Pagina 1 van 1

Desktop Spiekert

Geplaatst: za 07 sep 2024, 15:52
door John P
Mijn subwoofer bij de computer heeft de geest gegeven en dus was het tijd om wat te fröbelen. Ik heb twee dikke boeken onder mijn monitor staan om de monitor op de goede hoogte te hebben. Daar is dus mooi plaats voor een leuk 2.1 systeem dacht ik en heb met voornamelijk reststukken en wat ik nog had liggen een kastje gebouwd. Ik heb alleen de woofer "nieuw" gekocht via marktplaats, en de rubber voetjes.

Fotoroman
Het begint met een plaat.
Het begint met een plaat.
Dat worden plankjes.
Dat worden plankjes.
Deze plankjes vormen zich tot doosje
Deze plankjes vormen zich tot doosje
Ik heb voor het eerst een nieuwe invalzaag gebruikt, dit ging nog niet helemaal vlekkeloos. De dikte van de zaagsnede en het zagen in verstek waren nog wel spelbedervers. Gelukkig had ik een grote flacon bruislijm.
Met een jasje aan wordt het geluid direct een stuk warmer.
Met een jasje aan wordt het geluid direct een stuk warmer.
Een Tang Band W5-876SA aan de achterkant.
Een Tang Band W5-876SA aan de achterkant.
Twee VIFA TC9FD-18-08 aan de voorzijde.
Twee VIFA TC9FD-18-08 aan de voorzijde.
De meting is iets te veel buiten de as, in de werkelijkheid is er te veel hoog.
De meting is iets te veel buiten de as, in de werkelijkheid is er te veel hoog.
De versterking gebeurt door een Ali versterkertje met sub uitgang en toonregeling. Er hoeft geen passieve sperkring gebruikt te worden. Al met al geeft dit een zeer redelijk geluid. Het geheel is iets te hoog, ik ga nog eens lagere voetjes kopen. Als ik dit weer zou doen dan zou ik een 4" woofer nemen, deze bepaalt namelijk de hoogtemaat.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: za 07 sep 2024, 16:03
door democles
Petje af,dat je dat op zo,n klein balkonnetje voorelkaar krijgt.
Ik zou gillend gek worden. :mrgreen:

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: za 07 sep 2024, 17:21
door ray5150
Ach, als je beperkt bent in de ruimte word je vanzelf inventief in het bedenken van slimme en praktische oplossingen.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 21:43
door TTS
Zo'n invalzaag kan nog een nare terugslag geven, maar daar lees ik gelukkig niks over.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 22:33
door Barry2001
democles schreef: za 07 sep 2024, 16:03
Petje af,dat je dat op zo,n klein balkonnetje voorelkaar krijgt.
Ik zou gillend gek worden. :mrgreen:
Zegt de keukentafel-versterker-bouwert :mrgreen:

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 22:35
door Barry2001
Creatief met rest stukjes, weer een bewijs dat zelfbouw audio niet duur hoeft te zijn.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: zo 08 sep 2024, 22:51
door Pjotr
Netjes zo! Dat is de ware zelfbouw :rock: Zo heb je ook nog een leuke basversterking van de muur en tafel.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: ma 09 sep 2024, 10:26
door Shadow
Geweldig =D>

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: za 14 sep 2024, 11:28
door SARK
Erg gaaf gedaan!
John P schreef: za 07 sep 2024, 15:52
Het geheel is iets te hoog, ik ga nog eens lagere voetjes kopen. Als ik dit weer zou doen dan zou ik een 4" woofer nemen, deze bepaalt namelijk de hoogtemaat.
Je zou zelfs deze woofert downfiring kunnen maken om een paar cm's af te snoepen van de hoogte.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: za 14 sep 2024, 11:48
door Pjotr
Met een gat in de tafel dan? :shock: Er zijn best leuke 10cm, breedbandertjes zelfs, die in een BR tot 60-70 Hz gaan. Echt lager bij de PC is even leuk maar leidt ook erg af vind ik.

Re: Desktop Spiekert

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 15:06
door Ivo
Een subsonische woemp luchtverplaatsing verwachten en niet horen leidt óók af.