een nieuw oudje

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
analogisch
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 dec 2024, 14:33

een nieuw oudje

Bericht door analogisch »

Heb me zojuist geregistreerd nadat ik al enige tijd met veel genoegen het forum lees. Ik ben onder de indruk van de kennis en deskundigheid van de leden. De kwaliteit van de bouwwerken is geweldig.
Met het zicht op mijn naderende pensionering als huisarts heb ik enige tijd geleden een oude hobby weer nieuw leven ingeblazen. Wat ooit als jochie begonnen was met de Philips EE experimenteerdozen, groeide via het boek Jongensradio, van mijn vader nog, verder uit, en Radiobulletins en oude televisietoestellen maakte het een serieuzere hobby. Menig optater gehad, en legde me vooral toe op het bouwen van transistorversterkers voor de diverse bandjes in mijn omgeving. Vooral veel vermogen, om vervorming maalde men (ik) niet. Nooit affiniteit gehad met de zwarte blokjes met logische schakelingen of radio.
Tijdens mijn werkzame leven en het gezin heb ik hier niets meer mee gedaan, tot een paar jaar geleden.
Altijd wel muziekliefhebber gebleven, en met een voorliefde voor vintage hifi apparatuur was de techniek nooit ver weg. Begonnen met het creëren van een klein werkplaatsje: toongeneratoren, scoop, dummyloads etc.
Het eerste simpele reparatiewerk van hifi en gitaarversterkers uit de kring van bekenden smaakte naar meer. Storing zoeken is leuk! Buizen zijn gaaf!
Ik had nog een oude Leak buizenversterker staan, die ik ooit had gekregen. Verroest, beschimmeld, brakke elco's; een mooi object voor een totale revisie. Het resultaat was prima, het ding speelt als een klok. Iedereen die luistert is onder de indruk van de 'klank'.
Op stapel saan een project met ecl82 voor een van de kinderen, het opnieuw opbouwen (hard-wired dan) van een EL34 van Rik Stoet, en wellicht nog eens iets helemaal nieuws van scratch.
Mijn bronnen zijn dit forum, DIYaudio, Uncle Doug, BlueGlow en andere youtubers. Wordt vervolgd
Vincent
Bijlagen
IMG_7500.jpeg
IMG_6449.jpeg
IMG_6428.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: een nieuw oudje

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Vincent, en laat vooral nog eens wat zien van je creaties.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: een nieuw oudje

Bericht door TTS »

IMG_20241220_164539_790.jpg
Grappig, vond juist afgelopen week dit boek van weleer terug :proost:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: een nieuw oudje

Bericht door douwebakker »

Welkom Vincent. Die Leak versterker heb ik ook gehad. Ik heb ‘m destijds weggegeven en daar heb ik nog steeds spijt van.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: een nieuw oudje

Bericht door RobertD »

Leuk om te zien en lezen. Welkom Vincent
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: een nieuw oudje

Bericht door Shadow »

Welkom!
Plaats reactie