Rsonantie Philips AD7066

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jaaasgoed
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 14:56

Rsonantie Philips AD7066

Bericht door jaaasgoed »

Goedemiddag beste forumleden,

Even voorstellen. Mijn naam is Roel en sinds een half jaar ben ik bezig met een zelfbouw project waarbij uitsluitend vintage Philips drivers gebruikt worden (is de bedoeling). Het gaat om een zuil van 2.4 meter met daarin 8x AD8066, 2x AD7066, 2x AD5060/Sq 1 stuks AD0211/Sq en 2 stuks AD0163/TE in MFB uitvoering zodat deze voor een van de woofers gemonteerd kunnen worden. Geheel gaat aangestuurd worden door een inbouw versterker met 500 Chinese Watts van Ali Bombali. Mocht dat niet naar de zin zijn dan komt er alsnog een externe versterker, ik wilde deze gewoon eens proberen.

Puntje is dat na een tijdje drivers te hebben verzameld (nu 100+ AD8066/8065 liggen want ben gek van die woofers) ik ben begonnen met bouwen en erachter ben gekomen dat de AD7066 drivers die ik heb last hebben van een vervelende resonantie rond de 1400 Hz. Het is net alsof het een mechanische probleem is. Het is een soort van schel geluid dat de originele frequentie overstemd. Ik heb geprobeerd er een video van de maken:



Als ik zachtjes op de surround van de speaker druk is het weg en hoor je de originele toon. Met name aan het einde van de video is het redelijk te horen. Gekke is dat niet alle speakers het hebben. Op het einde van het filmpje druk ik zachtjes op de tweede om het verschil te laten horen (deze heeft het probleem niet dus hier hoor je ook niets veranderen). Helaas heb ik deze maar 4. Ik heb er 3 getest en daarvan hebben 2 het probleem.

Wellicht is dit een bekend probleem? spreekspoel los van de conus door oude lijm? Vervuilde luchtspleet? Ze hebben het zowel in de kast als gewoon los op het bureau. Frequentie waarin ze gebruikt worden loopt van 165 tot 1500 Hz, 12db/oct bandpass.

Iemand een idee of kan mij verder op weg helpen?

Alvast mijn dank!

Roel
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door John P »

Ik weet niet of dat in dit geval van toepassing is, maar een bekend probleem is dat de surround rubbers een resonantie kunnen geven in dit gebied.
jaaasgoed
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 14:56

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door jaaasgoed »

John P schreef: za 14 dec 2024, 16:08
Ik weet niet of dat in dit geval van toepassing is, maar een bekend probleem is dat de surround rubbers een resonantie kunnen geven in dit gebied.
Hallo John,

Dat is iets waar ik wel eens verder naar kan kijken. Als het goed is zouden ze toch tot 1500hz door moeten kunen lopen. Ze hebben het al bij een extreem laag volume.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door VintageHarry »

De rubberranden van deze modellen willen weleens wat stugger worden na zoveel jaar, de Fs gaat dan ook omhoog. De mate waarin dit gebeurt lijkt afhankelijk van het gebruik c.q. de opslagmethode in al die tijd. Mogelijk veroorzaakt dit ook de resonantie.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door piet1955 »

Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door SARK »

Ik heb in een ver verleden eens een lange tijd gezocht naar een vreemd bijgeluid in een van de woofers van mijn luidsprekers en toen bleek de dome (stofkap) nog maar voor een derde aan de conus bevestigd te zijn. Dit was in mijn geval de boosdoener, je zou dit eens kunnen nakijken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door ds23man »

Die plastic dopjes willen nog wel een loszitten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door wouter »

piet1955 schreef: za 14 dec 2024, 18:21
Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
De truc met gewone lampenolie werkt ook super goed heb ik gemerkt. Met een kwastje aanbrengen, en dit een aantal keer herhalen als het nodig blijkt. Even nawrijven met schoon papier en het is weer mooi zwart en soepeler.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door VintageHarry »

Daar heb ik (dankzij een eerder topic op dit forum :) ) inmiddels ook goede ervaringen mee, echter nog niet op Philips units uitgetest. Jij wel, Wouter?
jaaasgoed
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 14:56

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door jaaasgoed »

Goedemorgen,

Mijn excuses voor de late reactie, ik had niet verwacht dat er zo snel zoveel suggesties zouden komen :D

Ondertussen ben ik zelf ook verder op onderzoek gegaan en het blijkt dat bij in ieder geval een van woofers de spider vrijwel volledig los is gekomen van de korf. De andere heb ik nog niet verder bekeken, maar ik verwacht daar hetzelfde.

De suggestie met de wax/lampen olie ga ik zeker wel verder toepassen, al is het alleen maar voor het onderhoud van de rubber en de estetische kant. Ze worden er weer mooi diep zwart van.

Iemand een aanbeveling voor een lijm om de spider vast te zetten? Simpele CA? PU (polimax heb ik liggen). Ik kan de spider oplichten om er iets van lijm onder aan te brengen. Als ik ze kan repareren voor nog een rondje wil ik dat wel proberen.

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door Shadow »

Als je dat doet wel de spreekspoel centreren door er wat stroom door te laten lopen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Rsonantie Philips AD7066

Bericht door richard »

jaaasgoed schreef: wo 18 dec 2024, 11:10
De suggestie met de wax/lampen olie ga ik zeker wel verder toepassen,
Pas wel op! Olie en rubber zijn geen goede combinatie. Het lijkt soepeler te worden, maar eigenlijk lost het rubber in de olie op.
Plaats reactie