Het heeft nog veel frieten bakken, als hulpje in de plaatselijke frietkraam gekost om er een soort van element op te krijgen.
Die Dynavector repareren zou me iets van Fl 700,- hebben gekost. EN ik had geen Step Up trafo, noch MC ingang. En ook geen geduld, dat gaf denk ik de doorslag om bij een HiFi winkel, in Eindhoven, waar ik eerder de Synthese speakers had gehoord, de Dynavector in te ruilen voor een Shure SDS3 met 2 heuse HE naalden, MM, dus ik kon meteen luisteren.
Zelfs op de schoolfeestjes met deze combinatie, samen met de Akai 307 van thuis de DJ uitgehangen. Totdat een half dronken medescholier zijn glas pils OP de draaitafel parkeerde, naast de SME arm. Toen had ik er genoeg van.....
Affijn. Op een gegeven moment ontdekte ik dat het geluid niet helemaal meer uit het midden kwam. Het linker kanaal was luider, of de anti-skating stond niet goed, of weet ik veel wat er aan de hand was. Ik werd in elk geval steeds ongelukkiger van mijn draaitafel. Maar er is best een hoop aan zo'n SME arm af te regelen, dus ik druk studeren en maar afstellen.... Maar ik kreeg het maar niet goed.
Inmiddels heb ik een Decca testplaat met een stukje plaat zonder groeven en daar blijft de arm/het element keurig in het midden op staan. Dus anti-skating is goed en juist ingesteld. Naaldkracht is prima met 1,25 gram, analoog en digitaal gewogen. VTA is goed en Azimuth is goed. Balans van het element ( 6,4 gram ) ook goed. Overhang Idem. Bearwald protractor laat ook geen fouten zien. Al deze meetapparatuur is iets van de laatste jaren, die had ik als puber en vroeg-"volwassene" natuurlijk niet persoonlijk. En ik kende ook niemand met zulke attributen.
Zou mijn element defect zijn? Zou er iets met de naald niet deugen? Ben ik gek geworden? Is mijn gehoor beschadigd? Klopt er in mijn huiskamer iets aan de akoestiek niet? Dat laatste heb ik de laatste weken aangepakt door de boel om te gooien. Tevens heb ik andere (eind)versterkers aangeschaft, een streamer, een buizenversterker, Jean Hiraga zijn speakers zijn er bij gekomen... Maar die SL120 bleef knagen.
Uiteindelijk heb ik in Brussel, omdat ik hem daar zag staan, een gebruikte Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M red gekocht. En het probleem was over, maar nog niet gedetermineerd. Dus die mooie SL120 stond niks te doen.
Nou had ik een Nagaoka 110 element in de planning, maar net toen ik die wilde aanschaffen was die voor de mooie prijs die ik had gezien uitverkocht. Shit.
Inmiddels wel via Alie wat "zilveren" headshell leads gekocht. Die lagen er inmiddels ook al dik 2 jaar dus, te wachten op een ander element.
Tijdens de feestdagen toch de Technics weer op de plek van de Pro-Ject neergezet en weer die ellende van het naar links getrokken stereobeeld. Dus weer alle meetspullen uit de kast en weer alles nagegaan, qua instellingen. Alles in orde. Behalve dat stereobeeld.
Het enige wat ik nog te doen had, behoudens dat andere element, was het vervangen van de headshell leads. Maar dat is zo'n gepruts, dat ik dat maar bleef uitstellen tot ik er de rust voor had en de tijd voor kon nemen.
Maar met het element uitgebouwd uit de headshell was het achteraf gezien niet al te bewerkelijk. Gelukkig.
En???
Nou, probleem OPGELOST.
Toen ik het element los had viel het groene kabeltje uit elkaar, de draad ( het draadJE ) viel gewoon uit zichzelf van de stekker. Dat heeft dus jaaaaaaaaaaarenlang geen optimaal contact gemaakt. Niet zichtbaar van buitenaf, maar dit moet het geweest zijn, TOCH?
Het gekke is dat ik het nog niet kan geloven.
Ik ben daarna alleen nog maar bezig geweest met plaatjes draaien. En ja, het klinkt nu wel goed, ......... geloof ik.........
Ja, toch? Of niet. JA, als ik Nina Simone opzet, dan klinkt ze toch links, maar dat hoort zo, dat zit in de opname.
En zo heb ik al een berg LP's verwerkt en ben me nog steeds niet volledig zeker dat ik het probleem getackeld heb.
Deze ellende heeft zo lang geduurd dat ik het nog niet kan geloven dat het nu echt opgelost is.
MAAR JE HOORT HET TOCH?
JA, ik hoor het wel, maar ik kan er nog niet echt bij. Mijn hersens doen nog niet mee. Psychologisch wil het nog niet doordringen. Dat is een nieuw probleem dus. DAt is toch maf, dat het opgelost is, denk ik, maar ik het zelf niet geloof.
Wellicht helpt een HertogJan Grand Prestige en een nacht slapen wel....
I don't know.
Maar goed, voor iets van €3,- is dit geklaard?? Echt?
Kleine kl*te kabeltjes!!
Tonaal klinkt het ook beter. Voller, ruimtelijker. Volgens mij. Of ben ik nog steeds gek?
Ik wilde het maar even kwijt, omdat het zo lang heeft geduurd voordat ik dit gevonden had.
Die speler is echt mijn trots, maar had zoooo lang een schaduwrand.
Ik hoop echt dat dit het was en dat het nu rust zal geven.