Afstraalgedrag hoorn vs driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door beijert »

Ik kwam een afbeelding tegen van een hoorn zoals ik ook heb. Echter met een andere driver.

Zal het met de originele hetzelfde plaatje opleveren?
FB_IMG_1729939972351.jpg
Laatst gewijzigd door beijert op za 26 okt 2024, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door Ronkel »

Een andere driver heeft een andere koppeling met de throat en kan een wat ander resultaat geven. Ook kan het (zeker in het tophoog) uitmaken of het membraan nog pistonisch beweegt of last heeft van breakup. Bij lage frequenties zal de hoorn domineren, op hogere frequenties zul je grotere verschillen gaan zien tussen drivers. Dit alles geldt overigens ook voor dome/waveguide combinaties.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door ds23man »

Als het een compressiedriver is heeft dat geen invloed.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door Ronkel »

Waar haal je die wijsheid vandaan? Het heeft minder invloed dan bij domes, maar ik heb wel degelijk verschillen in afstraalgedrag gemeten in het verleden, m.n. in de hoogste twee octaven.

Als het golffront in de throat niet de vorm heeft waarvoor de hoorn ontworpen heeft zie je dat terug in het afstraalgedrag door diffractie, reflecties en resonanties in de hoorn. Het golffront is echt niet bij alle compressiedrivers hetzelfde op hoge frequenties. Daarnaast heb je bij een compressiedriver meestal nog te maken met een impedantie-mismatch tussen de exit van de driver en de hoorn met bijbehorende resonantie en die varieert tussen drivers.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door Rob Dingen »

beijert schreef: za 26 okt 2024, 13:18
Ik kwam een afbeelding tegen van een hoorn zoals ik ook heb. Echter met een andere (de originele)driver.

Zal het met de originele hetzelfde plaatje opleveren?

FB_IMG_1729939972351.jpg
Dat is zo niet te zeggen maar wel te achterhalen.
Namelijk de hoek van de uitgang (throat angle) moet namelijk mee genomen worden in het ontwerp van de hoorn.
Dus als je er achter kan komen of die van jou gelijk is aan het origineel weet je iets meer.

Rob
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door beijert »

Die van mij is een originele set. Het stond heel onduidelijk in de startpost. Koppelingen zoals onderstaande hoef ik in ieder geval niet te maken :lol:
b0052286_20404087.jpg
In dit geval van TOA, die het ontwerp 'geleend' heeft van de oudere altec modellen. Dus ik hoop dat hun huiswerk is gedaan.

Ik kwam toevallig bovenstaande afbeelding tegen en ik twijfel of ik ze op marktplaats ga zetten of dat er een serieus goed klinkend systeem van te maken is. De compressie drivers worden blijkbaar goed beoordeeld.
Laatst gewijzigd door beijert op za 26 okt 2024, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door ds23man »

Ronkel schreef: za 26 okt 2024, 19:28
Waar haal je die wijsheid vandaan? Het heeft minder invloed dan bij domes, maar ik heb wel degelijk verschillen in afstraalgedrag gemeten in het verleden, m.n. in de hoogste twee octaven.

Als het golffront in de throat niet de vorm heeft waarvoor de hoorn ontworpen heeft zie je dat terug in het afstraalgedrag door diffractie, reflecties en resonanties in de hoorn. Het golffront is echt niet bij alle compressiedrivers hetzelfde op hoge frequenties. Daarnaast heb je bij een compressiedriver meestal nog te maken met een impedantie-mismatch tussen de exit van de driver en de hoorn met bijbehorende resonantie en die varieert tussen drivers.
40 jaar ervaring in de PA wereld.....
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver

Bericht door Ronkel »

Daar kan ik niet tegenop :lol: . Blijkbaar heb ik dan de uitzondering die de regel bevestigt te pakken gehad.
Plaats reactie