Pagina 1 van 1

kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 8:05
door HH.Scott
(Misschien niet de juiste plek opt forum)

Dag iedereen. Ik vraag mij af of je een actieve subwoofer kunt aansluiten op een oudere eenvoudige gewone stereo versterker.
Je ziet soms allerlei aansluitingsmogelijkheden op een subwoofer maar soms ook maar 1 soort....
De oudere versterker heeft een rec-out, kun je daar iets mee? Als een versterker 2 luidspreker A/B heeft , kun je daar wat mee...
En welk soort ingangen heb je dan nodig op een sub....
De juiste combinatie moet je uitvogelen lijkt mij.
Graag wat ideeën. :idea:

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 8:54
door ray5150
Op zich kan dat wel, maar, een rec-out uitgang van een versterker heeft een vast niveau.
Je kunt dus niet het volume regelen op de versterker zelf, of je moet met een losse potmeter aan de slag gaan.
Steeds achter de subwoofer kruipen om iets harder of zachter te zetten is ook niet praktisch.

Had je bepaalde merken en types op het oog? de vraagstelling is nu zo algemeen.

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 11:01
door HH.Scott
Ja logisch idd, de rec-out is niks... :rofl:

Ik heb er nu 2 opt oog van Jamo. De 200 en de 210.
Het wordt een (probeer)aanvulling op de Crystal-6 die ik eerst als (project 1) in een open baffel ga gebruiken.
Screenshot_20241217-104907_Google.jpg
Screenshot_20241217-105115_Chrome.jpg
Ik vraag mij ook af of het "wenselijk" is dat de sub het signaal gaat spitsen naar sub en stereo luidsprekers.

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 12:33
door Kappa7
Als je geen losse sub aansluiting op je versterker hebt dan gebruik je de high power input van de sub
Die kan je dan parallel aan je speakers aansluiten.
Daarmee worden je speakers dan niet gefilterd en lopen dus door in het laag.
De sub vuld dan aan.
Kijk dus bij de aanschaf van een sub of deze een high input heeft.

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 13:16
door HH.Scott
Bedankt. High level input... dat is idd de oplossing. De speakers blijven dan "indirect rechtstreeks" verbonden met extra sub die er bij komt.
Screenshot 2024-12-17 13.07.51.png

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 15:50
door HH.Scott
Nog een aanvullende vraag.
De meest eenvoudige sub, vond ik in bv de Yamaha SWP20, is een passieve sub met 1 combi aansluitkanaal L+R vanaf de versterker (uitgang luidsprekers)
Kun je dit doen zonder dat je het stereosignaal op de beide luidsprekers verliest?
Mengt het signaal zich pas vanaf de ingang vd sub zonder verder iets te beïnvloeden...


Of een passieve sub serieuze subkwaliteiten heeft moet ik nog uitzoeken.

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 16:39
door 90000006
Meestal zit er dan een woofer in met een dubbele spreekspoel, zodat de kanalen gescheiden blijven. Maar met een passieve sub kan je het niveau niet instellen tov je hoofdspeakers. En de kans dat ze allebei even hard spelen is vrij nihil.

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Geplaatst: di 17 dec 2024, 17:22
door HH.Scott
ja dat is een goeie 90000006, dank je.
Eigenlijk wel goedkoop om te proberen en tevens weer duurkoop als het niks wordt..
Het instellen van de frequentie waarop de sub begint vind ik eigenlijk ook wel fijn.



Dan ben ik er nu wel uit :goedzo: