Pagina 1 van 7
Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 22:03
door democles
Omdat het zo mooi gaat besloten een Trainwreck Express te bouwen.
Eerst maar eens onderzoek,de schema,s:
Ene Ken Fischer heeft dit ontworpen ,een versterkertje dat echt hard gaat(sorry Buren

)
en twee clone,s
Dan een speurtocht naar het origineel (wat nu verkocht wordt voor 40.000 euro+

)
Niet veel schokkends te zien
De voedingselko,s staan apart van de schakeling en niet er tussen.
Wat er speciaal was was de uitgangstrafo,maar die wordt niet meer gemaakt.
De rest is vrij standaard spul.
Door zo weinig onderdelen gaat alles meetellen kwa klank.
Ken Fischer bouwde ze dan ook voor specifieke wensen,ander weerstandje hier,ander condensatortje daar etc.
Bestelde je zo,n ding dan werd je op een lijst gezet kwam er tussendoor een beroemd iemand een bestelling doen dan kwam die onderaan de lijst.
Dat wardeer ik wel

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 22:25
door democles
Dan wat overdenkingen
De Trainwreck komt zonder een Master Volume.
Eigenlijk regel je het volume met de potmeter op je gitaar,van clean naar vol gas
Geen overdrive pedaaltjes nodig!
Om toch het beestje in bedwang te houden zocht ik naar een mogelijkheid voor Master Volume.
Dat is dan geen origineel meer HOOR IK IEMAND ROEPEN!!!!!
Nee, maar wel een democles
Zoeken zoeken zoeken en je vind.
Dit gaat hem worden, maar dan met Philips EL34 eindpitten.
https://chasingtone.com/the-cesspool/
De man maakt ook heel mooi ander spul.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 22:28
door Shadow
Dat zal wel lekker ronken ja!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 22:32
door democles
Yep,
Eddie Van Halen speelde over zo,n ding.
En ZZ.TOP, Billy Gibbons.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 16 okt 2024, 22:42
door democles
Dus een master volume en heel misschien nog een buizen send en return schakeling inbouwen als ik nog ruimte heb
Waar begin je dan?
De kast in elkaar gedeuveld en voorzien van 4x mahonie beits met 4 laklagen.
De pootjes iets verhoogd met een dambrik,om de hoogte van een evt hengsel van een onderliggende speakerkast te overbruggen.
En al vast begonnen met wat plaatwerk.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 17 okt 2024, 1:21
door democles
Oke,het schema is er.
DE Opbouw?
Wat gaan we doen?
Vanuit HIFI hoort de ontkoppeling elco bij de trap die het voed,dus elco,s zo dicht mogelijk bij de te voeden trap in de versterker.
In gitaar amp,s is dit anders.
Hier geld de hoogspanning zo ver mogelijk van de signaalweg.
Dus geen hoge AC stromen bij kleine AC stromen.
En dat begrijpen sommige mensen.
Voorbeeld de elco dicht bij de verbruikers groep.
En begrijpt het niet!!! (wel leuke onderdelen,jammer van die drie zekeringen in de versterker,beter aan de buitenkant nu minder berijkbaar)
Zie dat de + van de elco,s naar de potmeters zijn gericht,dat is wel een hele kleine weg van signaalweg naar hoogspanning
dit is dan beter. Drie draadjes naar de print ver weg bij signaal wegen.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 17 okt 2024, 9:15
door Pjotr
democles schreef: ↑do 17 okt 2024, 1:21
Dus geen hoge DC AC stromen bij kleine AC stromen.
Het is wel degelijk de flinke AC modulatie van de anodestromen die kan overspreken en terugkoppelen. En dat is AC! De DC bias kan geen kwaad. Geldt evengoed voor HiFi versterkers.
Het is een leuk fixed bias ontwerp, simpel en doeltreffend. Maar wat is er zo bijzonder aan dat het zo'n stoere naam moet hebben?
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 17 okt 2024, 14:52
door Shadow
Als je dat laatste filmpje kijkt, dan snap ik hem wel hoor!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 17 okt 2024, 16:16
door democles
Bedankt Peter ,slip off the pen
Even aangepast

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 18 okt 2024, 16:18
door democles
Vandaag het chassis verder in elkaar gezet.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 18 okt 2024, 17:20
door ray5150
Een tijdje geleden dit filmpje zitten kijken :
Trainwreck was typisch een merk dat samenhing met de oprichter, net zoals Dumble, Kubicki, en Wal. allemaal 1 persoons ondernemingen.
Beetje vergelijkbaar met luidspreker fabrikanten als Translator en BNS, de oprichter overlijdt, en met hem is ook het merk verleden tijd.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 18 okt 2024, 17:35
door democles
Bedankt voor de aanvulling Ray,
Volgens mij maken ze nog ,de familie nam het over,maar een echte Ken F zit er niet meer in
Maar even verder met passen en meten
Dit word al wat.
Het turrent bord twee doorvoeren ingekort.
Buisje er tussen gezet en de print past,die hoeft niet opnieuw ontworpen te worden,dat scheelt
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 18 okt 2024, 17:57
door Pjotr
Ah, is dus de merknaam! Kende ik niet.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 14:19
door democles
Dan moet ik nog wat koperwerk kwijt
Na wat geschuif kom ik op dit.
De voedingstrafo op zijn kant,scheelt een hoop ruimte.
Beugel van de Action , wat rest 3mm plaatwerk en die ringkern gaat geen kant meer op!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: di 22 okt 2024, 14:25
door democles
Dan maar even verder met passen en meten.
De voedingstrafo op 230v net spanning gezet en meten op de 8 ohm aansluiting van de uitgangstrafo.
Schuiven met de uitgangstrafo totdat de meter een lage mV meting geeft.
Dat valt erg mee,ik meet 0,26mV AC

met deze opstelling.
Zal met deze opzet weinig brom instraling hebben.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 24 okt 2024, 21:16
door democles
Passen en meten
Dat gaat passen
Dan ook maar eens de definitieve buisgaten boren.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:57
door democles
De FX schakeling (send en return) printje geëtst en in elkaar gezet.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: za 26 okt 2024, 16:42
door democles
Prachtig weer,hier in het noorden.
Tijd om de achterkant te voorzien van de laatste montage gaten.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 03 nov 2024, 0:23
door democles
Even een plaatje hoe het er nu voor staat.
Had een bordje gemaakt voor de gelijkrichting en de eerst twee elco,s in de voeding en het turrent bordje voorzien van turrents.
Had nog wat restproblemen om op te lossen
Eentje opgelost ,de positie van de 22K weerstand naar de derde elco in de voeding.
Nog twee problemen te gaan.
Ik moet nog een zesde voedingselco kwijt die de FX print voed en een negatieve bias print.

Wordt aan gewerkt,ik denk aan een ,,Dog House,,

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 03 nov 2024, 21:01
door democles
Gelukkig nog geen ,,Dog House,,
Is eigenlijk een metalen bakje op de bovenplaat bedoeld voor de voeding elco,s,zoals Fender ze bouwt in hun versterkers.
Even verder met de speurtocht naar ruimte voor de neg. bias print
GEVONDEN!!!!!!
Al moest ik het oorspronkelijke ontwerp opnieuw ontwerpen, naar een breedte van 2cm .
Wordt dan...
Nu alleen nog ergens de elco voor de FX print ergens plaatsen

dan hoeft er niets bovenop geplaatst te worden.

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 07 nov 2024, 21:28
door democles
Ik had die Bias print nog wat aangepast voor een meerslagen instelpot met behuizing,zodat later de bias aan de buitenkant van de kast is af te stellen.
Er komen nog 3x meetpennen op de achterkant om de mA van de eindbuizen te kunnen meten in mV.
De bodemplaat was ook binnen,1mm RVS,een heel klein beetje pas flexen en die zit er in

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 15:29
door democles
Het blijft passen en meten ,het past net,en net is goed
Had nog wel een probleempje om op te lossen.
De 100uF elco,s op het printje passen net onderder de chassis zijbalk zonder deze te raken.
Alleen als de dwarsbalk verdraaid raakt het de elkco,s.
Na wat denkwerk het verdraaien opgelost met een ,,anti roll bar,, probleem opgelost

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:40
door Shadow
Lekker bezig weer!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: za 23 nov 2024, 23:15
door democles
Gebeurt hier nog wat?
Best wel veel.
Maar niet op het vlak van solderen,eerder ontwerp.
Tja het moet smoelen,bij het ontwerp passen en out of the box.
Een foto op canvas laten afdrukken.
Een voorpaneel van 8 mm dik multiplex pas gemaakt , het canvas er op geplakt en aan de randen geniet.
Nu nog wachten tot het weer het toelaat om de rest van een kleur te voorzien.

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 9:32
door Shadow
Gaaf plaatje zo!