Jan R. Smit

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Hi allemaal,

Ik ben sinds dit jaar met pensioen, en heb mijn luidsprekerbouw hobby weer opgepakt.
Mijn laatste project was 2005-2006 , een WWMT met 8" scanspeak ss8555-01 woofers, accuton c90-6-078 mid en accuton c30-6-024 tweeters.
Na overleg met mijn vrouw besloten om in de bestaande kasten(eis van mijn lieve vrouw) Purifi drivers te monteren en tevens de diffractie problemen van mid te adresseren.
De Purifi tweeter laat nog op zich wachten, maar met wat voorinfo over afmetingen een SB26ADC met een aangepaste waveguide van somasonus als tussenoplossing gekozen.
Na enig nadenken, en vooral sparen, besloten om het geheel volledig actief uit te voeren met Purifi eval1 versterkers en een okto dac8pro ervoor.
Ik gebruikte al Acourate voor DRC, en nu dus ook voor actieve filtering, dit keer volledig lineair.
Eerste versie is met enig knutselwerk tussen de bedrijven door werkend en bij het luisteren naar voor mij gevoelige muziek weer kippenvel en natte ogen.
Opstelling nog met "oude" versie
Opstelling nog met "oude" versie
Eerste metingen nieuwe versie
Eerste metingen nieuwe versie

Elektronica nog niet georganiseerd.
Elektronica nog niet georganiseerd.
De tweeter als tussenoplossing naar een Purifi tweeter.
De tweeter als tussenoplossing naar een Purifi tweeter.
Moet wennen aan bediening van dit forum ;-)
Oh, ja en ik ben 70 jaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jan R. Smit

Bericht door Henkjan »

hallo Jan, welkom hier!
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Dank Henkjan, goede bottomline heb je ;-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jan R. Smit

Bericht door Shadow »

Welkom!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jan R. Smit

Bericht door richard »

JanRSmit schreef: do 01 aug 2024, 10:08
Oh, ja en ik ben 70 jaar.
En net met pensioen? Ik wist dat er iets niet goed gaat met de pensioenleeftijd.

Maar welkom op het forum, mooi bouwsel dat je presenteert.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Ha, ja indienstverband wel eerder met pensioen. Daarnaast eigen bedrijf, en die heb ik nu gesloten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Jan R. Smit

Bericht door Walt »

Prachtige speakers zeg!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Jan R. Smit

Bericht door Wowly »

idd, heel erg fraai!
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Jan R. Smit

Bericht door pvanlingen »

Connectie met Christian Clobus?
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Gehad, ben contact kwijt, niet terug kunnen vinden. Heb jij contact met Christian? :)
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Jan R. Smit

Bericht door pvanlingen »

Hoi Jan,
Ik heb ook geen adres meer van Christian.
Het is vast wel te achterhalen.
https://fr.linkedin.com/in/christian-cl ... kgo.com%2F

Ik heb een tijd bij Clofis gewerkt, en weet dat jij aan de vormgeving bijgedragen hebt van de "Gaya" speakerboxen.

Gr,
Paul van Lingen.
Gebruikersavatar
Inventor
Berichten: 75
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:54
Locatie: Delft

Re: Jan R. Smit

Bericht door Inventor »

Wat een mooie luidsprekerkasten, Jan.
Je reageerde onlangs op een project van mij, en toen heb ik je 'nagetrokken' om te zien waar jij zoal aan knutselt. Mooi werk. Fraaie woonkamer ook.
Mvg, Pieter
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Ah, dubbelwandige baskast , ja.

Dank voor je feedback.

Hoe staat het met jouw project?
Gebruikersavatar
Inventor
Berichten: 75
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:54
Locatie: Delft

Re: Jan R. Smit

Bericht door Inventor »

Mijn project staat op (denk)pauze. Maar ik zal niet jouw "stel je voor" pagina hier gaan 'vervuilen' met mijn overpeinzingen over mijn eigen project ;-)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Jan R. Smit

Bericht door dre »

Mooi project!
Ik hoop in ieder geval dat je muzieksmaak geen raakvlakken heeft met je naam. :lol:
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Dank je, ja die naam, daar moet ik mee leven :rofl:
Als het te nadrukkelijk wordt, zeg ik "Jan R. voor jou" [-X
In ieder geval heeft hij wel iets van mij gekopieerd, is ook met een blondharige vrouw getrouwd :-"
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jan R. Smit

Bericht door Leeuwarden »

Shit happens… :sure:
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Purifi is begonnen met het uitleveren van de eerste serie tweeters, de 104mm versie. Ik heb me toendertijd aangemeld , het wordt dus tijd om eens te kijken in mijn metingen met de "tussenoplossing" een SB26ADC me een aangepaste Augerpro waveguide.
Na de majeure aanpssing van de bestaande luidspreker kasten medio vorig jaar en montage van de units, heb ik op 1m afstand gemeten de afstraling van 0 tot 180 graden, en data ingelezen in VituixCAD. VituixCAD berekent dan de Predicted In-Room response (PIR), en die geven naar blijkt een vrij goede indicatie wat de echte respons zal zijn in de luisterruimte.
Hier de PIR van de PTT4.0M08-NAC04 en de SB26ADCWG:
M-T-Pirs-GAYA2-PIR-Study-01 CTA-2034.png
De violet curve is de PIR van de tweeter, de mint is de PIR van de midrange, de 3 markers geven aan de XO frequentie en de bandbreedte van het filter (2 octaven).
Om binnen de beschikbare ruimte op de baffle de vorm te vinden met een goede afstraling en voor de midrange een zo breed mogelijke fit in het filter-bereik te vinden, heb ik gebruik gemaakt van AKABAK.
Kort samengevat, ik hoop dat de Puifi tweeter een vergelijkbare fit geeft in de bandbreedte van het filter, boven die bandbreedte zal de PIR vlakker/horizontaler verlopen, aangezien dat een van de ontwerpdoelen was voor de Purifi tweeter. Best wel spannend [-o<
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jan R. Smit

Bericht door ds23man »

dre schreef: za 18 jan 2025, 19:46
Mooi project!
Ik hoop in ieder geval dat je muzieksmaak geen raakvlakken heeft met je naam. :lol:
Of genoeg gastendoekjes hebt..... :lol:
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Dat van die gastendoekjes begrijp ik niet.
Maar mijn muzieksmaak is zeker niet gevormd in Volendam :rofl:
Heel erg ver daarvandaan 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jan R. Smit

Bericht door Shadow »

Toen Jan Smit z'n relatie met Yolanthe verbrak had zij naar verluid wat spullen meegenomen waaronder de gastendoekjes, Jan z'n moeder heeft haar ongenoegen daarover niet verborgen gehouden zeg maar...
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

Ah, weer wat geleerd.
Ben geboren op Bonaire, en de eerste 15 jaar op Aruba gewoond en geleefd. Mijn vader was een van de eersten op Aruba met een stereo installatie. Mijn vriendjes wisten niet eens wat dat was :think:
Veel klassiek, tot mijn jongste zusje met plaatjes van de boyband de monkees kwam.
Zoals ik zei letterlijk en figuurlijk heeeel ver van die andere Jan Smit vandaan :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Jan R. Smit

Bericht door John P »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jan R. Smit

Bericht door ds23man »

:lol:
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Jan R. Smit

Bericht door JanRSmit »

:rofl:
Plaats reactie