Uitgangstrafo beschadigd??
Moderator: Beheerdersteam
-
jwvanwijngaarden
Uitgangstrafo beschadigd??
Al enige tijd verbaasde ik me erover dat de voedingstrafo van mijn Annastasia buizenversterker anders dan vroeger nauwelijks warm werd. Inmiddels ben ik erachter hoe dat komt: van beide kanalen is één van de twee eindbuizen gesneuveld. Ik meet 0 volt op de kathode van één van de twee eindbuizen. Verder is die buis warm, maar de andere kant van het stel is echt heet. Wissel ik de buis van het balansstel om dan meet de andere kathodeaansluiting 0 volt. Kortom: één van de twee eindbuizen van beide kanalen is kapot. Na 5000 uur kan dat, ik heb inmiddels een kwartet nieuwe 6l6gc van JJ besteld. De versterker functioneert al jaren probleemloos, voor alle zekerheid vraag ik het hier. Kunnen de eindtrafo door de scheve belasting beschadigd zijn, en zo ja wat te doen en moet ik voor het plaatsen van de nieuwe eindbuizen nog speciale maatregelen nemen, en zo ja, welke? Ik ben overigens verbaasd dat ik aan het geluid niets heb gehoord.
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Uitgangstrafo beschadigd??
De kans dat de uitgang trafo defect is geraakt lijkt me klein. Je hebt immers ook niets aan het geluid gemerkt. Meet wel even de cathode weerstanden door. 390 ohm als ik het goed heb. Nieuwe buizen erop zou moeten volstaan.
Douwe
Douwe
Beschadigd zeker niet, maar misschien gemagnetiseerd. Dan zou je wat extra even-ordevervorming kunnen krijgen, maar een stuk minder dan nu, met maar 1 eindbuis erin.
-
jwvanwijngaarden
Heren, dank voor jullie geruststellende reacties. Vandaag worden vier nieuwe 6L6GC`s bezorgd. Ben benieuwd, zal even terugmelden. De kathodeweerstanden zijn prima in orde.
-
jwvanwijngaarden
Heren, excuses voor de verlate reactie. Oudejaarsdag werden de nieuwe eindbuizen geleverd, uiteraard gelijk geplaatst. Anastasia speelt weer als vanouds. Wat ben ik weer blij met mijn buizenversterker!!! Dank voor de reacties en adviezen.