Woofer lijkt scheef te gaan?
Moderator: Beheerdersteam
Woofer lijkt scheef te gaan?
Hallo allemaal.
Ik ben hier nieuw op het forum dus even een klein beetje informatie.
Jarenlang heb ik in een BMW E30 gereden met een JL-audio versterker die een compo setje van Focal aanstuurde en een (oude) 12" Kicker woofer.
Klonk prima, de bas was behoorlijk zoals ik het wilde. Helaas past in m'n nieuwe auto deze versterker niet meer en ben ik me een beetje aan het oriënteren naar nieuwe spullen.
De kist voor de woofer wil ik ook veranderen, die was specifiek voor de E30 en past niet netjes in de E34.
Nou kwam ik een filmpje tegen van de wooferen nou viel het me op dat deze niet helemaal recht naar buiten lijkt te komen. Zou dat optisch bedrog zijn? Of is er iets niet goed?
Als iemand er ook maar iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag!
Mvg, Ruud
P.S. ik kan geen filmpje toevoegen.... kan iemand me vertellen hoe ik dat dan voor elkaar krijg?
Ik ben hier nieuw op het forum dus even een klein beetje informatie.
Jarenlang heb ik in een BMW E30 gereden met een JL-audio versterker die een compo setje van Focal aanstuurde en een (oude) 12" Kicker woofer.
Klonk prima, de bas was behoorlijk zoals ik het wilde. Helaas past in m'n nieuwe auto deze versterker niet meer en ben ik me een beetje aan het oriënteren naar nieuwe spullen.
De kist voor de woofer wil ik ook veranderen, die was specifiek voor de E30 en past niet netjes in de E34.
Nou kwam ik een filmpje tegen van de wooferen nou viel het me op dat deze niet helemaal recht naar buiten lijkt te komen. Zou dat optisch bedrog zijn? Of is er iets niet goed?
Als iemand er ook maar iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag!
Mvg, Ruud
P.S. ik kan geen filmpje toevoegen.... kan iemand me vertellen hoe ik dat dan voor elkaar krijg?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Welkom hier Ruud. Je kunt geen filmpje posten, maar wel een Youtube linkje. Maw als je het filmpje daar plaatst kan met ‘m vanaf dit forum bekijken.
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Goh... dat ik daar dan weer niet aan gedacht heb...
Ziehier het filmpje!
Mvg, Ruud
Ziehier het filmpje!
Mvg, Ruud
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Ik zou zeggen dat het een optische illusie is door het filmen. Als een conus echt zo scheef gaat hoor je ook wel andere bijgeluiden
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Daar hebben we laatst een mooie uitleg over gehad, iets met 'rolling shutter effect' dacht ik?
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Ok, super. Fijn om te horen dat het waarschijnlijk idd een optische illusie is. Ik hoor idd ook geen bijgeluiden enzo.
Bedankt voor de geruststelling!
Mvg, Ruud
Bedankt voor de geruststelling!
Mvg, Ruud
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Nou het is op zich geen optische illusie hoor. Je ziet wat je voorgespiegeld krijgt van je camera. Het is een artefact van de fotocamera die dit vervormde resultaat zo presenteert. Het is er in werkelijk niet. Het wordt veroorzaakt doordat de uitlezing van de beeldchip aan de bovenkant en aan de onderkant niet op hetzelfde moment plaats vindt maar in tijd verschoven. Het is dus eigenlijk een vervorming in de tijd die je gaat zien met snel bewegende beelden.
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Aha! Okeej!
Ik denk dat ik het snap.
Begrijp ik hier uit dat het met een betere camera er anders uit zou zien op beeld?
Mvg, Ruud
Ik denk dat ik het snap.
Begrijp ik hier uit dat het met een betere camera er anders uit zou zien op beeld?
Mvg, Ruud
Re: Woofer lijkt scheef te gaan?
Ja, met een beeldchip die voor video ontworpen is. Die heeft een elektronische sluiter ingebouwd. Maar die vind je denk ik niet snel in een telefoon. De specificaties van de telefoon zeggen daar niets over. De vroegere CCD camerachips (Philips, Thomson, Kodak) hadden er ook last van. De Sony chips weer niet. Maar ok, bij gemiddelde huis tuin en keuken telefoonfilmpjes zie je het ook niet.
