Pagina 1 van 2
Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 10:08
door JanRSmit
Hi allemaal,
Ik ben sinds dit jaar met pensioen, en heb mijn luidsprekerbouw hobby weer opgepakt.
Mijn laatste project was 2005-2006 , een WWMT met 8" scanspeak ss8555-01 woofers, accuton c90-6-078 mid en accuton c30-6-024 tweeters.
Na overleg met mijn vrouw besloten om in de bestaande kasten(eis van mijn lieve vrouw) Purifi drivers te monteren en tevens de diffractie problemen van mid te adresseren.
De Purifi tweeter laat nog op zich wachten, maar met wat voorinfo over afmetingen een SB26ADC met een aangepaste waveguide van somasonus als tussenoplossing gekozen.
Na enig nadenken, en vooral sparen, besloten om het geheel volledig actief uit te voeren met Purifi eval1 versterkers en een okto dac8pro ervoor.
Ik gebruikte al Acourate voor DRC, en nu dus ook voor actieve filtering, dit keer volledig lineair.
Eerste versie is met enig knutselwerk tussen de bedrijven door werkend en bij het luisteren naar voor mij gevoelige muziek weer kippenvel en natte ogen.

- Opstelling nog met "oude" versie

- Eerste metingen nieuwe versie

- Elektronica nog niet georganiseerd.

- De tweeter als tussenoplossing naar een Purifi tweeter.
Moet wennen aan bediening van dit forum

Oh, ja en ik ben 70 jaar.
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 10:37
door Henkjan
hallo Jan, welkom hier!
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 12:38
door JanRSmit
Dank Henkjan, goede bottomline heb je

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 12:41
door Shadow
Welkom!
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 14:26
door richard
JanRSmit schreef: ↑do 01 aug 2024, 10:08
Oh, ja en ik ben 70 jaar.
En net met pensioen? Ik wist dat er iets niet goed gaat met de pensioenleeftijd.
Maar welkom op het forum, mooi bouwsel dat je presenteert.
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 15:23
door JanRSmit
Ha, ja indienstverband wel eerder met pensioen. Daarnaast eigen bedrijf, en die heb ik nu gesloten.
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 01 aug 2024, 20:20
door Walt
Prachtige speakers zeg!
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 21:00
door Wowly
idd, heel erg fraai!
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 31 okt 2024, 14:23
door pvanlingen
Connectie met Christian Clobus?
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 31 okt 2024, 20:07
door JanRSmit
Gehad, ben contact kwijt, niet terug kunnen vinden. Heb jij contact met Christian?

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: do 31 okt 2024, 23:40
door pvanlingen
Hoi Jan,
Ik heb ook geen adres meer van Christian.
Het is vast wel te achterhalen.
https://fr.linkedin.com/in/christian-cl ... kgo.com%2F
Ik heb een tijd bij Clofis gewerkt, en weet dat jij aan de vormgeving bijgedragen hebt van de "Gaya" speakerboxen.
Gr,
Paul van Lingen.
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: di 14 jan 2025, 19:28
door Inventor
Wat een mooie luidsprekerkasten, Jan.
Je reageerde onlangs op een project van mij, en toen heb ik je 'nagetrokken' om te zien waar jij zoal aan knutselt. Mooi werk. Fraaie woonkamer ook.
Mvg, Pieter
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: di 14 jan 2025, 19:54
door JanRSmit
Ah, dubbelwandige baskast , ja.
Dank voor je feedback.
Hoe staat het met jouw project?
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: za 18 jan 2025, 12:08
door Inventor
Mijn project staat op (denk)pauze. Maar ik zal niet jouw "stel je voor" pagina hier gaan 'vervuilen' met mijn overpeinzingen over mijn eigen project

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: za 18 jan 2025, 19:46
door dre
Mooi project!
Ik hoop in ieder geval dat je muzieksmaak geen raakvlakken heeft met je naam.

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 19 jan 2025, 14:05
door JanRSmit
Dank je, ja die naam, daar moet ik mee leven
Als het te nadrukkelijk wordt, zeg ik "Jan R. voor jou"
In ieder geval heeft hij wel iets van mij gekopieerd, is ook met een blondharige vrouw getrouwd

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 19 jan 2025, 17:03
door Leeuwarden
Shit happens…

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 16:20
door JanRSmit
Purifi is begonnen met het uitleveren van de eerste serie tweeters, de 104mm versie. Ik heb me toendertijd aangemeld , het wordt dus tijd om eens te kijken in mijn metingen met de "tussenoplossing" een SB26ADC me een aangepaste Augerpro waveguide.
Na de majeure aanpssing van de bestaande luidspreker kasten medio vorig jaar en montage van de units, heb ik op 1m afstand gemeten de afstraling van 0 tot 180 graden, en data ingelezen in VituixCAD. VituixCAD berekent dan de Predicted In-Room response (PIR), en die geven naar blijkt een vrij goede indicatie wat de echte respons zal zijn in de luisterruimte.
Hier de PIR van de PTT4.0M08-NAC04 en de SB26ADCWG:
De violet curve is de PIR van de tweeter, de mint is de PIR van de midrange, de 3 markers geven aan de XO frequentie en de bandbreedte van het filter (2 octaven).
Om binnen de beschikbare ruimte op de baffle de vorm te vinden met een goede afstraling en voor de midrange een zo breed mogelijke fit in het filter-bereik te vinden, heb ik gebruik gemaakt van AKABAK.
Kort samengevat, ik hoop dat de Puifi tweeter een vergelijkbare fit geeft in de bandbreedte van het filter, boven die bandbreedte zal de PIR vlakker/horizontaler verlopen, aangezien dat een van de ontwerpdoelen was voor de Purifi tweeter. Best wel spannend

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 17:14
door ds23man
dre schreef: ↑za 18 jan 2025, 19:46
Mooi project!
Ik hoop in ieder geval dat je muzieksmaak geen raakvlakken heeft met je naam.
Of genoeg gastendoekjes hebt.....

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 22:50
door JanRSmit
Dat van die gastendoekjes begrijp ik niet.
Maar mijn muzieksmaak is zeker niet gevormd in Volendam
Heel erg ver daarvandaan

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 23:17
door Shadow
Toen Jan Smit z'n relatie met Yolanthe verbrak had zij naar verluid wat spullen meegenomen waaronder de gastendoekjes, Jan z'n moeder heeft haar ongenoegen daarover niet verborgen gehouden zeg maar...
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 9:31
door JanRSmit
Ah, weer wat geleerd.
Ben geboren op Bonaire, en de eerste 15 jaar op Aruba gewoond en geleefd. Mijn vader was een van de eersten op Aruba met een stereo installatie. Mijn vriendjes wisten niet eens wat dat was
Veel klassiek, tot mijn jongste zusje met plaatjes van de boyband de monkees kwam.
Zoals ik zei letterlijk en figuurlijk heeeel ver van die andere Jan Smit vandaan

Re: Jan R. Smit
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 13:10
door John P
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 13:12
door ds23man
Re: Jan R. Smit
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 17:42
door JanRSmit