Picoscoop

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
motoindo
Contacteer:

Picoscoop

Bericht door motoindo »

RTFM (lees de neukende handleiding)

Was al een tijdje in het bezit van een Picoscope omdat mijn Philips kathodestraal oscillograaf niet meer lekker paste op mijn immer door ruimte gebrek geteisterde werkblad. Als je dan zoals ik met je tijd meegaat komt er onherroepelijk een moment dat je aan zo'n klein, koel en efficient versterkertje komt te meten en ontdekt dat er een onprettige hoeveelheid draaggolf meuk op je meetsignaal gesuperponeerd zit.

In eerste instantie dacht ik aan een harde waren oplossing in de vorm van wat lc spul om de carrier eruit te krijgen, beetje zoals Audio Precision dat doet met een heel duur voorzet kastje maar wat schetst mijn verbazing, de onvolprezen picoscope software bied gewoon de mogelijkheid om in de software een probe een lpf mee te geven. Hulde. Geweldig. RTFM Camphuisen :hide:

Rauw komt het zo naar binnen
RTFM-0.png
En dit is wat je ziet na toevoeging van een 20K lpf.
RTFM-1.png
En hier stel je het in, geweldig !
RTFM-2.png
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Picoscoop

Bericht door OWC »

Ik heb jaren PicoScopes gebruikt op het werk en ik ben zeer onder de indruk.

Met name de math functie is extreem flexibel omdat je gewoon je eigen formules kunt samenstellen.

Zo kun je bv direct het vermogen meten dmv waarde van referentie weerstand gewoon in de formule op te nemen.

Er is trouwens ook een scriptje om frequentie sweeps te kunnen doen en bode plots te maken.

Class-D versterkers hebben idd altijd schakel residu.
Houdt er wel rekening mee dat als je er meer wilt gaan doen, het handig is om aan het AES standaard filter te houden.
Anders gaan de resultaten afwijken.

Overigens zitten in de meeste digitale scopes een low pass filter.
Met averaging kom je ook een heel eind omdat signaal en schakelfrequentie niet gecorreleerd zijn.
Pjotr

Re: Picoscoop

Bericht door Pjotr »

Altijd leuk nieuw speelgoed :rock: Een gefilterd signaal alleen om het plaatje op te leuken is dan weer niet het echte signaal wat de versterker uit komt en naar de speakers gaat. Dus wat wordt je daar wijzer van? Het AES filter heeft alleen zijn nut in vergelijkende vervormingsmetingen in het audiogebied.
Plaats reactie