
Kijk eens bij EOO, die heeft soms wel eens mooie versies op voorraad liggen...

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:54
door 90000006
Waarom bipolair? Een bipolaire elco is gewoon twee stuks tegengepoold in serie in één huisje. Dat geheel heeft dus een hogere esr dan een polaire C, wat voor ontkoppeling alleen maar nadelig is. Daarbij vinden bipolaire elco's het niet zo fijn als er continu dc over staat. Zijn dus niet geschikt voor voeding ontkoppeling.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:19
door Pjotr
Yep bipolair is hier niet op zijn plaats. Muse, Silmic, en allerlei speciale "audio" condensatoren is meer marketing en voegt weinig tot niets toe t.o.v. een goede Panasonic, Nippon Chemicon, Nichicon etc. Kijk ook even bij Conrad en Reicheld.

Re: Componenten vervangen Bryston BP25

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:31
door Vhond
Weet ook niet wat de overweging van Bryston's ontwerper was om voor een bipolaire uitvoering te kiezen??
Het schema had ik al gepost:

https://archive.org/details/bryston_BP25_SCHEMATICS