Afstraalgedrag hoorn vs driver
Moderator: Beheerdersteam
Afstraalgedrag hoorn vs driver
Ik kwam een afbeelding tegen van een hoorn zoals ik ook heb. Echter met een andere driver.
Zal het met de originele hetzelfde plaatje opleveren?
Zal het met de originele hetzelfde plaatje opleveren?
Laatst gewijzigd door beijert op za 26 okt 2024, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
Een andere driver heeft een andere koppeling met de throat en kan een wat ander resultaat geven. Ook kan het (zeker in het tophoog) uitmaken of het membraan nog pistonisch beweegt of last heeft van breakup. Bij lage frequenties zal de hoorn domineren, op hogere frequenties zul je grotere verschillen gaan zien tussen drivers. Dit alles geldt overigens ook voor dome/waveguide combinaties.
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
Waar haal je die wijsheid vandaan? Het heeft minder invloed dan bij domes, maar ik heb wel degelijk verschillen in afstraalgedrag gemeten in het verleden, m.n. in de hoogste twee octaven.
Als het golffront in de throat niet de vorm heeft waarvoor de hoorn ontworpen heeft zie je dat terug in het afstraalgedrag door diffractie, reflecties en resonanties in de hoorn. Het golffront is echt niet bij alle compressiedrivers hetzelfde op hoge frequenties. Daarnaast heb je bij een compressiedriver meestal nog te maken met een impedantie-mismatch tussen de exit van de driver en de hoorn met bijbehorende resonantie en die varieert tussen drivers.
Als het golffront in de throat niet de vorm heeft waarvoor de hoorn ontworpen heeft zie je dat terug in het afstraalgedrag door diffractie, reflecties en resonanties in de hoorn. Het golffront is echt niet bij alle compressiedrivers hetzelfde op hoge frequenties. Daarnaast heb je bij een compressiedriver meestal nog te maken met een impedantie-mismatch tussen de exit van de driver en de hoorn met bijbehorende resonantie en die varieert tussen drivers.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
Dat is zo niet te zeggen maar wel te achterhalen.
Namelijk de hoek van de uitgang (throat angle) moet namelijk mee genomen worden in het ontwerp van de hoorn.
Dus als je er achter kan komen of die van jou gelijk is aan het origineel weet je iets meer.
Rob
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
Die van mij is een originele set. Het stond heel onduidelijk in de startpost. Koppelingen zoals onderstaande hoef ik in ieder geval niet te maken
In dit geval van TOA, die het ontwerp 'geleend' heeft van de oudere altec modellen. Dus ik hoop dat hun huiswerk is gedaan.
Ik kwam toevallig bovenstaande afbeelding tegen en ik twijfel of ik ze op marktplaats ga zetten of dat er een serieus goed klinkend systeem van te maken is. De compressie drivers worden blijkbaar goed beoordeeld.
Ik kwam toevallig bovenstaande afbeelding tegen en ik twijfel of ik ze op marktplaats ga zetten of dat er een serieus goed klinkend systeem van te maken is. De compressie drivers worden blijkbaar goed beoordeeld.
Laatst gewijzigd door beijert op za 26 okt 2024, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
40 jaar ervaring in de PA wereld.....Ronkel schreef: ↑za 26 okt 2024, 19:28Waar haal je die wijsheid vandaan? Het heeft minder invloed dan bij domes, maar ik heb wel degelijk verschillen in afstraalgedrag gemeten in het verleden, m.n. in de hoogste twee octaven.
Als het golffront in de throat niet de vorm heeft waarvoor de hoorn ontworpen heeft zie je dat terug in het afstraalgedrag door diffractie, reflecties en resonanties in de hoorn. Het golffront is echt niet bij alle compressiedrivers hetzelfde op hoge frequenties. Daarnaast heb je bij een compressiedriver meestal nog te maken met een impedantie-mismatch tussen de exit van de driver en de hoorn met bijbehorende resonantie en die varieert tussen drivers.
Re: Afstraalgedrag hoorn vs driver
Daar kan ik niet tegenop
. Blijkbaar heb ik dan de uitzondering die de regel bevestigt te pakken gehad.
