Subwoofers en versterker vragen

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

Ik heb voor achter de bank van m’n chevy een kist gebouwd naar voorbeeld op YouTube
Hier wil ik twee 10 inch subwoofers in hebben en in het midden een versterker
Ik hoef niet totaal uit m’n stoel geblazen te worden dus het hoeft niet te gek.
Ook zullen er nog ovale boxen naast komen
Maar wat is nu een goede subwoofer?
En wat kan er aangeraden worden voor versterker waar ze op kunnen?
Kun je op een versterker ook twee subs aansluiten en ook twee normale boxen?

Alvast bedankt voor de hulp
IMG_7936.jpeg
IMG_7880.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Shadow »

Mooie auto!

Er staan hier voor weinig nog 2 dikke subs te koop;

viewtopic.php?t=32303

Als je daar een mooie versterker van Hifonics bij doet;

https://www.caraudioshop.nl/shop/zxr600 ... 0588,91492

Dan kom je wel uit je stoel, let op de inhoud van de kist in verhouding tot de 2 woofers, die moet niet te groot of te klein zijn, zit wel wat marge in maar hij is snel te groot.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door timpert »

Pas ook op met de diepte van de kist, de kans betaat dat de CSS sub niet past in de diepterichting omdat de magneet nogal een puist is. Als je tegen dat probleem aan loopt, zelfs met een gewone sub, is een low profile/shallow woofer wellicht een oplossing, zoals Dayton Audio (LW/LS), Peerless (GBS serie) of SB acoustics (SW... serie) die leveren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Shadow »

Da's een goeie, eerst ff datasheet napluizen
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

Ten eerste bedankt voor het meedenken,

Had mischien even wat maten moeten vermelden.
Ik heb een inbouwdiepte van ongeveer 10 a 11 cm
De kisten zijn per stuk 30 x 40 cm en lopen van 18 cm af naar 7,5 cm.
Deze maten heb ik niet zo bedacht maar dat is de ruimte die ik heb achter de bank en heb ze nagemaakt van een YouTube filmpje dus vandaar….
Ik hoef zoals gezegd geen mega geluid want mag m’n v8 roffeltje ondertussen ook nog graag horen dus ben niet op zoek naar vreselijk dure speakers.
Hoef niet t goedkoopste maar gewoon gemiddeld.
Ik zie bij versterkers staat 2 of 4 kanalen,is dit ook hoeveel speakers je er op aan kan sluiten?
Wil graag achter de bank twee normale speakers en dan twee woofers.
Voor via de radio dan vier gewone speakers.
Ik zag subwoofers van het merk hertz,is dit iets knaps of???
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

IMG_7941.png
Deze is voor ondiepe inbouw en voor gesloten kist.
Hoe denken jullie hier over?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Chocomel »

Niet verkeerd, al zou ik nog even verder kijken. Hij heeft een slag van 8 mm, wat redelijk is, maar niet meer dan dat. Er is geen vermelding van kortsluitringen in de motor om harmonische vervorming tegen te gaan. Met de Thiele-Small-parameters Qts = 0,7 / Vas = 22 L / fs = 39 Hz heeft hij uit zichzelf geen diepe bas. De kleine cabine van je auto haalt de bassen weer op, met als resultaat een vlakke basweergave. Sommige mensen vinden dat mooi. Zelf vind ik het te dun klinken en heb ik liever een subwoofer die zonder cabine een vlakke basweergave heeft. Dan blijft er in de rijgeluiden nog wat bas over. Als je versterker een functie 'bass boost' o.i.d. heeft maakt het minder uit, dan kan je daarmee de diepe bassen ophalen naar smaak.

Als de 240 euro op moet, zou ik verder kijken of er niet een woofer te vinden is met kortsluitringen. Liever één wat betere 10" woofer, dat komt ook beter uit met je kastvolume. Eventueel twee 8" woofers met normale inbouwdiepte. Anders kan je beginnen met één van deze woofers, dat gaat misschien al hard genoeg.
Markc10 schreef: ma 28 okt 2024, 18:00
Ik zie bij versterkers staat 2 of 4 kanalen,is dit ook hoeveel speakers je er op aan kan sluiten?
Zo ongeveer. Misschien kan je de ovale luidsprekers op de autoradio aansluiten, als die nog uitgangen vrij heeft. Dan heb je alleen een versterker nodig voor de subwoofer.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 28 okt 2024, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

Dank je wel voor je reactie,
Helaas is een hoop van wat je zegt voor mij totale hokuspokus.
Ik wil eigenlijk niet naar 1 box,dit puur vanwege het cosmetische dat ik twee mooier vind met de versterker ertussen.
Ik zit niet zover in de audio zoals jullie die alles “fine tunen”
Ik denk dat ik persoonlijk t verschil niet of nauwelijks zou horen.
Het feit dat je deze boxen niet verkeerd vind is voor mij al een rede om ze even op te slaan en ja ik kijken evengoed even verder.
Ook wat hier een passende versterker bij kan zijn waar ik deze twee en twee normale speakers op aan kan sluiten
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

Inmiddels wat verder gekeken en ground zero heeft de “flat” oftewel ondiepe inbouw.
Iemand hier ervaring mee ?
Of iemand met hier een set up van met twee subwoofers en bijpassende versterker?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Shadow »

Ground Zero is leuk spul, Hertz ook wel dacht ik, Gladen, Audio System dat soort merken zijn ook zeker goed.
Markc10
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 okt 2024, 18:39

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Markc10 »

De keuze is gevallen op ground zero,inmiddels eerste boxen in huis dus we kunnen aan de gang
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door Chocomel »

:foto:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Subwoofers en versterker vragen

Bericht door bart Luyckx »

Plaats reactie