Knorrend opstartende ILP.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Knorrend opstartende ILP.

Bericht door pompebled »

De 2 x 12V 9,38A ILP ringkerntrafo in mijn TDA7294 versterker knort bij het opstarten, dat geluid wordt zachter na een paar seconden, maar gaat niet geheel weg (voor zover ik dat met mijn Tinnitus kan horen).
Dit is zonder speaker aangesloten (subwoofer versterker) en komt daadwerkelijk uit de RKT.
Als ik de centrale boot los schroef is het geluid minder, omdat de koppeling met de versterkerbehuizing grotendeels weg is.

Echter, ik hoor ook een lichte brom uit de speaker, als het vertragingsrelais op komt en de speaker aangekoppeld wordt.

RKT vervangen door een andere (lichtere, ALTAI) RKT en luisteren of die niet bromt is de oplossing die mij het meest voor de hand liggend lijkt.
Of...?

Groeten, Jan.
pompebled

Re: Knorrend opstartende ILP.

Bericht door pompebled »

De andere RKT knort ook licht bij het inschakelen en de brom is ook hoorbaar als de speaker ingeschakeld wordt.

Ik zal de lokatie qua stroomtoevoor wijzigen en kijken of dat wat uitmaakt.

Groeten, Jan.
Gerrittube

Bericht door Gerrittube »

Wellicht heb je “DC” op je netspanning staan? Lastig te meten, maar wel eenvoudig weg te filteren. Google op DC blocker en je zult eenvoudige schakelingen vinden op basis van een dikke brugcel en een paar elco’s met veel capaciteit. Al met al is dat eenvoudig te bouwen en te testen.

Groeten, Gerrit
pompebled

Bericht door pompebled »

Dat was ook al door mij heen gegaan, vandaar het verplaatsen van de werkplaats (met TL verlichting) naar de huiskamer.
Nog steeds dezelfde huisaansluiting, maar wel een andere groep.

Maakte weinig uit, ook hier de hoorbare brom over de speaker.

Ik zal een DC blocker proberen.

Groeten, Jan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef: za 21 dec 2024, 14:41
Als ik de centrale boot los schroef is het geluid minder, omdat de koppeling met de versterkerbehuizing grotendeels weg is.
Heb je wel een plak rubber tussen de trafo en bodemplaat ?
Dit is vrij gebruikelijk om te doen. dempt ook heel effectief bromgeluiden.

Ander puntje zou kunnen zijn dat de trafo nog een 220 volt model is, tegenwoordig loopt de netspanning uit het stopcontact op tot tegen de 250 volt.
Oudere modellen vinden dat niet fijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Ray en dat opstartgeknor is kenmerkend voor een te krappe trafo v.w.b. de inmiddels veel hogere netspanning. ILP bestaat al heel lang niet meer als zodanig. Dus dikke kans dat het een 220V exemplaar is. Oude ILP/Amplimo hadden sowieso al wel een neiging tot een lichte brom.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Kunnen we eens stoppen met broodje aap verhaal van DC op het lichtnet? Dat is gewoon onmogelijk vanuit een wijktrafo, is ooit eens ontstaan door figuren in de audiowereld die ooit eens een klok hebben horen luiden... Het werkelijke verhaal is de harmonische vervorming van de sinus van het lichtnet die de laatste jaren is toegenomen. Met de genoemde maatregelen kan je dat een beetje herstellen. En vooral ringkerntrafo's zijn er gevoelig voor, zeker de oudere. Als je er last van hebt kan je maar beter de kliko hanteren en een recente bestellen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat DC verhaal was wel reëel zo'n 60 jaar geleden. Vooral industrieel werd het vermogen nog wel eens geregeld door een dikke diode in serie te zetten waardoor het net asymmetrisch belast werd. Maar het moet dan wel om 10-tallen kW gaan om een beetje DC op het net te genereren. Het is sinds jaren '70 gewoon verboden en zijn de netbeheerders er erg alert op. Hun eigen spullen hebben er ook behoorlijk last van. Dus i.d.d. een erg beschimmeld broodje aap.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 dec 2024, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En het grappige is dat als je googeld op DC op lichtnet je alleen maar op audiosites terecht komt. Zoek je op harmonische vervorming van het lichtnet kom je het werkelijke verhaal tegen.

Las ook een verhaal over een grote drukkerij in NL waar een medewerker een dag in de week met een rolsteiger de voorschakelapparatuur van de verlichting aan het vervangen was, bleek uiteindelijk door de VFD's van de drukpersen te komen. :lol:

Overigens zijn de netbeheerders al jaren verplicht om diverse MS stations te meten op dit gebied en daar een jaarlijks rapport over te publiceren.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ben alle RKT nagelopen en ze zijn allemaal voorzien van een sticker met de opdruk 230V, alleen de 'knorder' nog niet, want die staat in de huiskamer te spelen, doe ik straks.
De trafo staat op een dikke plak rubber.
Gisteren de trafo gewisseld voor een ALTAI 2 x 12V secundair (230V primair), die bromde ook, zij het iets minder dan de ILP.

Ik heb de verschillende groepen in huis nagemeten; het Voltage varieert van 227V, het verst van de meterkast, tot 230V pal naast de meterkast.

Een DC blocker maakt geen verschil, uit de voorgaande antwoorden blijkt, dat DC iets uit het verleden is.

Groeten, Jan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: zo 22 dec 2024, 12:08
En het grappige is dat als je googeld op DC op lichtnet je alleen maar op audiosites terecht komt. Zoek je op harmonische vervorming van het lichtnet kom je het werkelijke verhaal tegen.
Jawel, maar die harmonische vervorming zorgt niet voor brommend ijzer en is eigenlijk al zo'n 50 jaar flink aanwezig. Dat gebrom is rammelende wikkelingen dan wel magnetostrictie van de kern dan wel blikken bodems die met de trafo mee rammelen. Magnetostrictie is altijd wel aanwezig maar wordt wel flink heftiger bij een kern die tegen zijn verzadiging aanloopt als de trafo onderbemeten is voor de aanwezige netspanning.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

DC is een totaal verkeerde term, het gaat hier om:
Knipsel.PNG
Bron: https://www.netbeheernederland.nl/sites ... n_2023.pdf

En dat is een gemiddelde over het land, lokaal kan het erger zijn. In de praktijk is de enige oplossing het vervangen.
Driekwartgeleider

Bericht door Driekwartgeleider »

Feit blijft dat ik empirisch heb ondervonden dat in ieder geval 2 stuks mechanisch brommende ringkern transformatoren, fluisterstil zijn na tussenvoeging van een DC-blocker. Graag zie ik een aannemelijke verklaring voor dit fenomeen, een verklaring welke recht doet aan het gegeven dat een DC-blocker DC blokt, en niet iets anders.
Plaats reactie