Rsonantie Philips AD7066
Moderator: Beheerdersteam
Rsonantie Philips AD7066
Goedemiddag beste forumleden,
Even voorstellen. Mijn naam is Roel en sinds een half jaar ben ik bezig met een zelfbouw project waarbij uitsluitend vintage Philips drivers gebruikt worden (is de bedoeling). Het gaat om een zuil van 2.4 meter met daarin 8x AD8066, 2x AD7066, 2x AD5060/Sq 1 stuks AD0211/Sq en 2 stuks AD0163/TE in MFB uitvoering zodat deze voor een van de woofers gemonteerd kunnen worden. Geheel gaat aangestuurd worden door een inbouw versterker met 500 Chinese Watts van Ali Bombali. Mocht dat niet naar de zin zijn dan komt er alsnog een externe versterker, ik wilde deze gewoon eens proberen.
Puntje is dat na een tijdje drivers te hebben verzameld (nu 100+ AD8066/8065 liggen want ben gek van die woofers) ik ben begonnen met bouwen en erachter ben gekomen dat de AD7066 drivers die ik heb last hebben van een vervelende resonantie rond de 1400 Hz. Het is net alsof het een mechanische probleem is. Het is een soort van schel geluid dat de originele frequentie overstemd. Ik heb geprobeerd er een video van de maken:
Als ik zachtjes op de surround van de speaker druk is het weg en hoor je de originele toon. Met name aan het einde van de video is het redelijk te horen. Gekke is dat niet alle speakers het hebben. Op het einde van het filmpje druk ik zachtjes op de tweede om het verschil te laten horen (deze heeft het probleem niet dus hier hoor je ook niets veranderen). Helaas heb ik deze maar 4. Ik heb er 3 getest en daarvan hebben 2 het probleem.
Wellicht is dit een bekend probleem? spreekspoel los van de conus door oude lijm? Vervuilde luchtspleet? Ze hebben het zowel in de kast als gewoon los op het bureau. Frequentie waarin ze gebruikt worden loopt van 165 tot 1500 Hz, 12db/oct bandpass.
Iemand een idee of kan mij verder op weg helpen?
Alvast mijn dank!
Roel
Even voorstellen. Mijn naam is Roel en sinds een half jaar ben ik bezig met een zelfbouw project waarbij uitsluitend vintage Philips drivers gebruikt worden (is de bedoeling). Het gaat om een zuil van 2.4 meter met daarin 8x AD8066, 2x AD7066, 2x AD5060/Sq 1 stuks AD0211/Sq en 2 stuks AD0163/TE in MFB uitvoering zodat deze voor een van de woofers gemonteerd kunnen worden. Geheel gaat aangestuurd worden door een inbouw versterker met 500 Chinese Watts van Ali Bombali. Mocht dat niet naar de zin zijn dan komt er alsnog een externe versterker, ik wilde deze gewoon eens proberen.
Puntje is dat na een tijdje drivers te hebben verzameld (nu 100+ AD8066/8065 liggen want ben gek van die woofers) ik ben begonnen met bouwen en erachter ben gekomen dat de AD7066 drivers die ik heb last hebben van een vervelende resonantie rond de 1400 Hz. Het is net alsof het een mechanische probleem is. Het is een soort van schel geluid dat de originele frequentie overstemd. Ik heb geprobeerd er een video van de maken:
Als ik zachtjes op de surround van de speaker druk is het weg en hoor je de originele toon. Met name aan het einde van de video is het redelijk te horen. Gekke is dat niet alle speakers het hebben. Op het einde van het filmpje druk ik zachtjes op de tweede om het verschil te laten horen (deze heeft het probleem niet dus hier hoor je ook niets veranderen). Helaas heb ik deze maar 4. Ik heb er 3 getest en daarvan hebben 2 het probleem.
Wellicht is dit een bekend probleem? spreekspoel los van de conus door oude lijm? Vervuilde luchtspleet? Ze hebben het zowel in de kast als gewoon los op het bureau. Frequentie waarin ze gebruikt worden loopt van 165 tot 1500 Hz, 12db/oct bandpass.
Iemand een idee of kan mij verder op weg helpen?
Alvast mijn dank!
Roel
Re: Rsonantie Philips AD7066
Ik weet niet of dat in dit geval van toepassing is, maar een bekend probleem is dat de surround rubbers een resonantie kunnen geven in dit gebied.
Re: Rsonantie Philips AD7066
Hallo John,
Dat is iets waar ik wel eens verder naar kan kijken. Als het goed is zouden ze toch tot 1500hz door moeten kunen lopen. Ze hebben het al bij een extreem laag volume.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Rsonantie Philips AD7066
De rubberranden van deze modellen willen weleens wat stugger worden na zoveel jaar, de Fs gaat dan ook omhoog. De mate waarin dit gebeurt lijkt afhankelijk van het gebruik c.q. de opslagmethode in al die tijd. Mogelijk veroorzaakt dit ook de resonantie.
Re: Rsonantie Philips AD7066
Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
Re: Rsonantie Philips AD7066
Ik heb in een ver verleden eens een lange tijd gezocht naar een vreemd bijgeluid in een van de woofers van mijn luidsprekers en toen bleek de dome (stofkap) nog maar voor een derde aan de conus bevestigd te zijn. Dit was in mijn geval de boosdoener, je zou dit eens kunnen nakijken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Rsonantie Philips AD7066
De truc met gewone lampenolie werkt ook super goed heb ik gemerkt. Met een kwastje aanbrengen, en dit een aantal keer herhalen als het nodig blijkt. Even nawrijven met schoon papier en het is weer mooi zwart en soepeler.piet1955 schreef: ↑za 14 dec 2024, 18:21Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Rsonantie Philips AD7066
Daar heb ik (dankzij een eerder topic op dit forum
) inmiddels ook goede ervaringen mee, echter nog niet op Philips units uitgetest. Jij wel, Wouter?
Re: Rsonantie Philips AD7066
Goedemorgen,
Mijn excuses voor de late reactie, ik had niet verwacht dat er zo snel zoveel suggesties zouden komen
Ondertussen ben ik zelf ook verder op onderzoek gegaan en het blijkt dat bij in ieder geval een van woofers de spider vrijwel volledig los is gekomen van de korf. De andere heb ik nog niet verder bekeken, maar ik verwacht daar hetzelfde.
De suggestie met de wax/lampen olie ga ik zeker wel verder toepassen, al is het alleen maar voor het onderhoud van de rubber en de estetische kant. Ze worden er weer mooi diep zwart van.
Iemand een aanbeveling voor een lijm om de spider vast te zetten? Simpele CA? PU (polimax heb ik liggen). Ik kan de spider oplichten om er iets van lijm onder aan te brengen. Als ik ze kan repareren voor nog een rondje wil ik dat wel proberen.
Groeten,
Roel
Mijn excuses voor de late reactie, ik had niet verwacht dat er zo snel zoveel suggesties zouden komen
Ondertussen ben ik zelf ook verder op onderzoek gegaan en het blijkt dat bij in ieder geval een van woofers de spider vrijwel volledig los is gekomen van de korf. De andere heb ik nog niet verder bekeken, maar ik verwacht daar hetzelfde.
De suggestie met de wax/lampen olie ga ik zeker wel verder toepassen, al is het alleen maar voor het onderhoud van de rubber en de estetische kant. Ze worden er weer mooi diep zwart van.
Iemand een aanbeveling voor een lijm om de spider vast te zetten? Simpele CA? PU (polimax heb ik liggen). Ik kan de spider oplichten om er iets van lijm onder aan te brengen. Als ik ze kan repareren voor nog een rondje wil ik dat wel proberen.
Groeten,
Roel
Re: Rsonantie Philips AD7066
Als je dat doet wel de spreekspoel centreren door er wat stroom door te laten lopen
