Pagina 1 van 1

Audio Research D90

Geplaatst: za 23 nov 2024, 22:21
door Shadow
Met veel geur van verbrande fenol staat hier op de tafel;
Een Audio Research D90 buizenbak, bijna 30kg schoon aan de haak en vooral mooi :rock:
20241123_201357.jpg
Geen aan/uit schakelaar?
20241123_201404.jpg
Volgens de verkoper zat er een stekker met schakelaar aan het snoer maar was deze defect, dus nieuwe stekker zonder schakelaar eraan en nu is het direct online bij inpluggen?
20241123_201828.jpg
Dat zijn de originele elco's nog ](*,)
De 6FQ7's en ECC81's zijn origineel GE, rest van de ingang is Chinees en ongemarkeerd. Eindbuizen GE 6L6 waar het 6550 zou moeten zijn, hoogspannings regeling wel 6550.
20241123_201833.jpg
Een buis was stuk en is niet meer terug gegeven door diegene die de diagnose stelde :-k
20241123_203644.jpg
De ingangsweerstanden van 1 kanaal zijn ooit vervangen...
20241123_203715.jpg
Getuige deze bon uit 1987 :shock:
20241123_204953.jpg
Deze zekering is defect
20241123_212258.jpg
De voedingstrafo meet primair 1,2 Ohm en stinkt behoorlijk, voor de rest geen verbrande componenten
20241123_212303.jpg
1980 dus hoogstwaarschijnlijk een D90 en geen D90B, dat basseer ik op de nummers op de print, maar de roosterspannings zekering F2 die alleen op het schema van de 'B' getekend staat, zit er wel in :-k

Als het goed is, is de bezetting als volgt;
4x 12AX7 of ECC83 (2x ingang, 2x fasedraaier/volger)
2x 6FQ7 ('driver amplifier')
2x 12AT7 of ECC81 ('driver follower')
8x 6550 eindtrap
1x 6550 hoogspannings regelaar (?)

We gaan maar eens voorzichtig alles uitkammen en kijken wat er stuk is...wordt vervolgd...

Re: Audio Research D90

Geplaatst: za 23 nov 2024, 22:39
door ray5150
20241123_201833.jpg
Volgens mij is er ook wat gerommeld met de diodes rondom die Motorola tor ?
Ook mist het koelblokje wat er links wel zit.

Lijkt me een pittige klus, maar dat is bij jou wel in goede handen.
Succes met de restauratie gewenst. :goedzo:

Re: Audio Research D90

Geplaatst: za 23 nov 2024, 22:48
door Shadow
Dat koelblokje hoort niet op deze tor, afgaand op foto's van andere D90's, maar die diodes heb je een punt inderdaad...

Re: Audio Research D90

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 8:56
door Barry2001
Daar kun je je zeker wel even mee vermaken :D eerst zorgen dat de voeding op orde is denk ik. Oja, zag dit, mogelijk is het niks, maar ziet er wat vreemd uit:
2024-11-24_08h53_35.png

Re: Audio Research D90

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 9:02
door Walt
Mooi ding, leuke combi samen met je SP-6B ervoor.

Re: Audio Research D90

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 9:29
door Shadow
Daarom ook, eerst maar eens zien of er geluid uit komt, dan maar afwachten of ie zich kan meten met de KT88 hier...

Re: Audio Research D90

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 9:30
door Shadow
Barry2001 schreef: zo 24 nov 2024, 8:56
Daar kun je je zeker wel even mee vermaken :D eerst zorgen dat de voeding op orde is denk ik. Oja, zag dit, mogelijk is het niks, maar ziet er wat vreemd uit:

2024-11-24_08h53_35.png
Bijzonder :-k