Hypex Filter Designer vragen

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Hypex Filter Designer vragen

Bericht door albertk »

Ik heb wat problemen met een FA122. Uit 2018.
Ooit heb ik de software ergens in 2019 overgezet van oorspronkelijke versie naar (ineens!!!) FW1.42. De subwoofer - voor SEAS - filters deden het niet meer, alles leek op zijn kop te staan.
Ik heb de filters vanaf aantekeningen opnieuw gemaakt, maar het is nu eigenlijk een boom-box. [Vroeger was het zo'n soepele sub qua geluid; het is veranderd en ik heb er geen grip meer op.]

1) moet ik de nieuwste FW installeren, heeft dat zin? Of moet ik toch de overgeslagen (mandatory) Firmware laden? Wie weet zette die tussenversie een paar logische schakelaars om. . . :hide:

2) Ik heb van de week een helemaal nieuw filter gemaakt (naam: magnepan1) en dat opgeladen. Er is nu een magnepan1.dsp file. Maar nadat ik een weer nieuw filter maakte (magnepan2) en ik uploadde dat, bleef het controle paneel volhouden dat het om magnepan1 gaat. De upload van de MP2 presets werkt; ik merk ook dat mijn instellingen life veranderen. Finder zegt: Er is geen magnepan2.dsp. Wel een magnepan2.xml. En de magnepan1 staat niet bij de files die ik kan importeren. Helemaal onbekend, geen .xml te vinden in Finder.

(Ik gebruik Windows 7 en Parallels op een Macbook uit 2010.)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door satefan »

Heb je een asymmetrische shelf (Linkwitz Transform) in het filter zitten toevallig? Er is een bug opgelost voor dit type filter:

-- in AsymShelf, zero and pole frequencies and Q-factors were swapped (zero was pole, pole was zero)

Dit was in versie 4.8 van HFD. Duurde bij mij ook even voordat ik daar achter was!

Ik kan me voorstellen dat dit je parten speelt misschien?

Groet,

Satefan

Edit: Link naar de release notes: https://www.hypex.nl/media/6a/24/6e/168 ... eNotes.pdf
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door albertk »

Merci; ik schrok toen nogal. Voor de upgrade in 2019 (open baffle) werkte het mooi (geen boom-geluid, soms kon een ruit in een kastje gaan rammelen . . .).
(zero was pole, pole was zero)
Dat was inderdaad het punt, denk ik. Het was ineens enorm luid. En de curve ging helemaal uit het dak.

Ik probeerde vandaag HFD 5.0 te installeren (na 1.42) maar kreeg een foutmelding op een ontbrekende DLL bij het starten - CRUNTIME140.dll.
Ik zal het op een andere dag dan een maandag opnieuw installeren.
En dan moet ik ook maar een cursus logica nemen om de stappen in het installeren uit te werken. :think:

5.x heeft - Een FIR, mogelijk handig voor een sub filter (SEAS W26 in 36L). MH-Audio calculator geeft aan: 46Hz/0,64 zero; 25Hz/0,70 pole. Delta is 12 dB. Hoog en laag heb ik 6e orde filters.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

De vcruntime140.dll fout is ooit ontstaan door een update van Microsoft van Visual, meerdere programma's zijn er door getroffen.

https://www.dutchtechtips.com/vcruntime ... -gevonden/

Verder zijn de Fir filters alleen beschikbaar op de laatst geleverde versies met de adau1452 dsp, op een Fusion van 2018 kan je dat wel vergeten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door satefan »

Sja. Windhoos en DLL's. Ik werkte tientallen jaren terug op de helpdesk van MS. Support voor Word en Excel (bijzonder leuk!). Op een dag kregen we opeens veel belletjes van klanten die, als ze de spellcheck van Word gebruikten een Runtime error kregen. Duurde even, maar kwam omdat de bij de Panaroma geleverde gratis belastingdiskette een stuk of wat OLE dll's overschreef.

Als een klant dus begon met 'als ik in Word op de spellcheck klik dan krijg ik een error'. Dan vroegen wij gelijk 'leest u de panorama'?....gelijk 10 seconden stilte gevolgt door 'HOE WEET U DAT???'

Geweldige tijden...
Laatst gewijzigd door satefan op ma 26 aug 2024, 18:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door satefan »

albertk schreef: ma 26 aug 2024, 17:30
Hoog en laag heb ik 6e orde filters.
Waarom heb je gekozen voor 6e orde filters?
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door albertk »

6e orde - nou ja, het is zo steil.
Maar wat me stoort is natuurlijk dat het filter ook een pole heeft met Q=1.9. Ingebouwde klank als het ware.
Ik heb ooit een analoge sub correctie gemaakt (ontwerp uit de hoek van Hiraga): vier filters met Q=1,3 achter elkaar. Slingert lekker. Heb ik 10 minuten aangehad. Ik kreeg pijn op de borst en de dikke betonnen vloer van de flat resoneerde . . .

Dus is die 6e orde = de reden van geboemboom?
  • Zal ik ze maar vervangen door een paar 2e orde?
    Of andere ordentelijkheden?
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door albertk »

Oh ja, van die RunTime140.dll - dat loste vanzelf op - er kwam nl een update langs. Die zal het wel hebben schoongeveegd. Gooie tip.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door satefan »

Het is meer de Qts die het karakter van de sub bepaald.

Een hoge Q-factor betekent dat het systeem minder goed gedempt is. Dit resulteert vaak in een scherpe resonantiepiek rond de resonantiefrequentie. Voor een subwoofer betekent dit dat er een merkbare verhoging in het basbereik is, wat vaak wordt beschreven als een "boomy" of overdreven basgeluid. Dit kan aantrekkelijk zijn voor degenen die een krachtig basgeluid zoeken, maar kan soms als onnatuurlijk of minder strak worden ervaren.

Een lagere Q-factor wijst op een beter gedempt systeem met een bredere resonantiepiek en een geleidelijkere roll-off van de lage frequenties. Voor een subwoofer betekent dit dat de basrespons strakker en beter gecontroleerd is, met minder nadruk op de resonantiefrequentie.

Met een Dayton meetsetje kun je de impedantie van het systeem meten en dan weet je de resonantie-frequentie en de Q-factor van het systeem. Daar pas je dan weer de linkwitz transform op aan en corrigeer je de Q en de resonantie-frequentie naar waarden die je wil hebben, en voor niet teveel vervorming zorgen (no free lunch!) indien je het signaal gaat boosten om meer en lager laag te krijgen.

De flanksteilheid van de filters zeggen meer over de mate van roll-off (hoeveel dB per octaaf). Hogere orde filters (zoals 6e orde) geven natuurlijk een steilere roll-off, maar introduceren ook weer andere effecten zoals flinke fase-draaiing en groepsvertraging. Versmering van het signaal in het tijdsdomein dus. De discussie is dan altijd in hoeverre dat waarneembaar is.

Ik heb zelf geen ervaring met het inregelen van subs, maar een simulatie van de Sub kan je goed helpen neem ik aan.

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door OWC »

Wat is het voor iets aparts dat Hypex kunstmatig die FIR zo achterhoudt trouwens met verschillende versies?

De DSP die ze gebruiken, waar ik ook veel mee heb gewerkt, kan het gewoon native tot een totaal van 24000 FIR taps @ 48kHz. (Aantal TAPS per blok is kleiner)

Zelfs de oude ADAU170x heeft de mogelijkheid voor FIR taps, zij het heel erg beperkt (ongeveer 300-500 TAPS als je nog wat andere dingen wilt doen)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

Had te maken met de PC16 die in eerste instantie gebruikt is, die zat aan het eind rammetje vol met code. Daarom is tijdens de upgrade naar de 1452 dsp een pic32 gebruikt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door OWC »

Okay, dus een beetje handige harry kan de oude desolderen, en een nieuwe solderen en opnieuw flashen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

nee
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

Het PIC32 verhaal was nogal een project omdat deze fysiek groter is dan de PIC16 en de print al rammetje vol zat, is een hele puzzel geweest.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door OWC »

Extensie bordje.

Het verbaast mij een beetje dat die PIC16 zo vol zou zitten.

Buiten de DSP doet hij volgens mij niet veel meer dan alle IOs van de versterker in de gaten houden?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

De Pic is het spin het web, doet ook de besturing van de ADC, DAC en ASRC en de versterkermodules. Ook de hele USB communicatie zit er ook in. Alle settings zitten in de PIC en worden tijdens het opstarten in de diverse delen ingeladen. Dan gaat het heel hard....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door OWC »

En men bedacht niet van te voren dat zoiets problemen zou geven?

Of is dat ook onderdeel van het grote besparingsplan geweest?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door ds23man »

Heeft niets met besparing te maken, wel de groeiende toename van functionaliteit vanwege vragen uit de markt. Een ander probleem was dat met de PIC16 het laden van FIR filters onacceptabele tijd koste.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Hypex Filter Designer vragen

Bericht door Shutdown98 »

Is de manier waarop de sweep werkt bij metingen aangepast in de laatste hfd versie?
Ik had metingen van de tweeter gemaakt met de 4.9.8.301 versie. In HFD had ik een highpass filter gemaakt om de tweeter te beschermen en dat filter werkte goed.
In HFD 5 hetzelfde gedaan, maar er ging gewoon een full range sweep doorheen ondanks een LR4 highpass filter.

Doe ik iets fout of is dit een "feature"?

Ik heb het gevonden:
Ik had de amp op Right and left staan. Dan doen de filters het blijkbaar niet.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”