Woofer lijkt scheef te gaan?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door BRuud »

Hallo allemaal.
Ik ben hier nieuw op het forum dus even een klein beetje informatie.
Jarenlang heb ik in een BMW E30 gereden met een JL-audio versterker die een compo setje van Focal aanstuurde en een (oude) 12" Kicker woofer.
Klonk prima, de bas was behoorlijk zoals ik het wilde. Helaas past in m'n nieuwe auto deze versterker niet meer en ben ik me een beetje aan het oriënteren naar nieuwe spullen.
De kist voor de woofer wil ik ook veranderen, die was specifiek voor de E30 en past niet netjes in de E34.
Nou kwam ik een filmpje tegen van de wooferen nou viel het me op dat deze niet helemaal recht naar buiten lijkt te komen. Zou dat optisch bedrog zijn? Of is er iets niet goed?
Als iemand er ook maar iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag!

Mvg, Ruud

P.S. ik kan geen filmpje toevoegen.... kan iemand me vertellen hoe ik dat dan voor elkaar krijg?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Ruud. Je kunt geen filmpje posten, maar wel een Youtube linkje. Maw als je het filmpje daar plaatst kan met ‘m vanaf dit forum bekijken.
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door BRuud »

Goh... dat ik daar dan weer niet aan gedacht heb... :hide:



Ziehier het filmpje!

Mvg, Ruud
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door hardbats »

Ik zou zeggen dat het een optische illusie is door het filmen. Als een conus echt zo scheef gaat hoor je ook wel andere bijgeluiden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door Shadow »

Daar hebben we laatst een mooie uitleg over gehad, iets met 'rolling shutter effect' dacht ik?
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door BRuud »

Ok, super. Fijn om te horen dat het waarschijnlijk idd een optische illusie is. Ik hoor idd ook geen bijgeluiden enzo.
Bedankt voor de geruststelling!

Mvg, Ruud
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door Pjotr »

Nou het is op zich geen optische illusie hoor. Je ziet wat je voorgespiegeld krijgt van je camera. Het is een artefact van de fotocamera die dit vervormde resultaat zo presenteert. Het is er in werkelijk niet. Het wordt veroorzaakt doordat de uitlezing van de beeldchip aan de bovenkant en aan de onderkant niet op hetzelfde moment plaats vindt maar in tijd verschoven. Het is dus eigenlijk een vervorming in de tijd die je gaat zien met snel bewegende beelden.
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door BRuud »

Aha! Okeej!
Ik denk dat ik het snap.
Begrijp ik hier uit dat het met een betere camera er anders uit zou zien op beeld?

Mvg, Ruud
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door Pjotr »

Ja, met een beeldchip die voor video ontworpen is. Die heeft een elektronische sluiter ingebouwd. Maar die vind je denk ik niet snel in een telefoon. De specificaties van de telefoon zeggen daar niets over. De vroegere CCD camerachips (Philips, Thomson, Kodak) hadden er ook last van. De Sony chips weer niet. Maar ok, bij gemiddelde huis tuin en keuken telefoonfilmpjes zie je het ook niet.
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Woofer lijkt scheef te gaan?

Bericht door BRuud »

Top, dan is het met helemaal duidelijk.
Bedankt!

Mvg, Ruud
Plaats reactie