Vraag echtheid buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
San Zweef
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 nov 2024, 16:24

Vraag echtheid buizen

Bericht door San Zweef »

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en ben benieuwd of jullie mij een antwoord kunnen geven.
Ik heb een vraag voor een buizenkenner(s).

Ik ben in het bezit van een aantal verschillende setjes buizen. Dat zijn in volgorde (ook van de foto's):

Een stel Tesla ecc 803 uit een blauw doosje
Een stel Mullard ecc83
Een stel Mullard ecc82
Een stel Telefunken ecc83

Mijn vraag is of de Tesla en de Mullard ecc83 echte oude zijn. De ecc82 is dat wel volgens mij, en klinkt ongeëvenaard mooi.

Ik gebruik ze in een Pathos TT versterker, al hoort officieel de ecc82 daar niet in. De versterking is dan alleen wat minder, kan geen last. De Telefunken zijn ook mooie buizen. Alleen is hiervan de stempel vervaagd. Van elke buis heb ik 2 foto's gemaakt, zodat u ook de zijkant kunt zien.


Ik hoor graag of u het zo kunt zien, en zie uw bericht graag tegemoet.
Groet San
Bijlagen
20241124_143142.jpg
20241124_143153.jpg
20241124_143249.jpg
20241124_143306.jpg
20241124_143525.jpg
20241124_143536.jpg
20241124_144407.jpg
20241124_144413.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Vraag echtheid buizen

Bericht door Pcdg »

Die Mullard heeft volgens mij box anodes, dat was wel typisch voor Mullard. Er is geen hedendaagse fabrikant die dat zo maakt dus daarmee is een vervalsing vrijwel uitgesloten.

Probleem met Tesla is dat JJ de oude machines van Tesla gebruikt. Daarmee is het vrij simpel om JJ buizen te bedrukken met het Tesla logo. Ik zocht laatst naar EZ81 buizen en het wemelde van de oude Tesla's nieuwe oude voorraad in een mooi doosje. Dat vond ik toch verdacht.
Plaats reactie