SL120, SME 3009 S2 Improved, improved voor €3,-

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

TTS

SL120, SME 3009 S2 Improved, improved voor €3,-

Bericht door TTS »

IMG_20250105_173357__01.jpg
De speler uit de titel heb ik 46 jaar geleden als puber, met de allerlaatste cent bij elkaar gesprokkeld, gekocht bij het Helmonds Handelshuis ( niet echt een audiofiele winkel :-) ) Gebruikt, met een Dynavector MC element waarvan de naald was afgebroken. Ik kon er dus niet meteen wat mee. De combinatie koste eigenlijk Fl250,-, maar die had ik niet. Ik heb daar gebidt en gesmeekt of ik hem niet toch van al mijn los geld, bij elkaar Fl 237 en centen, geloof ik, in ieder geval net te weinig, mocht kopen. Na veel zeuren mocht ik hem meenemen, voor mijn laatste geld.
Het heeft nog veel frieten bakken, als hulpje in de plaatselijke frietkraam gekost om er een soort van element op te krijgen.
Die Dynavector repareren zou me iets van Fl 700,- hebben gekost. EN ik had geen Step Up trafo, noch MC ingang. En ook geen geduld, dat gaf denk ik de doorslag om bij een HiFi winkel, in Eindhoven, waar ik eerder de Synthese speakers had gehoord, de Dynavector in te ruilen voor een Shure SDS3 met 2 heuse HE naalden, MM, dus ik kon meteen luisteren.
Zelfs op de schoolfeestjes met deze combinatie, samen met de Akai 307 van thuis de DJ uitgehangen. Totdat een half dronken medescholier zijn glas pils OP de draaitafel parkeerde, naast de SME arm. Toen had ik er genoeg van.....

Affijn. Op een gegeven moment ontdekte ik dat het geluid niet helemaal meer uit het midden kwam. Het linker kanaal was luider, of de anti-skating stond niet goed, of weet ik veel wat er aan de hand was. Ik werd in elk geval steeds ongelukkiger van mijn draaitafel. Maar er is best een hoop aan zo'n SME arm af te regelen, dus ik druk studeren en maar afstellen.... Maar ik kreeg het maar niet goed.
Inmiddels heb ik een Decca testplaat met een stukje plaat zonder groeven en daar blijft de arm/het element keurig in het midden op staan. Dus anti-skating is goed en juist ingesteld. Naaldkracht is prima met 1,25 gram, analoog en digitaal gewogen. VTA is goed en Azimuth is goed. Balans van het element ( 6,4 gram ) ook goed. Overhang Idem. Bearwald protractor laat ook geen fouten zien. Al deze meetapparatuur is iets van de laatste jaren, die had ik als puber en vroeg-"volwassene" natuurlijk niet persoonlijk. En ik kende ook niemand met zulke attributen.

Zou mijn element defect zijn? Zou er iets met de naald niet deugen? Ben ik gek geworden? Is mijn gehoor beschadigd? Klopt er in mijn huiskamer iets aan de akoestiek niet? Dat laatste heb ik de laatste weken aangepakt door de boel om te gooien. Tevens heb ik andere (eind)versterkers aangeschaft, een streamer, een buizenversterker, Jean Hiraga zijn speakers zijn er bij gekomen... Maar die SL120 bleef knagen.

Uiteindelijk heb ik in Brussel, omdat ik hem daar zag staan, een gebruikte Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M red gekocht. En het probleem was over, maar nog niet gedetermineerd. Dus die mooie SL120 stond niks te doen.

Nou had ik een Nagaoka 110 element in de planning, maar net toen ik die wilde aanschaffen was die voor de mooie prijs die ik had gezien uitverkocht. Shit.
Inmiddels wel via Alie wat "zilveren" headshell leads gekocht. Die lagen er inmiddels ook al dik 2 jaar dus, te wachten op een ander element.

Tijdens de feestdagen toch de Technics weer op de plek van de Pro-Ject neergezet en weer die ellende van het naar links getrokken stereobeeld. Dus weer alle meetspullen uit de kast en weer alles nagegaan, qua instellingen. Alles in orde. Behalve dat stereobeeld.

Het enige wat ik nog te doen had, behoudens dat andere element, was het vervangen van de headshell leads. Maar dat is zo'n gepruts, dat ik dat maar bleef uitstellen tot ik er de rust voor had en de tijd voor kon nemen.
Maar met het element uitgebouwd uit de headshell was het achteraf gezien niet al te bewerkelijk. Gelukkig.

En???

Nou, probleem OPGELOST.

Toen ik het element los had viel het groene kabeltje uit elkaar, de draad ( het draadJE ) viel gewoon uit zichzelf van de stekker. Dat heeft dus jaaaaaaaaaaarenlang geen optimaal contact gemaakt. Niet zichtbaar van buitenaf, maar dit moet het geweest zijn, TOCH?

Het gekke is dat ik het nog niet kan geloven.
Ik ben daarna alleen nog maar bezig geweest met plaatjes draaien. En ja, het klinkt nu wel goed, ......... geloof ik.........
Ja, toch? Of niet. JA, als ik Nina Simone opzet, dan klinkt ze toch links, maar dat hoort zo, dat zit in de opname.
En zo heb ik al een berg LP's verwerkt en ben me nog steeds niet volledig zeker dat ik het probleem getackeld heb.
Deze ellende heeft zo lang geduurd dat ik het nog niet kan geloven dat het nu echt opgelost is.
MAAR JE HOORT HET TOCH?
JA, ik hoor het wel, maar ik kan er nog niet echt bij. Mijn hersens doen nog niet mee. Psychologisch wil het nog niet doordringen. Dat is een nieuw probleem dus. DAt is toch maf, dat het opgelost is, denk ik, maar ik het zelf niet geloof.
Wellicht helpt een HertogJan Grand Prestige en een nacht slapen wel....

I don't know.

Maar goed, voor iets van €3,- is dit geklaard?? Echt?

Kleine kl*te kabeltjes!!

Tonaal klinkt het ook beter. Voller, ruimtelijker. Volgens mij. Of ben ik nog steeds gek?

Ik wilde het maar even kwijt, omdat het zo lang heeft geduurd voordat ik dit gevonden had.
Die speler is echt mijn trots, maar had zoooo lang een schaduwrand.
Ik hoop echt dat dit het was en dat het nu rust zal geven.
Laatst gewijzigd door TTS op ma 06 jan 2025, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Re: SL120, SME 3009 S2 Improved, improved voor €3,-

Bericht door hannesie »

Het al jaren wel bekende.

"Eind goed, Al goed".

:kwijl: :kwijl: :kwijl:

:yeah:
TTS

Bericht door TTS »

hannesie schreef: zo 05 jan 2025, 23:52
"Eind goed, Al goed".
Ik moet er nog aan wennen, denk ik....
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Op mijn werkkamer (waar ik ook veel muziek luister) staat 1 luidspreker wat dichter bij een wand dan de ander, daardoor trekt het geluidsbeeld wat scheef. Stoort me niet, weet waar door het komt.
In jouw geval, je kunt toch vergelijken? Zet het album/nummer van Nina Simone op van cd/stream, en luister of het daar ook scheef klinkt. Als je twijfelt of er bv een andere master is gebruikt herhaal je de test met andere nummers.
En anders een testlp, meet je het niveau met een dB meter op je telefoon.
TTS

Bericht door TTS »

Barry2001 schreef: ma 06 jan 2025, 8:40
Op mijn werkkamer (waar ik ook veel muziek luister) staat 1 luidspreker wat dichter bij een wand dan de ander, daardoor trekt het geluidsbeeld wat scheef.
Zulke zaken heb ik trachten uit te sluiten door mijn huiskamer/luisterruimte wat anders in te delen en de speakers wat meer ruimte te gunnen, vooral in de breedte. Dat loste echter het probleem van scheeftrekken, wanneer de SL120 gebruikt werd, niet op. Dat het groene draadje uit elkaar viel van ellende ( Groen is rechter kanaal ) laat mij zien dat dat kanaal dus een slecht contact had ( vergeleken met L ). De nieuwe draadjes in de headshell hebben dat hoorbaar opgelost en brengen tevens een veel beter totaalplaatje. Het klinkt overall mooier nu. Ik beleef een dieper en beter laag, om maar wat te noemen.
Het gekke is dat ik het zelf nog niet geloofde. Vanochtend maar weer verder gegaan met luisteren en inderdaad, het is beter nu. Maf hoe dat werkt ( bij mij? ). Kennelijk duurt het een poos voordat ik het vertrouwen in die speler weer terug ga krijgen. En dat istie wel waard, zou ik denken. Nu kan ik ook in de richting van een revisie en een nieuw element gaan. ( Of een reproductienaald (Jica?), want de originele worden al jaren niet meer gemaakt. )
Barry2001 schreef: ma 06 jan 2025, 8:40
het album/nummer van Nina Simone
My baby just cares for me, is scheef opgenomen. Nina zingt daar echt uit de linker speaker. Ik heb een recent aangeschafte, nieuwe, LP van haar. Dit staat los van het getackelde probleem. Maar het is wel lullig om daar dan in deze situatie naar te luisteren. :-)
TTS

Bericht door TTS »

Nah, na een week me te hebben ingelezen m.b.t. High Compliance elementen op diverse fora en te hebben gezocht op geschikte aanbiedingen op diverse websites, ben ik tot de slotsom gekomen dat een nieuwe Jico ED naald voor het huidige Shure SDS-3 element de weg voorwaarts is. Ik heb meteen een reproductie headshell welke lijkt op de SME meebesteld. Kan ik mooi mijn Ortofon RED proberen en zien of dat problemen geeft in de SME. De 3009 S2 Improved is een lichte toonarm ( 12,5 gr eff mass ), headshell 6 gr, element 6.4 gr. Max VTF is 1,5 Gr. Kun je natuurlijk wel omheen smokkelen door met een weegschaaltje te werken.
Na de test met de Ortofon RED kan ik bezien of ik bij het oude element blijf, of dat modernere elementen ( met meer zekerheid inzake verkrijgbaarheid naalden! ) verstandiger is.
Een elemenet uit de Ortofon 500 serie zou kunnen.
Een wat oudere AT als de 440 kan ook. AT 100 e eventueel, AT 120Eb.. Ortofon OM20 wellicht. Er zijn ook mensen die toch een Denon Dl103 gebruiken.....

Denon DL 103
Denon DL 103 Compliance_Effective Mass Calculator.png
Grado Prestige Red
Grado Prestige Red Compliance_Effective Mass Calculator.png
Ortofon 2M RED
Ortofon 2M RED Compliance_Effective Mass Calculator.png
Ortofon 510 mkII
Ortofon 510 mkII Compliance_Effective Mass Calculator.png
Deze zouden allemaal net kunnen....

Of heeft iemand van jullie andere ideeën hieromtrent?

Volgens mij is de goedkoopste, de Ortofon 510 mkII nog de beste.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk, is die SME3009 echt 12,5 gr? Dan wordt een OMxx wel op het randje. Dacht dat die SME iets van 9gr was? Aan de andere kant ligt het ook allemaal niet zo vast. B.t.w. Nina gewoon op mono zetten! O:)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb een aantal jaren geleden alweer een Thorens TD160 gekocht met een SME3009 improved arm. Heb toen een Grado Prestige Gold cartridge gekocht, op basis van reviews / prijs (prijs niet onderin en niet bovenin het MM segment).

Die bevalt me erg goed, draai vrij regelmatig vinyl, maar heb niet uitgebreid getest met naalden en cartridges. Blijft een subjectief oordeel daardoor, maar hij matched in elk geval goed met de SME arm en heb ook niet de behoefte om een ander te proberen op dit moment.

Heb die naald ook nooit vervangen, blijft goed klinken, wel met de kanttekening dat ik platen altijd was die ik koop zowel nieuw als gebruikt. En de platen na gebruik netjes in de hoes terug plaats.

Misschien dat je hier wat aan hebt.
TTS

Bericht door TTS »

Ja, veel documentatie spreekt over 9,5 gram voor een SME 3009 S2 Imp ( met datachable headshell dus ). Maar dat schijnt dus niet zo te zijn en 12,5 te bedragen. De versie SME 3009 Imp zonder afneembare headshell het een eff. mass van 6,5 gram.

Wanneer je 9,5 gram zou nemen, verschuiven de curven wat omhoog.
Dat is met name in de rechter grafiek best een verschil ten nadele.
Maar dan vallen de voorbeelden nog steeds wel binnen het groene gebied.
Laatst gewijzigd door TTS op ma 13 jan 2025, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
TTS

Bericht door TTS »

Barry2001 schreef: ma 13 jan 2025, 16:39
Heb een aantal jaren geleden alweer een Thorens TD160 gekocht met een SME3009 improved arm. Heb toen een Grado Prestige Gold cartridge gekocht, op basis van reviews / prijs (prijs niet onderin en niet bovenin het MM segment).

Die bevalt me erg goed, draai vrij regelmatig vinyl, maar heb niet uitgebreid getest met naalden en cartridges. Blijft een subjectief oordeel daardoor, maar hij matched in elk geval goed met de SME arm en heb ook niet de behoefte om een ander te proberen op dit moment.

Heb die naald ook nooit vervangen, blijft goed klinken, wel met de kanttekening dat ik platen altijd was die ik koop zowel nieuw als gebruikt. En de platen na gebruik netjes in de hoes terug plaats.

Misschien dat je hier wat aan hebt.
Dank,
Ik had jouw bijdrage van destijds natuurlijk al gezien, vandaar ook dat ik die Grado heb opgenomen. Die komt aardig overeen met de Ortofon RED, welke ik ook heb en zal proberen.
De Ortofon 510 mkII ( Je hebt ook een 520, 530 en 540, telkens met mooiere naalden. ) hebben een VTF van 1.4, wat mooi is voor de SME. Die kost momenteel rond de €75,- bij Thakker..... Een 520 ongeveer in dezelfde prijsklasse als de Grado Red. Als die Ortofon RED goed werkt, zal de Grado Gold dat ook vast doen.
Maja, dan heb je ook nog Jico SAS on Boron....... :yeah: En dat past op mijn huidige element :-({|=

Improved is met vaste headshell, toch? S2 Improved met afneembare.

Mijn Shure SDS-3 kwam met 2 HE naalden. Die zijn in 44 jaar ook nog niet vervangen :hide: Had ik ook geen zin in, omdat de SL120 problemen gaf, welke nu zijn opgelost. Vandaar de belangstelling, maar helaas liggen de Shure V15's hedentendage niet voor het oprapen. ( Hoewel er in mijn woonplaats eentje wordt aangeboden, met een klomp Dual er aan vast. )
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Blijft smaak. Grado vind ik zelf een beetje te pittig en wat nerveus. Lange tijd gespeeld met Benz Micro ACE in mijn TD160. Maar helaas zijn die inmiddels onbetaalbaar en is Benz niet meer wat het was heb ik het idee. Draai nu eigenlijk nog alleen platen uit nostalgie. Mijn vrouw eigenlijk meer dan ik. :D
En de platen na gebruik netjes in de hoes terug plaats.
Ja, doe ik ook altijd. En toch weet stof en vettigheid op e.o.a manier ook in rust de groeven te bereiken! :? Een wasbeurt blijft zo af en toe nodig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 13 jan 2025, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TTS

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: ma 13 jan 2025, 16:33
B.t.w. Nina gewoon op mono zetten! O:)
Nou ja, inmiddels weet ik dat het zo is in de oorspronkelijke mix/cut. Ik heb nu een heruitgave van dat nr op LP en die is gecorrigeerd.
TTS

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: ma 13 jan 2025, 17:11
Blijft smaak. Grado vind ik zelf een beetje te pittig en wat nerveus. Lange tijd gespeeld met Benz Micro ACE in mijn TD160. Maar helaas zijn die inmiddels onbetaalbaar en is Benz niet meer wat het was heb ik het idee. Draai nu eigenlijk nog alleen platen uit nostalgie. Mijn vrouw eigenlijk meer dan ik. :D
Ja, doe ik ook altijd. En toch weet stof en vettigheid op e.o.a manier ook in rust de groeven te bereiken! :? Een wasbeurt blijft zo af en toe nodig.
Heb een Knosti, topding, en een ultrasone wassert.

Te pittig of nerveus kan ook liggen aan een ongunstige afsluitimpedantie. Mss heeft ie meer nodig.
TTS

Bericht door TTS »

Heb mijn SME kabels ff gemeten. 138 en 143 pF.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: ma 13 jan 2025, 17:15
Te pittig of nerveus kan ook liggen aan een ongunstige afsluitimpedantie. Mss heeft ie meer nodig.
Nee hoor, dat is wel uitgebreid uitgeprobeerd. Grado is qua constructie eigenlijk een beetje buitenbeetje. Het is een MI maar met een heel lage zelfinductie van de spoeltjes. Zit nu weer een lekkere Lo-Fi AT95 in :mrgreen: Overweeg een NAGAOKA. Maar de prio's liggen nu even elders.

Yep, Knosti hier ook. Geld dubbel en dwars waard.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TTS schreef: ma 13 jan 2025, 16:48

Improved is met vaste headshell, toch? S2 Improved met afneembare.
Hoe zat het ook weer, dacht het wel ja. Die van mij is afneembaar, zal het een S2 zijn. Repareer nog wel eens wat voor vrienden / bekenden, ook DT's, en als ik dan hoor hoe sommige klinken is de Grado een goede combi met deze tafel / arm. Maar nogmaals, blijft subjectief, heb nooit uitgebreid met elementen getest, dure liefhebberij.
Pjotr schreef: ma 13 jan 2025, 17:11
Vettigheid in de hoes? hoe krijg je dat voor elkaar, gebruik je na het wassen wel een verse schone hoes?

Heb hier een Okki Nokki voor het schoonmaken, bevalt me prima (het 'opstijgen' van het apparaat bij afzuigen even buiten beschouwing gelaten), daarvoor Knosti wat ook prima gaat. Wacht altijd even tot ik er wat heb en op een regenachtige zondagmiddag is het wassen. Tenzij er een nieuwe plaat uit is die je dan graag wilt luisteren.

Hoe bevalt dat ultrasoon schoonmaken eigenlijk? Heb naast de Okki Nokki ook nog een andere machine gehad, zelfde principe deed het ook prima, maar nooit ultrasoon.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Stof kan van alles zijn, van vliegenpoep tot pollen die binnen waaien. Tapijt hebben we niet eens. Ja, natuurlijk altijd nieuwe binnenhoezen! Denk ook niet dat het van in de kast staan is maar gewoon tijdens gebruik en het opgeborgen nog even vast gedrukt wordt. Okki Nokkie is fraai maar daarvoor draaien we weer te weinig vinyl om de investering te verantwoorden. Ben ook wel benieuwd naar dat ultrasoon. Dat spul kost bij Ali ook weinig.
TTS

Bericht door TTS »

Dure grap ja, dat elementen testen. Daarom ook de weg die ik ga. Op YT heb je wel mensen die tests laten horen. Korreltje zout natuurlijk, maar daaruit blijkt mij wel dat de verschillen marginaal zijn.
Mijn huidige Shure kan nog een heel stuk worden ge-upgrade, met SAS on Boron. Dat is een pre. De combinatie die ik nu heb is wel afgestemd. Vraag is alleen hoe lang die naalden nog leverbaar blijven.

Ik noem die Knosti een topding, omdat die heel goed schoonmaakt, in mijn beleving. Dat ultrasoon is toch niet zo goed. Heeft geen borstels. Dat is een nadeel t.o.v. Knosti. Knosti is alleen meer werk. O ja, die ultrasoon maakt een takkeherrie. Dus die wil je eigenlijk niet lang aanhoren. Als je niet elke dag een LP draait, is die Knosti een heel goede investering in mijn optiek.
TTS

Bericht door TTS »

Afneembaar = S2 Improved.
TTS

Bericht door TTS »

S2 Imp 12,5 gram, blijkt uit de onderste foto....
SME_S2Imp01.jpg
SME_S2Imp02.jpg
TTS

Bericht door TTS »

Een ode aan de goedkope AT elementen, zelfs met ronde naald. :-)
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ha, kijk, deze arm ken ik wel (een heel klein beetje)! :kwijl:

Een tiental jaren geleden heb ik eens een Thorens TD160B Mk2 gekocht met daaro9 een SME3009 S2 Improved arm. 40 euro 8) Omdat hij niet speelde. Toen ik de bodem eraf haalde bleek de stekker niet in te zetten. En hop hij speelde! Dat was toen nog een Empire 2000E/III element. Ondertussen zit er een Dynavector 10x5 MC element op (dat is een "luide" MC). De draadjes doorheen de arm heb ik nog steeds niet vervangen, lijkt me niet nodig, maar misschien moet ik dat ook maar eens doen, in één van de volgende winters. Feit is dat ie nog steeds gewéldig klinkt. :D
TTS

Bericht door TTS »

Deze SL120 met SME 3009 heb ik al sinds mijn jeugd. Ik wist wel dat de Dynavector die er destijds op zat goed was. Maar had niet het budget om hem in/om te ruilen voor een nieuwe. Heb ik daar nu spijt van? Ja en nee. Nee, omdat ik domweg de mogelijkheid niet had, destijds.
Inmiddels een nieuwe Jico naald gemonteerd en dat klinkt ook prima.
Of genieten van LP's plaatsheeft, hangt van vele factoren af. Met name ook of ik er in het drukke leven ook voldoende aandacht/ruimte voor heb. Dat meegerekend denk ik niet dat ik nog ga voor een Dynavector, zeker omdat streaming ook een groot deel uitmaakt van, inmiddels. En dan staat er op de NAS nog een berg flacjes.
Eerst maar een betere DAC.
Vloeken in de kerk? Mwah, maybe...
Voor mij voelt die SL120 als de enige platenspeler die ik nog "nodig" zou hebben.

Ik had ooit een Akai 309? volgens mij, met een Empire 2000E. Kwam in een bol doosje, volgens mij. Zag dat die spelers ook best wel hoge prijzen dragen. Voor zo'n Empire zijn nog steeds naalden te krijgen. Best een goed element volgens mij. Kan me niet meer herinneren of ik het goede destijds heb kunnen horen/me er bewust van was.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Muug schreef: vr 24 jan 2025, 14:02
Ha, kijk, deze arm ken ik wel (een heel klein beetje)! :kwijl:

Een tiental jaren geleden heb ik eens een Thorens TD160B Mk2 gekocht met daaro9 een SME3009 S2 Improved arm. 40 euro 8) Omdat hij niet speelde. Toen ik de bodem eraf haalde bleek de stekker niet in te zetten. En hop hij speelde! Dat was toen nog een Empire 2000E/III element. Ondertussen zit er een Dynavector 10x5 MC element op (dat is een "luide" MC). De draadjes doorheen de arm heb ik nog steeds niet vervangen, lijkt me niet nodig, maar misschien moet ik dat ook maar eens doen, in één van de volgende winters. Feit is dat ie nog steeds gewéldig klinkt. :D
Die Dynavector is echt een geweldig element. Staat ook op mijn verlanglijsten ter vervanging van de overleden Benz Micro. Maar dan zit je ook wel gelijk in de 600-700 euries klasse! Als het inmiddels niet meer is.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

In 2017 heb ik er 495€ voor gegeven.
Plaats reactie