Ingewikkeld.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Ingewikkeld.

Bericht door pompebled »

Om de inschakelvertraging te voeden heb ik 12V AC nodig, in de kast geen ruimte voor een extra trafootje, dus een extra secundaire wikkeling om de 2 x 12V ILP trafo gewikkeld.
Mijn referentie was een 1 x 18V Amplimo, waar met 120 extra wikkelingen 12V AC uit kwam.

De wikkellengte om de 2 x 12V ILP is 17 cm, dus ik ging uit van 120 wikkelingen maal 17 cm = ruim 20 meter.
Voor dat doel had ik al eens een rolletje 0,4mm geïsoleerde koperdraad aangeschaft van 20 meter.

Dat heb ik er omheen gewonden en kwam keurig op de ongeveer 120 wikkelingen uit.

U voelt 'm al aankomen waarschijnlijk; ik meet over die 120 wikkelingen over de ILP trafo iets meer dan 40V AC...
Geen rekening gehouden met de 2 x 12V secundair van de RKT, sukkel.

Voor de ruim 12V AC heb ik aan 6,5 meter genoeg, dus morgen óf een aftakking maken, óf de vandaag aangebrachte wikkeling reduceren tot het benodigde Voltage.

Het was weer een productieve middag.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Ingewikkeld.

Bericht door VintageHarry »

Het leven is hard ;)
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Ingewikkeld.

Bericht door cool »

Voortaan eerst met 10 wdg beginnen en dan meten :bakkie:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Ingewikkeld.

Bericht door pompebled »

Dat was inderdaad slim geweest, maar ik moest al uitwijken naar de huiskamer, om de aanvankelijke 20 meter na iedere wikkeling door het gat in de RKT te trekken, zonder dat het een enorme wirwar van in elkaar grijpende lussen werd.
De draad rond stoelen aan weerskanten van de kamer getrokken teneinde de boel strak, zonder lussen te houden, was een klusje van anderhalf uur.
Tussentijds meten had die tijd flink kunnen inkorten...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingewikkeld.

Bericht door ray5150 »

Een paar kleine opmerkingen.
ieder model en type trafo heeft een andere wikkelverhouding tussen primair en secundair.
het heeft dus weinig zin om hetgeen je bij de ene trafo constateert bij een andere trafo toe te passen. zoals je al ervaren had.
Een ander puntje is dat een onbelaste wikkeling meestal veel hoger meet, dan een belaste trafowikkeling.
de belasting die een multimeter vormt is dusdanig klein dat de wikkeling feitelijk onbelast is.

Wat Loek voorstelt doe ik ook, eerst 10 windingen erom leggen en dan meten wat er uit komt.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Ingewikkeld.

Bericht door cool »

En draad doe je op een zg. schietspoel, soort langwerpige klos.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingewikkeld.

Bericht door ray5150 »

Klopt, ja. kun je zelf heel goed maken van een strookje triplex.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Ingewikkeld.

Bericht door pompebled »

cool schreef: ma 16 dec 2024, 10:37
En draad doe je op een zg. schietspoel, soort langwerpige klos.
Dat is dus iets waar ik niet aan had gedacht, dankjewel.
Want wat ik er straks van af wikkel, moet ook weer ergens blijven...

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: afgewikkeld.

Bericht door pompebled »

Goed, afgewikkeld (met schietspoel!) tot 13,4V AC.

De schakeling werkt, maar ik meet maar krap 10V DC over de spoel van het relais.

Ik heb de draad nog niet afgeknipt, dus er kunnen desgewenst nog een paar wikkelingen bij.
Advies?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Ingewikkeld.

Bericht door meanman64 »

Als de relais schakelt maakt het toch niet uit dat de voltage maar 10Vdc is ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Ingewikkeld.

Bericht door pompebled »

Nee, dat denk ik ook, maar de vertragingtijd is langer geworden en is nu rond de 8-9 seconden.
Geen idee of het ingangsvoltage hier invloed op heeft.

Groeten, Jan.
Plaats reactie