Ingewikkeld.
Moderator: Beheerdersteam
Ingewikkeld.
Om de inschakelvertraging te voeden heb ik 12V AC nodig, in de kast geen ruimte voor een extra trafootje, dus een extra secundaire wikkeling om de 2 x 12V ILP trafo gewikkeld.
Mijn referentie was een 1 x 18V Amplimo, waar met 120 extra wikkelingen 12V AC uit kwam.
De wikkellengte om de 2 x 12V ILP is 17 cm, dus ik ging uit van 120 wikkelingen maal 17 cm = ruim 20 meter.
Voor dat doel had ik al eens een rolletje 0,4mm geïsoleerde koperdraad aangeschaft van 20 meter.
Dat heb ik er omheen gewonden en kwam keurig op de ongeveer 120 wikkelingen uit.
U voelt 'm al aankomen waarschijnlijk; ik meet over die 120 wikkelingen over de ILP trafo iets meer dan 40V AC...
Geen rekening gehouden met de 2 x 12V secundair van de RKT, sukkel.
Voor de ruim 12V AC heb ik aan 6,5 meter genoeg, dus morgen óf een aftakking maken, óf de vandaag aangebrachte wikkeling reduceren tot het benodigde Voltage.
Het was weer een productieve middag.
Groeten, Jan.
Mijn referentie was een 1 x 18V Amplimo, waar met 120 extra wikkelingen 12V AC uit kwam.
De wikkellengte om de 2 x 12V ILP is 17 cm, dus ik ging uit van 120 wikkelingen maal 17 cm = ruim 20 meter.
Voor dat doel had ik al eens een rolletje 0,4mm geïsoleerde koperdraad aangeschaft van 20 meter.
Dat heb ik er omheen gewonden en kwam keurig op de ongeveer 120 wikkelingen uit.
U voelt 'm al aankomen waarschijnlijk; ik meet over die 120 wikkelingen over de ILP trafo iets meer dan 40V AC...
Geen rekening gehouden met de 2 x 12V secundair van de RKT, sukkel.
Voor de ruim 12V AC heb ik aan 6,5 meter genoeg, dus morgen óf een aftakking maken, óf de vandaag aangebrachte wikkeling reduceren tot het benodigde Voltage.
Het was weer een productieve middag.
Groeten, Jan.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Ingewikkeld.
Dat was inderdaad slim geweest, maar ik moest al uitwijken naar de huiskamer, om de aanvankelijke 20 meter na iedere wikkeling door het gat in de RKT te trekken, zonder dat het een enorme wirwar van in elkaar grijpende lussen werd.
De draad rond stoelen aan weerskanten van de kamer getrokken teneinde de boel strak, zonder lussen te houden, was een klusje van anderhalf uur.
Tussentijds meten had die tijd flink kunnen inkorten...
Groeten, Jan.
De draad rond stoelen aan weerskanten van de kamer getrokken teneinde de boel strak, zonder lussen te houden, was een klusje van anderhalf uur.
Tussentijds meten had die tijd flink kunnen inkorten...
Groeten, Jan.
Re: Ingewikkeld.
Een paar kleine opmerkingen.
ieder model en type trafo heeft een andere wikkelverhouding tussen primair en secundair.
het heeft dus weinig zin om hetgeen je bij de ene trafo constateert bij een andere trafo toe te passen. zoals je al ervaren had.
Een ander puntje is dat een onbelaste wikkeling meestal veel hoger meet, dan een belaste trafowikkeling.
de belasting die een multimeter vormt is dusdanig klein dat de wikkeling feitelijk onbelast is.
Wat Loek voorstelt doe ik ook, eerst 10 windingen erom leggen en dan meten wat er uit komt.
ieder model en type trafo heeft een andere wikkelverhouding tussen primair en secundair.
het heeft dus weinig zin om hetgeen je bij de ene trafo constateert bij een andere trafo toe te passen. zoals je al ervaren had.
Een ander puntje is dat een onbelaste wikkeling meestal veel hoger meet, dan een belaste trafowikkeling.
de belasting die een multimeter vormt is dusdanig klein dat de wikkeling feitelijk onbelast is.
Wat Loek voorstelt doe ik ook, eerst 10 windingen erom leggen en dan meten wat er uit komt.
Re: afgewikkeld.
Goed, afgewikkeld (met schietspoel!) tot 13,4V AC.
De schakeling werkt, maar ik meet maar krap 10V DC over de spoel van het relais.
Ik heb de draad nog niet afgeknipt, dus er kunnen desgewenst nog een paar wikkelingen bij.
Advies?
Groeten, Jan.
De schakeling werkt, maar ik meet maar krap 10V DC over de spoel van het relais.
Ik heb de draad nog niet afgeknipt, dus er kunnen desgewenst nog een paar wikkelingen bij.
Advies?
Groeten, Jan.
Re: Ingewikkeld.
Als de relais schakelt maakt het toch niet uit dat de voltage maar 10Vdc is ?
Re: Ingewikkeld.
Nee, dat denk ik ook, maar de vertragingtijd is langer geworden en is nu rond de 8-9 seconden.
Geen idee of het ingangsvoltage hier invloed op heeft.
Groeten, Jan.
Geen idee of het ingangsvoltage hier invloed op heeft.
Groeten, Jan.
