Pagina 1 van 3

SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: zo 04 aug 2024, 23:04
door Shadow
Hij bestaat al even, maar ik hoor er weinig over, terwijl de specs en de review goed zijn lijkt me?
Maar er staat geen Mundorf op, is dat het?

https://audioxpress.com/article/test-be ... atori-line

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 15:38
door OWC
Wellicht gewoon de prijs?

Er is niks slecht aan, maar ik kan me voorstellen dat mensen dan toch voor een bekendere naam gaan.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 16:21
door Shadow
Prijs is ook niet gek iig. Ga er in de toekomst wel wat mee doen denk ik...

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 16:34
door pappaleo
Prijs is niet zo gek. Mundorf is zo maar 2 tot 3 keer duurder.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 18:51
door jeroen_d
Nee, Mundorf U60W1.1 is vergelijkbaar qua prijs en heeft een wat groter effectief stralend oppervlak en beter horizontaal afstraalgedrag. Dus ik heb de Satori AMT om die reden maar laten zitten. Als je hem koopt moet je het om het uiterlijk doen. Hij zal best goed klinken verder.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 19:43
door Pjotr
jeroen_d schreef: wo 07 aug 2024, 18:51
Mundorf U60W1.1
Heb ook ook al naar zitten kijken. Helemaal geen gekke prijs i.d.d. Maar die vraagt eigenlijk wel om een 4e orde X-over akoestisch met zijn afval bij 2 kHz. Dan 2e orde elektrisch + 2e orde AMT akoestisch.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:04
door jeroen_d
Eigenlijk is dat altijd zo bij AMT tweeters.

En de specs zijn leuk, maar deze tweeters klinken het beste met een minimale crossover van 3kHz.
Nou is dat geen probleem met een satori mid, die kun je hoog inzetten.

Wellicht dat de Satori AMT een voordeel heeft als je hem wat lager wilt inzetten. Maar aangezien ik die behoefte niet heb, ga ik er niet in investeren. Ik vind hem ook lelijk.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:12
door Shadow
Dat hoog inzetten van de Satori mids zie ik alleen bij de 5" versies? @jeroen_d:
Waar gezegd mag worden dat de PP versies zich op papier ook erg netjes gedragen btw.

jeroen_d schreef: wo 07 aug 2024, 18:51
Nee, Mundorf U60W1.1 is vergelijkbaar qua prijs en heeft een wat groter effectief stralend oppervlak en beter horizontaal afstraalgedrag.
Die zit nog niet zo lang in hun programma?

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:25
door Henkjan
jeroen_d schreef: wo 07 aug 2024, 20:04
Ik vind hem ook lelijk
nu werd ik nieuwsgierig
AT60NC-4-3-768x768.jpg

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:29
door pappaleo
Afneembaar
Afneembaar

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:34
door Walt
Dus je kan kiezen uit lelijk, of goedkoop uitziend… :mrgreen:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:45
door pappaleo
Om je de waarheid te zeggen, ik vind die Mundorf nou ook niet moeders mooiste. Voor het uiterlijk hoef je geen AMT te nemen.

Van de Mundorf zijn de specs inderdaad wel goed voor dezelfde prijs. Voorzover ik mij kan herinneren waren de prijzen van Mundorf veel hoger.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 22:36
door Shadow
Ja dat verbaasde mij ook even, ik had die minstens 100 euro duurder verwacht, zou de achterkant er makkelijk af kunnen tbv dipool gebruik? :-k

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 0:29
door jeroen_d
Nee, dat kan absoluut niet.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 9:30
door Shadow
Daar was ik al bang voor ](*,)

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:18
door jeroen_d
De echte dipooltweeters zijn zo gemaakt dat ze goed stabiel zijn, ook bij grotere uitslagen. De monopool AMT's hebben een viltlaag achter zich die stabiliseert en het folie minder gevoelig maakt voor resonanties.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:22
door VintageHarry
De BG Neo 8 was toch voor beide opties geschikt? Of vergis ik me?

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:40
door Shadow
Dat is een planar, maar B&G bestaat al een tijdje (10 jaar) niet meer voor de zelfbouwmarkt, de ontwerper van die drivers werkt nu samen met Radian, die hebben een mooie lijn dipool drivers ook :rock:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:50
door VintageHarry
Ah, een planar, dat haal ik nog wel eens door elkaar :(
Er ligt hier nog een set van die dingen, mede daarom ook de (off-topic) vraag.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:51
door Shadow
Mijn monitors waar ik as-we-speak naar luister, zit de NEO3 in, maar dan in standaard toepassing, erg fijne driver.

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 10:56
door Pjotr
VintageHarry schreef: do 08 aug 2024, 10:50
Ah, een planar, dat haal ik nog wel eens door elkaar :(
Er ligt hier nog een set van die dingen, mede daarom ook de (off-topic) vraag.
Tis ook lastig uit elkaar te houden met die platte speakers: ESL, Ribbon, Planar, AMT...

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 12:44
door Shadow
De Planar is de enigste die makkelijk in te zetten is als dipool, makkelijker als de AMT denk ik zelfs...

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 12:53
door OWC
Shadow schreef: do 08 aug 2024, 10:40
Dat is een planar, maar B&G bestaat al een tijdje (10 jaar) niet meer voor de zelfbouwmarkt, de ontwerper van die drivers werkt nu samen met Radian, die hebben een mooie lijn dipool drivers ook :rock:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ngineering

Ze hebben wel iets raars gedaan met de waveguide.
Verticaal doet die het namelijk mooier dan horizontaal..........

Passen die Radians ook direct op e B&G/GRS waveguides?

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 14:13
door Shadow
Die frontplaat is vreemd inderdaad, ik denk dat ze 1 op 1 passen maar ik heb het niet geprobeerd.

edit; voor dipool zou ik hem toch inzetten in een los baffeltje...

Re: SB Satori AMT AT60NC

Geplaatst: do 08 aug 2024, 19:53
door Jan Geert
De Dayton AMTpro4 die ik gebruik is een dipole, al kan je de afstraling aan de achterkant 'tunen' met bijgeleverde viltpads. Kost ongeveer 200 euro. Kan wat lager ingezet worden met FS rond de 800hz.